Článek
Před třiceti lety nebyl problém sehnat šikovného mechanika, našli jste jej v každé vesnici, dnes jsou tito lidé placeni zlatem, mohou si s klidem vybírat zakázky a pokud chtějí, tak bez problémů vyrazí čtyřikrát ročně na dovolenou.
Ukázalo se totiž, že pojem „řemeslo má zlaté dno“ platí u opravářů aut dvojnásob. Svoji roli hraje i fakt, že se mladí lidé do těchto mechanických oborů vůbec nehrnou. A tak mechanici dlouhodobě chybí.
Pokud se dnes zeptáte dospívajícího člověka, co by chtěl dělat za práci, nejspíš to bude něco lukrativního (lékař…) nebo zábavného (youtuber…). Ruce si chce ušpinit málokdo. Naštěstí tu bylo a je pár projektů, které se snaží mladé lidi k práci s auty motivovat.
Akademie
Nejnověji jde o platformu Akademie v autobranži, která vznikla díky spolupráci jedné pražské střední školy, velkého servisu na Jarově a autolakovny v Říčanech u Prahy.
Tato Akademie dává žákům končícím na základních školách poznat možnosti v automobilovém odvětví a vzdělávání. Kdekdo si totiž myslí, že mechanik jen mění komponenty, ale u moderních aut jde hlavně o diagnostiku, pracovní postupy a také práci s pohony budoucnosti.

Platforma Akademie v autobranži láká mladé lidi studovat auto obory.
Platforma Akademie nabízí prostor pro různé kurzy, workshopy, odborná školení… Spojuje firmy, školy a instituce poptávající mladé lidi se zájmem o autoopravárenství. Více se pak píše na webu projektu www.akade.cz.
Škoda Auto
Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má obrovskou výhodu, a to silnou automobilku za zády. Nabídka maturitních i nematuritních oborů je skutečně široká, je tu i pár lákadel navíc.
Jednak mají studenti k dispozici nejnovější technologie přímo z výroby, takže se nemusí jako před třiceti lety učit na staré Škodě 120, ale zkoumají klidně nejnovější Enyaq.

Škodovka studentské projekty zveřejňuje globálně, včetně fotek těch, kteří na nich pracovali.
A taky jde o slávu světového formátu. Ti nejlepší studenti se totiž mohou věnovat stavbě žákovských speciálů, které pak automobilka prezentuje před celým světem. A to doslova, včetně fotografií. Stačí vzpomenout třeba na poslední projekt Superb pick-up.
Do třetice je učiliště Škodovky jistota práce a slušného příjmu. Automobilka má silné odbory, které pro pracovníky vyboxují pravidelné navyšování mezd, třinácté platy, bonusy a další benefity. Jakmile se pak na pracovní pozici hlásí uchazeč ze školy, má šance na získání vybraného místa rozhodně reálné. Více www.sou-skoda.cz.
Motivace od škol
Škodovka samozřejmě není jedinou automobilovou školou, která se snaží zaujmout. Před čtyřmi lety jsme byli například ve Vysokém nad Jizerou, kde studenty vzdělávají stylem „rozbij a oprav“.
Jak jinak se karosář naučí opravovat, než když mistr vezme kladivo a hrubě udeří do dveří zánovního rodinného citroënu. A jak mají diagnostici pochopit práci plug-in hybridního ústrojí, než když na školu dorazí technický expert s odstrojeným modelem a vysvětlí jim, jak tahle dvoumotorová symfonie vlastně funguje. Zaujalo vás to? Více na www.iss-vysokenj.cz.
Školy se snaží ke studiu motivovat různě. Některé třeba zajímavými projekty.
Další motivací lákající mladé studovat auto obory, jsou podobně jako ve Škodovce speciální projekty. Více jsme se tematice věnovali ZDE, ale připomeneme si pár zajímavých.
Ve Střední škole automobilní v Ústí nad Orlicí si studenti postavili závodní Fabii TDI, mimochodem z modelové řady Scout v karoserii hatchback, což je provedení, které skoro nikdo nekupoval (všichni brali kombík).

V Ústí nad Orlicí si postavili závodní Fabii TDI a jezdí s ní. Tomu říkáme motivace!
V Kladně, Praze nebo Brně skládají stavebnici Kaipan, v Budějovicích zase stavěli tříkolku a hot-rod. Takže škola hrou!
Hrozí úpadek kvality
Na rovinu, úspěšným youtuberem se stane tak jeden z milionu, a to ne vždy úplně korektním obsahem. Práce mechanika v autoservisu sice není vždy „čistá“, ale dnes už dobře placená a s jistotou toho, že bude do čeho píchnout.
Zatímco automobilové designéry či nás novináře jednou možná nahradí umělá inteligence, tak výměnu oleje, brzd nebo třeba rozvodů udělají zase jen ruce mechanika. A co složitější diagnostické procesy nebo hledání závad typu „děje se to jen v 60 km/h, každou druhou středu a jen za deště“, tak na ty budou potřeba specialisté s bystrou myslí.

Automechanici budou potřeba vždy. Specialisté na elektromobily jsou potenciální dírou na trhu.
Nehledě na díru na trhu, tedy na specialisty na elektromobily. Auta na baterku totiž budou jako žádané ojetiny čím dál dostupnější, ale trakční akumulátory či řídící elektronika nejspíš věčné nebudou. Vyměnit za draho půjde všechno, ale opravit? Kdo se tady chytne, bude vysmátý.
Jestli bude zájem o automobilové obory dál upadat, bude upadat i kvalita služeb, protože poptávka po nich spíš roste. Z toho důvodu je i mezi mechaniky mnoho lidí, kteří by onu práci raději dělat neměli. Jenže kde je poptávka, tam je nabídka…
Doufejme tedy, že projektů typu Akademie bude přibývat, že Škodovka dál pojede koncepty světového formátu a že se automobilní školy budou snažit motivovat mladé lidi zajímavými projekty.
Děkujeme tak všem, kteří jsou v lákání mladých do autoopravárenství aktivní, protože i díky vám se z pojmu kvalifikovaný mechanik nestane vyhynulý druh.


