Hlavní obsah

Velké ledvinky nezmizí a v autech bude umělá inteligence: Rozhovor s šéfdesignérem BMW

Foto: Jan Červenka

Už je jasné, že Z4 Touring Coupe se bude vyrábět. Podle Hooydonka je nejpravděpodobnější model jako u novodobého CSL, tedy omezená série v desítkách kusů.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro BMW pracuje od roku 1992 a je zodpovědný za design nových BMW, MINI i Rolls-Royců. Setkání na výstavě Concorso d'Eleganza Villa d'Este u jezera Como bylo lehkou improvizací a vzniklo díky drzosti autora článku, protože oficiálně si s ním domluvit rozhovor v podstatě nejde. Seznamte se: Adrian van Hooydonk, šéfdesignér BMW.

Článek

Jsou příležitosti, které se neopakují. Takže když jsem měl na výstavě Concorso d'Eleganza Villa d'Este domluvené jiné setkání u kulatého stolu, abych jen pár chvil před jeho zahájením zjistil, že ve vedlejší místnosti začíná podobná akce s šéfdesignérem BMW, tak jsem si jen „spletl dveře“. Představili jsme se, někdo rychle přispěchal s židlí navíc a může se začít. Napřed opatrně, o novém modelu Spectre, prvním elektrickém Rollsu a konceptu Touring Coupe, ale pak se už přitvrdilo…

Rolls-Royce Spectre navrhli designéři BMW

Jedním z nejdůležitějších novodobých exponátů výstavy byl nový elektrický Rolls-Royce Spectre. První čistě elektrický model se soškou Spirit of Ecstasy působí při osobním setkání úctyhodně, stejně úctyhodné jsou i jeho parametry. Maximální výkon 585 koní a instantní točivý moment 900 Nm jsou zárukou dostatečné porce síly navzdory bezmála třítunové hmotnosti. Spectre zrychlí na stovku za 4,5 s a na jedno nabití ujede až 520 kilometrů.

Foto: Jan Červenka

Rolls-Royce Spectre je z větší části dílem designérů BMW.

„Spectre stojí na platformě Architecture of Luxury a akumulátor s hmotností téměř 700 kg je v podlaze ve středu auta. Konstrukce vozu si vynutila nový přístup k návrhu modelu, což nám umožnilo úplně nové možnosti při navrhování,“ začíná Adrian van Hooydonk poněkud zeširoka na otázku, kdo stojí za designem Spectre. „Designéři BMW měli při návrhu velké slovo, protože za techniku vozu je zodpovědné právě BMW. Nicméně designéři Roll-Roycu se postarali o to, aby to byl pravověrný vůz značky, byť revoluční.“

Spectre je každopádně při setkání naživo úchvatný a jako elektromobil dává smysl. Tichý, plavný, extrémně výkonný. Zákazníci jsou nadšeni. „A my také,“ usmívá se van Hooydonk. „Umístění akumulátoru nám dovolilo použít úplně rovnou podlahu a další možnosti při navrhování vozu.“ Výsledkem je neobyčejně luxusní automobil s nejaerodynamičtější karoserií v historii značky, který připomíná luxusní jachtu. „Největší výzvou u tak velkého vozu s tak velkým akumulátorem bylo sladit velikost kol s celkovou velikostí auta. Všechny modely Rolls-Royce jsou ale velké, takže tady šlo spíš o celkové vyvážení bočního profilu a výšky podlahy.“

Adrian van Hooydonk přiznává, že pro menší modely BMW bude čistě elektrický pohon trochu oříšek, protože stejně jako u Spectre si žádá poněkud jiný přístup. „Ale pracujeme na tom již dlouho, od modelů i3 a i8, takže máme jasno.“

400koňový Touring Coupe je připravený k výrobě

Výstava Concorso d'Eleganza Villa d'Este byla také místem premiéry konceptu BMW Z4 Touring Coupe. A van Hooydonk potvrdil, že BMW je připraveno vzkřísit takzvanou Klaunskou botu. „Podobných konceptů jsme měli už několik. Lidé nás prosili, abychom je vyráběli, ale nebylo to reálné. Jenže s konceptem CSL, který se nedávno stal skutečností, jsme si celým tím procesem již prošli a teď už víme, co je potřeba. Takže je možné, že se bude vyrábět. Vlastně po dnešním dni a nadšeném přijetí si neumím představit, že by se nevyráběl.“

Foto: Jan Červenka

BMW vzkřísí Klaunskou botu. „Umím si představit, že každé dva roky představíme podobný speciální model,“ řekl Hooydonk.

Adrian van Hooydonk pak přiznal, že stejně jako CSL, tak i Z4 Touring Coupe bude speciální produkt. „Vyrábíme tisíc aut denně a zařadit do výroby nový model není lehké. A ani by to nebylo rentabilní. Ale myšlenka představit každé dva roky padesátikusovou edici speciálního modelu jako v případě CSL by byla skvělá věc, protože tak přidáváte do rodové linie další klasické vozy, které za pár let budou stejnými hvězdami jako ostatní auta tady na výstavě Concorso d'Eleganza.“

Potvrdil také, že vůz bude mít přeplňovaný šestiválec s výkonem téměř 400 koní, což je o plus minus 60 koní víc, než má vrcholné provedení běžného modelu Z4. „I u základního modelu nabízíme pohon zadních kol a manuální převodovku, takže by to mohlo být jízdně velmi zajímavé auto. Už roadster má vysokou torzní tuhost a u kupé byly zachovány ochranné oblouky, takže vůz bude ještě pevnější.“

Při setkání tváří v tvář nepůsobí Z4 Touring Coupe ani náhodou jako koncept a jeho tvary jsou přirozené a zpracování detailní. Vůz je samozřejmě plně pojízdný. „Střechu a zadní výklopné dveře vyrobila italská společnost Superstile, která je naším dlouhodobým konstrukčním partnerem. Její řemeslníci dokázali hliníkovou střechu a blatníky přivařit ke stávajícím dílům karoserie podle našeho návrhu víc než dobře. Známe je, panuje mezi námi vzájemný respekt a věděli jsme, že to zvládnou v krátkém čase.“

Foto: Jan Červenka

Hooydonk moc dobře ví, že design nových BMW je kontroverzní, ale Z4 Touring Coupe bylo přijato všeobecně pozitivně.

