Hlavní obsah

Máme pro vás tajný tip na výlet. Do Mostu! Neděláme si srandu, pořádají se tady zajímavé off-roadové poznávací zájezdy!

Foto: Jan Majurník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve spojení s Mostem si většina lidí vybaví stejnojmenný komediální seriál, nicméně okolí tohoto města umí být krásné a zajímavé, byť se to kvůli masivnímu rozmachu těžkého průmyslu na první dobrou nezdá. Abyste odhalili skrytou nádheru, musíte jen dojet na ta správná místa.

Článek

Ano, skutečně čtete, že těžkým průmyslem protkané Mostecko může být krásné. Nejde o apríl ani jiný žert, jen tyto krásy nejsou vidět na první dobrou. Musíte totiž vědět, na jaká místa dojet. A s kým.

Pamatujete si na náš článek o off-roadových průvodcích? Tak právě jeden z jeho protagonistů, konkrétně Martin Bareš z projektu Offroadsafari, se cestováním po industriálním Mostecku zabývá, proto jsme neváhali, osedlali cenově dostupný SsangYong Korando s manuálem a pohonem 4 × 4 a dorazili do Litvínova, kde je nejen úchvatné veteránské muzeum, ale také zde začíná pro dospělé i seniory vhodný několikahodinový výlet jménem „Best of válka a šachty“.

Jde vlastně o takový výtah těch největších zajímavostí, které souvisí s Mosteckem, druhou světovou válkou a masivní industrializací, jež tento kraj poměrně silně zasáhla.

Mostecko za války

Vše nicméně začíná v bývalé litvínovské textilce prapůvodně pojmenované Marbach & Riecken (výstavba 1829), kde se vyráběla např. košilovina, manšestr a jiné výrobky z bavlny, za socialismu pak primárně obvazy typu „gáza“.

Tento podnik za druhé války sice nebyl tak strategicky zajímavý jako nedaleko ležící chemické závody, které měly být jedničkou třetí říše v produkci leteckého benzinu, nicméně velký rozptyl bombardérů spolu s povolením vysypat explozivní náklad i na sekundární cíle jednoho dne roku 1944 zajistil, že nálet na chemičku nepřežilo takřka 600 lidí.

Foto: Jan Majurník

Výlet začíná v protiletadlovém krytu bývalé textilky.

Z toho důvodu se vybrané sklepy textilky proměnily v protiletadlové kryty, kde se jakožto účastníci výletu dozvíte první kopec zajímavostí, nahlédnete do historie a vlastně přijdete na to, proč se dnes města typu Ústí nad Labem, Most či Litvínov potýkají se sociálními problémy.

Po zhruba hodinovém výkladu v krytu, kde je konstantně nízká teplota vůči venkovní (bundu s sebou), můžete buď nasednout do svého auta typu SUV, popřípadě se nalodit do jednoho z průvodcovských terénních vozidel a vyrazit skrze město Litvínov do bývalé měsíční krajiny.

Tou byla kdysi vytěžená díra v zemi, kam se ovšem zavezl materiál a nasadila vegetace, takže projíždíte místy, kde bují různorodá fauna i flóra, nicméně pár desítek metrů pod vámi je zcela podkopaná krajina plná dnes už nefunkčních chodeb. Část cesty nicméně nevede po asfaltu, ale poměrně děravými polňačkami, proto je vhodné auto s vyšší světlou výškou (Korando má 182 mm) a opatrný styl jízdy (4 × 4 není potřeba).

Foto: Jan Majurník

Každého nejspíš upoutá pohled na chemičku, nicméně krása kraje se ukrývá všude kolem.

I špatné cesty vás zavedou před areál chemičky, kterou doplní výhled na pár kilometrů vzdálenou skládku. Na druhou stranu po výkladu Martina Bareše vlastně zjistíte, že od místa, kde stojíte, máte za standardní viditelnosti výhled na několikero pohoří a biomů. V určitých dnech to může být i tak, že v okruhu 15 km od výhledového místa se venkovní teploty mohou lišit klidně až o 10 stupňů.

Následný přesun k dochovanému řopíku a vyhlídce na Mostecké jezero už je po asfaltu, takže se cestou můžete lépe soustředit a třeba i objevit, že se v místech, která právě míjíte, natáčely české filmy, na nichž jste možná byli i v kině.

Foto: Jan Majurník

Uměle vytvořené Mostecké jezero bylo dříve uhelným lomem.

Mnozí návštěvníci sledující mosteckou vyhlídku na jezero (bývalý uhelný lom) budou možná velice překvapeni, když se dozvědí, že poslední třetina jezera a dnes zelené svahy bývaly kdysi starým městem Most, které tehdejší komunistická strana zcela odstranila z povrchu zemského a kousek dále vystavěla nový Most.

