Článek
Je to jako bouře. Blíží se a nabírá na intenzitě, úplně cítíte, jak se všechna ta obří masa energie žene přímo proti vám. Nejdřív ji slyšíte - už z dálky je slyšet hromování, které je stále hlasitější, jak se okruhová bouře blíží. Pak ji uvidíte. Za šikanou se objeví první pestrobarevné, ostře řezané čumáky a vystřelí po cílové rovince směrem k vám. S ohlušujícím řevem, jekotem, rachotem a burácením – ten masový zvuk má mnoho barev a odstínů podle motorů jednotlivých aut, ale společně dohromady mají takovou sílu, že rozechvívají tribuny podél okruhu a vnitřnosti diváků, kteří na nich se zatajeným dechem sedí a pozorují průlet několika desítek monster skupiny C.

Monstra skupiny C jsou nejrychlejší a nejhlasitější účastníci závodního víkendu.
Tyhle kapotované prototypy závodily v Le Mans mezi roky 1982 až 1993, často poháněné motory z formulí (k nimž měly technicky nejblíž) a na Le Mans Classic jsou nejoblíbenější (i když jedou svůj závod mimo hlavní skupiny), nejrychlejší (bez problémů dosahují rychlosti kolem 350 km/h, ta nejrychlejší „céčka“ jela dokonce až 400 km/h, kvůli nim pak rovinka Hunaudieres dostala dvě zpomalovací šikany) a s přehledem nejhlasitější.

Jakou závodní éru ze stoleté historie Le Mans máte nejraději? To je úplně jedno, tady je uvidíte úplně všechny!
Ale k vidění je toho mnohem, MNOHEM víc! Na Le Mans Classic se totiž setkávají ta nejúžasnější závodní auta historie, auta s fascinujícími příběhy, řízená legendárními piloty a vlastněná slavnými majiteli. Do Le Mans se slétnou doslova z celého světa – nejen z Evropy, ale i z USA, Argentiny nebo Japonska. Jsou rozdělena do šesti skupin podle období, kdy se na La Sarthe původně proháněla (z let 1923-1981 doplněná speciály skupiny C a novodobými GT legendami). Takže tu uvidíte bojovat předválečné alfy romeo, obří bentley s droboučkými bugatti (a pochopíte, proč je Ettore označil za nejrychlejší náklaďáky na světě), poválečné jaguary, mercedesy a ferrari, znovu tu ožije rivalita mezi Ferrari a Fordem a poté vynikne nadvláda Porsche. A dokonce tu můžete narazit i na jednu odvážnou českou škodovku a páreček Aero Minor…

Šíře zúčastněných značek je obrovská, nechybí dokonce ani Škoda nebo Aero.
Část aut pochází z muzejních sbírek automobilek, ale drtivá většina má soukromé majitele, nadšené sběratele a pravé srdcaře, kteří se nebojí zacházet s nimi tak, jak jejich tvůrci zamýšleli – jet na plný plyn, co to dá (i když někteří majitelé jsou opatrnější a berou to spíš jako zážitek než boj o vítězství). Za volantem se však objevují i bývalí vítězové (Jan Lammers, Andy Wallace nebo Emanuele Pirro) či jejich synové (Philippe Siffert), profi závodníci (Max Chilton, Alex Lynn, Frank Stippler, Marcel Fässler a další) nebo slavné hvězdy (nejvyšší šéf Fordu Jim Farley).

Slavná auta řídí často velmi slavní piloti.
Jezdí se od pátku (tréninky a kvalifikace) až do neděle (start závodu je klasicky v sobotu v 16 hodin, cíl pak v neděli v 16 h) pěkně na střídačku podle skupin – aby závodní veteráni (i jejich piloti) vydrželi takový zápřah v jednom kuse. Každá skupina má na trati zhruba hodinu a jezdí se ve dne i v noci, takže se pořád něco děje a pořád je na co se dívat.

Kdyby tohle viděli pojišťováci, tak omdlí – každé jednotlivé auto tu má hodnotu statisíců, milionů, někdy i desítek milionů… eur.
A kdyby vás to náhodou unavilo, můžete se jít projít do paddocku a všechna závodní auta – je jich tu přes šest stovek – omrknout pěkně zblízka (a klidně si i popovídat s majiteli a zjistit něco o jejich historii) nebo vyrazit na průzkum klubových a soukromých parkovišť, kde jsou krásných vozů doslova tisíce. Oči vám budou přecházet!

Kdybyste jedno z těchto aut potkali na silnici, byl by to svátek. Tady je takových čtyřkolových krásek doslova záplava!
Třeba modelovou nabídku McLarenu tu poskládáte snad ve všech dostupných barvách a od Aston Martinu tu uvidíte téměř vše už od doby založení automobilky. Všechna možná vyrobená ferrari a lamborghini, všechny generace Corvette a 911 ve všech možných variantách (a že jich bylo). Prakticky vše, na co pomyslíte, tu také najdete.
Zaujalo vás to? Pak hned začněte plánovat návštěvu ročníku 2026 (dosud se akce konala každé dva roky, od příštího roku však bude každoroční). Lístky koupíte na oficiálních stránkách Le Mans Classic a rovnou si zamluvte bydlení v nějakém hotýlku nebo penzionu v Le Mans, nebo ještě lépe přímo v kempu v areálu okruhu, ať jste celou dobu v centru dění. Zapomeňte na dojíždění autem, všechny komunikace kolem okruhu, a vlastně i celé město Le Mans je v době konání závodů naprosto zasekané. Raději využijte veřejnou dopravu – letadlo do Paříže a vlak do Le Mans, z centra města pak až na okruh jede tramvaj. Případně hned vedle trati je menší letiště, pokud máte soukromé letadlo.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv variantu, rozhodně vyrazte! Bude to nezapomenutelný zážitek. I když vám ještě pár dní poté bude zvonit v uších…