Podle van Hooydonka se s myšlenkou Z4 Touring Coupe počítalo už při návrhu Z4 Roadster před pěti lety, dokonce existoval model v plné velikosti, ale jeho doba nastala až nyní. „Vytáhli jsme ho ze skladu, ukázali jsme ho několika lidem včetně Markuse Flasche a oni řekli: ,OK, dobrý nápad, pojďme na to!‘“

Velké ledvinky jako poznávací znak BMW? Zůstanou! Jen v různých podobách

Poslední design BMW má spoustu kritiků a při uvedení nových modelů se vždy strhne doslova lavina. Pozice Adriana van Hooydonka se zdá být ale pevná, a když přijde řeč na tohle téma, je pevný i v názorech.

Jeden z kolegů začne s tím, že i on patří mezi pravidelné kritiky, aby po dvou až třech letech, podobně jako spousta dalších, design nových modelů přijal a začal se mu líbit. „A takhle to má většina našich zákazníků,“ přikyvuje van Hooydonk. „Aktuálně finalizujeme modely pro rok 2025 a 2026. Nejsme slepí a hluší, víme, co se říká a píše, ale také máme prodejní čísla a při návrhu nových modelů vždy zveme i vybrané zákazníky na individuální či hromadná setkání.“

Foto: Tomáš Kopečný

Obří ledvinky jsou pro mnohé fanoušky problém, ale zákazníci to vidí jinak.

Aktuální designový jazyk BMW je nezaměnitelný a nová pětka jen podtrhuje, že jednotlivé modelové řady lze od sebe snadno rozeznat. „I to je jeden z cílů. Nedíváme se na naše modely jen jednotlivě, ale i na značku BMW jako celek.“

Podle van Hooydonka se vnímání automobilismu v následujících deseti letech kompletně změní, půjde to ruku v ruce s nástupem elektromobility. „Svět se mění a my se musíme měnit s ním, jen musíme být o trochu napřed. Nesmíte změnit málo ani hodně, musíte to vybalancovat. Ale přiznávám, že my raději měníme víc a nastavujeme trendy. Dlouhodobě se nám to jednoznačně vyplácí.“

Velké ledvinky, často kritizované u nových modelů, jsou vždy to první, o čem se mluví. „Za těch sto let BMW už tady byly ledvinky všech velikostí a tvarů,“ říká Adrian van Hooydonk. „Velké, malé, vertikální i horizontální. Vznikla ale i spousta prvků, které lze dál různě rozvíjet. Každopádně už asi můžeme říct, že příští generace budou čistší v celkovém designu, ne tak agresivní. Budou to moderní koncepty klasických tvarů.“

Tlačítka se do BMW nevrátí, nahradí je umělá inteligence

Jeden z dalších zajímavých dotazů se týkal ovládání auta. BMW přišlo kdysi s revolucí v podobě iDrivu, sportovní vozy pak s volitelnými jízdními režimy pod tlačítky, teď se všechno točí okolo displejů, které ale mnohým nevyhovují. Takže dotaz zněl: Vrátí se do BMW tlačítka?

„Ne, nevrátí,“ pousměje se Adrian van Hooydonk. „BMW vždy bylo napřed v ovládání vozů a hodláme v tom dále pokračovat. V rámci toho, o čem jsem mluvil před chvílí, tedy o zjednodušení designu, ale také v rámci technologických možností současnosti a budoucnosti, se bude ovládání vozů víc a víc soustředit na řidiče a jeho spolucestující. Na jejich gesta a přání. Aktuálně máme spoustu možností, jak ovládání vozu řešit, ale už blízká budoucnost jich nabídne ještě podstatně víc.“

Foto: BMW

Systém iDrive byl ve své době revolucí, dnes už vypadá samozřejmě jinak. Je ale velmi pravděpodobné, že časem z BMW zmizí.

Další otázka se tedy přímo nabízela: Takže umělá inteligence?

„Je to jedna z možností a je jen na nás, jak ji využijeme. Před deseti lety si nikdo neuměl představit, že by vozy byly ovládány přes mobilní telefon. Teď je to standard. Před pěti lety zase nikoho nenapadlo, že byste si mohli s autem povídat a ono by pak dělalo to, co chcete a potřebujete.“

Existuje mnoho tezí o tom, jak bude ovládání budoucích BMW vypadat, ale právě umělá inteligence je něco, co se skloňuje nejvíc. Problém však je, zda bude umělá inteligence mluvit i jinak než třeba anglicky či německy nebo bude jen předčítat. „Myslím, že všichni budeme překvapeni, co nám budoucnost přinese. A jsem rád, že BMW je v tomhle stejně moderní jako ve svém designu,“ odpovídá Adrian van Hooydonk.

Načítám