Benzinkové rozhovory

Zhruba za polovinou výletu je možné občerstvení na lokální benzince, kde se dají načerpat jak pohonné hmoty, tak síly. Neznamená to ovšem, že byste se nedozvěděli další balík zajímavostí. Když totiž Martin Bareš vytáhne mapu a ukáže, kde všude se starý Most rozléhal, teprve tehdy vám naplno dojde, jak obrovskou transformaci tato krajina zažila.

A jste-li milovníky historie, pak možná budete vědět, že u Mostu husité dostali vlastně poprvé docela dost na frak, nebo vás třeba zaujme, že i necelý rok po konci třicetileté války Švédové řádili v místním regionu jako černá ruka.

Foto: Jan Majurník

Mapa ukáže, kde všude se rozléhalo staré město Most a kde je dnes to nové.

Benzinka je také ideálním místem pro výměnu automobilových zkušeností, proto jsme se dozvěděli, že na své výlety používá Martin Bareš starší japonské naftové off-roady, zatímco my jej seznámili s přeplňovanou benzinovou patnáctistovkou jihokorejského Koranda a pověděli mu, jak se nám s ním jezdí.

Na autě rozhodně oceňujeme jeho prostor a 551litrový zavazadelník, baví nás i slušně svítící halogenové lampy, budíky s vypínatelným podsvitem v oblasti analogových ručiček pro jízdu v noci nebo ukazatel natočení kol, stojí-li vozidlo na místě.

Naopak nadšení nejsme z černých klavírních plastů v interiéru, na nichž je ihned vidět jakýkoli prach nebo šmouha. Nevyhovovalo nám ani nastavení systému stop-start, jejž jsme, ač to běžně neděláme, u Koranda raději vypnuli. Opětovné nahození chodu motoru pomocí sešlápnutí spojky totiž nefungovalo tak, jak by si patrně každý řidič představoval.

Foto: Jan Majurník

SsangYong Korando je solidním SUV.

Z hlediska samotné jízdy je vozidlo příjemné, zejména podvozek čtyřkolky solidně žehlí nerovnosti, nicméně nemoc SsangYongu Korando 4 × 4 s manuálem je ta, že na šestý a ani pátý rychlostní stupeň nechce tohle SUV kvůli převodovému poměru a slabšímu krouťáku 280 Nm na dálnicích moc zrychlovat.

Foto: Jan Majurník

Trasa vede i po polních cestách, kde jsou díry a sem tam kaluže, nicméně žádného velkého off-roadu nebo špinění se bát nemusíte.

Poslední část programu, tedy cesta k aktivnímu lomu ČSA a zámku Jezeří, je trochu obestřena legendou. Možná si vybavíte 50. léta a jméno Václav Mrázek. Ano, byl to sedminásobný vrah, který jednu svoji oběť zabil právě v lesích okolo dnešního lomu ČSA.

Foto: Jan Majurník

Pohled na zámek Jezeří a lom ČSA odhalí spoustu zajímavostí.

A protože jsme na severu Čech, někteří místní rodiče využívali tohoto činu ke strašení svých dětí, kterým jednoduše sdělili, že když nepřijdou z venkovních radovánek včas domů, tak je si najde právě Václav Mrázek.

Do úplného cíle se nedá dojet auty, nicméně je to pěšky asi 250 metrů do mírného stoupání, na jehož vrcholu se vám odhalí majestátnost Mostecka spojená s pohledem na masivní lom ČSA, aktivní chemičku, různá pohoří a divokou krajinu.

Výhled doplňuje zámek Jezeří, který se brzy možná stane opět vysoce atraktivním, protože lom ČSA nebude dále expandovat a za pár let se z něj stane obří Komořanské jezero.

Průvodce Offroadsafari vás na této poslední štaci nejen zasvětí do toho, jak a čím se těží uhlí, kolik procent energie pro naši zem produkují uhelné elektrárny a jak se to s tím průmyslem na Mostecku vlastně má, ale také obohatí vaše znalosti třeba o zřícených letadlech na území kraje nebo vám odhalí pravdu o tehdejších pracovních táborech.

Postě válka a šachty, to nejlepší za cirka šest hodin – historie, industriál, vojenství, čísla, detaily, skutečné zajímavosti a pár přesunů autem. Tento výlet si můžete dle vypsaných termínů objednat na webu Offroadsafari za 1 990 Kč na osobu, popřípadě dát dohromady (i malou) skupinu a vyrazit za poznáním individuálně ve vlastním či firemním kolektivu. Své auto mít můžete/nemusíte, nicméně kvůli průchodnosti cestami nejsou vhodné vozy typu Škoda Fabia, ale spíše SUV či crossovery.

Načítám