Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Škoda L&K 130 je poctou zakladatelům společnosti Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, o kterou se postarali žáci mladoboleslavského učiliště. Celkem 28 talentů za podpory učitelů a odborníků z různých oddělení strávilo nad konceptem více než 2 000 pracovních hodin.
Ale vyplatilo se, protože vznikl nejkrásnější Superb vůbec. Mimo projevu úcty oběma zakladatelům slavné firmy byl vůz navržen jako doprovodný speciál pro profesionální cyklistické závody, takže nabídne řadu chytře praktických řešení a vychytávek.

Původně šlo o kombík, teď je ze Superbu pick-up.
Když se podíváte zezadu, zjistíte, že už nejde o kombík, nýbrž o pick-up. A že tenhle praktik má na sobě nosič jízdních kol, čímž nenuceně odkazuje nejen na počátky společnosti Laurin & Klement (výroba jízdních kol), ale také na to, že Škoda Auto dlouhodobě podporuje Tour de France (letos bude 5.–27. 7.) a jiné cykloaktivity.
Cesta od desítek různých návrhů po finální výsledek byla hodně trnitá. Během realizace museli žáci škodováckého učiliště uříznout střechu za C-sloupky a zesílit kabinu, aby znovu zpevnili samonosnou karoserii. Úprav se dočkaly také B-sloupky, střešní nosiče, přibylo nové zadní okno a modifikované pravé zadní dveře.

Pravé zadní dveře jsou nyní posuvné, což bude při rychlé asistenci uprostřed pelotonu k nezaplacení.
Ty jsou totiž posuvné pákovým mechanismem, takže se nevyklápějí ven, nepřekáží na trati a mohou být bezpečně otevřeny i ve chvíli, kdy se k doprovodnému autu blíží cyklisté.
Další kouzlo se skrývá vzadu, protože nová ložná plocha a její víko jsou výsuvné plně elektricky, což umožňuje snadnou vykládku náhradního kola během závodu. Samotné nosiče jsou pak standardní škodovácké a při zatažení zadní platformy se umí sklopit, takže nepřekáží. Třetí bicykl může být převážen na střeše.

Zadní platforma je výsuvná elektricky.
Vzpomínka na značku L&K je navíc demonstrovaná velkými plochami zbarvenými do zlaté, černé a červené barvy, které doplňuje podsvícená maska chladiče schopná měnit barvu svitu nebo loga původní společnosti. Neméně poutavé je to i uvnitř…
Chytrý i uvnitř
Desátý žákovský vůz oplývá L&K barvami rovněž v interiéru, například na anatomických sedadlech s vyšitým logem 130 let, výplních dveří nebo na palubní desce.
Aby auto efektivněji fungovalo jako doprovodné pro sportovce na kolech, studenti jej vybavili několika inovacemi. U spolujezdce tak přibyl displej s údaji potřebnými pro podporu jezdců, nechybí ani vysílačka a chladicí box na lahve s vodou, jenž nahradil levé zadní sedadlo.
Drobné předměty jde uložit do sítě pod stropnicí, servisní technik zase využije vlastní obrazovku na opěradle sedadla spolujezdce. Škodovka uvádí, že řadu nových prvků žáci vyrobili pomocí 3D tisku, například držáky pro odkládací síť pod střechou nebo loga.
Na pohonném ústrojí mladé talenty nic neměnily, proto Škoda L&K 130 vycházející ze Superbu Combi plug-in hybrid nabídne zážehový čtyřválec 1,5 litru spárovaný s elektromotorem, díky čemuž agregát poskytne systémový výkon 204 koní. Trakční akumulátor má hrubou kapacitu 25,7 kWh, což zajišťuje čistě elektrický dojezd kolem sta kilometrů.
Studentům tedy velká poklona, protože tenhle Superb se za nás vážně povedl a jsme velmi zvědaví na to, čím nás mladé talenty překvapí příští rok. A jak se Škoda L&K 130 představená v rámci 130. výročí společnosti líbí vám?