Hlavní obsah

Jak Škoda Fabia WRC přišla o nejlepší výsledek aneb Jak to bylo v Austrálii s Colinem McRae a výměnou spojky

Foto: Škoda Motorsport

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se Colin McRae vrátil do mistrovství světa v rallye, bylo to velké překvapení. Že to bylo za volantem Škody Fabia WRC, která do té doby vymetala konec závodního pole a sbírala body jen sporadicky, to byl šok. A že ve své druhé rallye – na náročných tratích v Austrálii – sahal po pódiu a historicky nejlepším výsledku Škody Motorsport, z toho byli všichni totálně na větvi. Až do momentu, kdy se to podělalo…

Článek

Jen si to představte: Do konce rallye zbývají poslední dvě rychlostní zkoušky, Colin McRae se Škodou Fabia drží průběžné třetí místo a v posledních dvou „erzetách“ cítí šanci na postup na druhé. Pak se ale tým rozhodne pro preventivní výměnu spojky, kterou nepochopitelně nezvládne, Colin tak prošvihne start a ze soutěže musí odstoupit. Celý WRC paddock na to nevěřícně zírá a kroutí hlavami – a z nejlepšího výsledku Škody Motorsport ve WRC je najednou největší ostuda. Co se to hergot stalo?!

Kolem tohoto incidentu koluje na internetu i mezi „zasvěcenými“ spousta historek a fám, které by šlo rovnou zfilmovat. Zahrnují nešikovnost, inkompetenci, uražená ega, zákeřnou sabotáž a špionáž, pár přestřelek, snahu o ovládnutí světa a nejspíš i nějakou tu postelovou scénu, aby si divák-nemrava také přišel na své. Prostě typický hollywoodský blockbuster. Ale pravda je podle všeho mnohem jednodušší.

Tedy alespoň podle vzpomínek Nickyho Grista, tehdejšího Colinova spolujezdce. „Austrálie byla náročný závod. Trasy často vedly po stezkách buší, kde byly hned u cesty kameny a stromy, které při větším smyku hrozily urazit kolo. Takže skoro ideální soutěž pro Colina, jenž perfektně ovládal auto a občas si troufal víc než ostatní.“

Foto: Škoda Motorsport

Vidět Colina zpátky ve světové rallye byla pro všechny závodní fanoušky obrovská radost a pro ty české zvlášť. Škoda, že to mělo tak krátkého trvání.

To potvrzují i průběžné výsledky – mnoho favoritů včetně Loeba, Solberga a Grönholma vypadlo a Colin se v průběžném pořadí po druhém závodním dni držel na fantastickém průběžném druhém místě, několik minut před Krestou a hlavně Schwarzem, tehdejší jedničkou týmu.

„Poslední den nás čekaly čtyři zkoušky, resp. dvě zkoušky projeté dvakrát. Po prvních průjezdech jsme ztratili trochu času a klesli na třetí místo, ale věděli jsme, že máme lepší pneumatiky a při druhém průjezdu čas zase získáme,“ vzpomíná Grist. Všichni už tak začali ve vzduchu cítit senzační výsledek. Jenže pak přišla ledová sprcha.

Foto: Škoda Motorsport

Colin McRae měl v Austrálii rozjetý další skvělý závod a už už se schylovalo k senzaci. Jenže vše dopadlo jinak.

„V servisní pauze si mě zavolal náš závodní inženýr, že máme problém a nejspíš budeme odjíždět na start na poslední chvíli. Rozhodli se totiž pro preventivní výměnu spojky, která se dá za těch 20 minut určených na servis stihnout tak akorát,“ vysvětluje Grist. Digitální hodiny neúprosně odkrajovaly cenné sekundy z limitu, až ho tým překročil a začaly naskakovat penalizace – deset sekund za každou minutu v servisu.

V tu chvíli už byl servisní stan obležený televizními štáby a členy všech ostatních závodních týmů, paddock byl zcela prázdný, všichni už byli na startu – akorát mechanici škodovky plni zoufalství pobíhali kolem Colinova speciálu. Pak najednou uplynul nejzazší limit 15 minut a 59 sekund a bylo jasno. Colin McRae s Nickym Gristem v soutěži končí.

Proč tým přistoupil k výměně spojky na poslední chvíli a proč ji nezvládl? Zapomeňte na konspirační teorie, Nicky Grist za tím vidí hlavně nezkušenost a pořádný kus smůly. „Hvězdou byl tehdy Armin Schwarz, my jsme byli B-tým, proto jsme měli mladého inženýra a méně zkušené mechaniky. Inženýr viděl data opotřebení naší spojky a zdála se v pořádku. Ale zkušenější tým kolem Schwarze ji vyměnil už po druhém dni ve velkorysém limitu 45 minut, protože věděli, že spojka obvykle vydrží jen dva dny. Náš inženýr pak zpanikařil a nechal ji vyměnit až před posledními dvěma zkouškami v daleko kratším limitu 20 minut.“

„Mechanici byli pod velkým tlakem a prostě ho neunesli – první spojka se jim rozsypala pod rukama, tak museli vzít druhou, pak jim dlouho trvalo spojení s převodovkou, instalace převodovky zpátky. Nakonec práci dokončili, auto shodili z heverů na kola, nastartovali… a všichni kolem, technici od Peugeotu, Citroënu, Subaru a dalších, začali tleskat,“ vybavuje si po letech Grist. Ten potlesk nepatřil mechanikům, ale Colinovi a Nickymu, kteří v Austrálii způsobili skutečnou senzaci. I když to celé skončilo tak smutně.

Frustrace byla obrovská na všech stranách. I u Grista jsou ty vzpomínky stále emotivní: „Pak všichni naši mechanici odešli dozadu a naštvaně nadávali a házeli s věcmi. Ještě nikdy jsem neviděl tolik dospělých chlapů brečet. Bylo mi jich vážně líto.“

„Ale upřímně po letech nedávám vinu tomu inženýrovi ani mechanikům. Byla to chyba managementu. Měli nám poskytnout zkušenější lidi a větší podporu, aby rychlejší pilot, kterým byl tehdy Colin, dokázal dokončit soutěž a zajet výsledek, po němž všichni toužili.“

Foto: Škoda Motorsport

Škoda se svou Fabií sahala díky Colinovi po historicky nejlepším výsledku, ale pod tlakem se tým zlomil.

Konspirace? Kdepak, jen nezkušenost, nešikovnost a nepřipravenost, která se pod velkým tlakem očekávaného úspěchu ještě prohloubila. Právě to ale odděluje ty dobré od těch skutečně nejlepších. A je to také důvodem, proč Fabia WRC skončila své působení v Mistrovství světa rallye bez jediného pódia.

Už se nikdy nedozvíme, jestli by Colinovi původní spojka vydržela, ale jisté je, že se tým z tohoto zoufalého selhání poučil. I proto byly výsledky nástupnických Fabií S2000, R5 a Rally2 už mnohem lepší.

Reklama

Načítám