Článek
Motor ječí těsně před omezovačem, gumy prosí o smilování a spolujezdec neví, jestli má jásat, nebo se třást strachy. Jízdy na závodním okruhu jsou vždycky vzrušující, ale za volantem balistické střely Porsche 911 GT3, která se pro tuhle disciplínu přímo narodila, je to naprosté řidičské nebe. Auto s vámi komunikuje, je ochotné si i trochu hrát, přitom vám smysly zaplavuje silnými dojmy, na které budete i po letech se slzou v oku vzpomínat.
Jenže abyste se na okruhu za volantem bavili, nemusíte mít hned tu nejostřejší zbraň. 911 GTS vás dokáže okouzlit svou kompetentností a čirou řidičskou radostí, i když má místo skořepin normální kožené sedačky a místo boxeru s atmosférickým plněním má elektricky dopovaná turbodmychadla. Mimo se na okruhu dokonce necítí ani elektrický Taycan, nebo dokonce i Macan.

Prohánět Porsche 911 na závodním okruhu je skutečné privilegium.
Tradiční motto Porsche „Závodění, ne pózování“ se odráží v jeho produktech napříč spektrem a napříč celou historií. To se prokázalo na letošní Porsche festivalu, který se předposlední zářijový víkend odehrál kde jinde, než na závodním okruhu. V průběhu dvou dnů se tu sjely doslova stovky aut a tisíce lidí, aby oslavili svou lásku a věrnost automobilce z Zuffenhausenu a oslavili odkaz jistého pana Ferdinanda, který značce dal nejen své jméno, ale především svou duši.

No, není to nadčasová nádhera…?
Porsche Festival v číslech
Na druhý ročník Porsche Festivalu, který se konal o víkend 20. a 21. září, bylo registrováno 2073 nadšených lidí a 554 vozů, z nichž rekordních 169 se zúčastnilo slavnostní spanilé jízdy po okruhu se společným focením. Byla to vyloženě spektakulární událost, který bude těžké příští rok překonat. Ale v Porsche výzvy doslova milují!
Stalo se tak před více než sedmi dekádami a za tu dobu automobilka vyrobila bezpočet silničních aut mnoha tvarů a koncepcí (ne, vážně to nebyly jen 911) a jen o něco méně závodních speciálů, které značku Porsche proslavily po celém světě. Hned tři z nich dorazily z továrního muzea a šlo o naprosté ikony: brutální 935/78 přezdívaná Moby Dick, ultimativní 911 GT1-97R a její vylepšená verze 911 GT1 Evo 98, k tomu Porsche 911 964 Carrera 2 Cup doplněná soudobým Porsche GT4 RS CS z českých luhů a hájů taky exkluzivní Carrera GT. Ty tu ale zcela výjimečně byly jen na parádu…

Závodní ikony přímo ze stuttgartského muzea.
Místo nich se na trati proháněly moderní závoďáky 911 GT3 Cup, do toho okruhové speciály 911 GT3 a GT3 RS, také menší dravci Cayman GT4 a GT4 RS a všichni ostatní, co měli dost odvahy zkusit, co jejich auta, a hlavně oni sami za volantem umí. Pro některé to byl jen další z mnoha rutinních trackdayů, které navštěvují, jiní tu měli ale zcela první příležitost vyzkoušet si jízdu na okruhu pod dohledem a vedením zkušených instruktorů.
Hlavně to ale byla možnost vyvézt svou čtyřkolovou pýchu a chloubu (ať už to byla nová 911 Dakar nebo S/T, starší 911 nebo Cayman/Boxster či veteránské 944 nebo 968, k tomu dorazila i spousta Panamer, Taycanů, Cayenne i Macanů) a setkat se s podobně nadšenými majiteli vozů Porsche, kterých nejen po českých, ale i slovenských, rakouských, německých a polských silnicích jezdí víc než dost, abyste je mohli sami vídat, těšit se z jejich nádherných tvarů a omamného zvuku. Počasí bylo skvostné, společnost vytříbená a zábava nekonečná, na trati i mimo ni. Všechno na letošním Porsche festivalu klaplo prostě dokonale.
Ale to vám nemusím sáhodlouze vyprávět, to vidíte na fotkách. Blyštící se auta, usmívající se lidé… jen ten zvuk bublajícího, nebo vytočeného boxeru u nich chybí. Ale to jde snadno napravit - prostě si počkejte na příští ročník Porsche Festivalu a dorazte se podívat alespoň jako diváci. Nebo rozbijte prasátko a udělejte si radost, žijete jen jednou. A teď už mě omluvte, jdu projet nabídku Sauto.cz, snad tam bude nějaký dostupný Cayman nebo Boxster. Nebo aspoň přehlížená 924…