Hlavní obsah

Jak Toyota v Kolíně šetří naše životní prostředí: Zelená elektřina a recyklace vody, květinové louky i pilné včelky

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud jde o ochranu životního prostředí s výhledem do budoucnosti, zatím se nejvíc řeší otázka, na co budou auta jezdit – půjde o hybridy, nebo čistě elektrická auta poháněná bateriemi či palivovými články? Jenže stejně důležité je, jak se vůbec auta vyrábí a jak zelený je celý proces jejich vzniku – a následně také recyklace, až definitivně doslouží.

Článek

Výfukové emise totiž tvoří tři čtvrtiny všech emisí CO2 spojených s životním cyklem každého auta, jenže na jeho výrobu připadá zhruba pětina. Pokud tedy automobilka začne skutečně řešit, jak se získává ocel, hliník, plasty a další materiály pro výrobu dílů, jak se dostávají do továrny a jak se pak v továrnách zpracovávají, může snížit ekologickou zátěž automobilu jako takového opravdu významně.

A to naštěstí jednotlivé značky skutečně dělají (často i proto, že to výrobcům přináší velké úspory nákladů, jiná řešení však naopak vyžadují značné investice) – například kolínská továrna Toyoty, z jejíž bran vyjíždějí Ayga XYarisy, má za cíl do roku 2040 dosáhnout nulových emisí z výroby aut, cílem do roku 2030 je pak dosažení uhlíkové neutrality.

Prvním krokem na této cestě je snižování spotřeby prostřednictvím optimalizace a modernizace procesů (například instalace stop/start systémů, výměna světel za úspornější LED) – jen mezi roky 2021 a 2022 se díky tomu podařilo snížit objem emisí o téměř tisíc tun CO2 za elektriku i plyn, tedy zhruba o tři procenta.

Foto: Lukáš Kukla

Proces výroby auta je náročný na energii i zdroje, automobilky se postupně snaží tyto nároky snižovat.

Mění se také energetické zdroje, již od roku 2019 závod nakupuje zelenou elektřinu z obnovitelných zdrojů, tím se snížily uhlíkové emise o více než 60 procent. Zvažují se také možnosti většího využití fotovoltaických elektráren, zemní plyn bude postupně nahrazován obnovitelnými zdroji na vodík a bioplyn.

Lakování s nulovými emisemi

Největší potenciál snižování emisí spočívá v lakovně – Toyota odhaduje, že 65 % emisí při výrobě vzniká právě tady. V Kolíně proto zlepšili izolaci střechy budovy a využívají rekuperaci energie pro vytápění, také upravují lakovací proces, aby mohli pracovat s nižšími teplotami. Právě tady se rovněž nejvíc šetří a recykluje voda.

Foto: Toyota

Pokročilejší technologie lakování významně snižuje emise celého výrobního procesu nového automobilu.

Ve francouzském závodě Toyoty ve Valenciennes dokázali díky ještě pokročilejší technologii lakování (plná automatizace a vysoce výkonné procesy, využití tepelných čerpadel poháněných energií z fotovoltaických a větrných elektráren) snížit emise CO2 dokonce až na nulu a celkově o 1 000 tun ročně.

Šetří se rovněž stále drahocennější vodou – jednak formou snižování její spotřeby (aby nedocházelo k plýtvání), ale také záchytem dešťové vody a efektivní recyklací technologické vody. Redukují a recyklují se pochopitelně i odpadní materiály v provozu, vyvíjejí se nové materiály a procesy využívající recyklaci pro výrobu dílů pro nová auta.

Vedle toho vedení továrny podporuje své zaměstnance v bezemisní dopravě do práce a z práce formou nových stojanů na kola a elektrokola/elektrokoloběžky s možností dobíjení fotovoltaickými články, v areálu byla do lesoparku u lakovny také umístěna dvě včelstva, která pomáhají s péčí o místní zeleň.

Snižování ekologické zátěže z výroby automobilů je pro nás důležité téma, protože na českém území stojí hned pět velkých automobilových fabrik (Kolín, Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí a Nošovice) tří výrobců (Toyota, Škoda Auto a Hyundai, o mnoha dodavatelích dílů ani nemluvě), takže dopad změn – snižování produkce emisí, menší využívání zdrojů atd. – má přímo na nás a naše okolí skutečně velký vliv.

Reklama

Související témata:
Načítám