Hlavní obsah

Blog: Proč z moderních aut mizí ruční parkovací brzda?

Foto: Shutterstock / TuiPhotoEngineer
14. 4. 2020

Letos jsme si moc dovádění na sněhu s taháním za „rukáv“ neužili, ale i tak nás mrzí, že ruční parkovací brzda pomalu, ale jistě mizí z kokpitů moderních aut. A vás jistě taky. Jenže je to tak prostě nevyhnutelné. Chcete vědět, proč musí klasická ručka udělat místo elektronické parkovací brzdě? Rádi vám to povíme…

Článek

Nedávno jsme tu smutnili, že spojkový pedál a klasická manuální řadička jdou do důchodu, protože z pohledu moderního automobilismu patří k přežitkům, jež technický pokrok dávno zadupal do země. A totéž platí pro klasickou ruční parkovací brzdu, která je stále častěji nahrazována svou elektronicky ovládanou variantou. Chcete vědět, proč místo klasické páky najdete u nových aut jen tlačítko?

Foto: Volkswagen

Elektronická parkovací brzda je dnes ve více než 70 % nových aut

Komfort ovládání

Rozjezdy do kopce s ruční brzdou jsou pro mnoho lidí noční můrou – jedna ruka na volantu a druhá pevně drží a postupně povoluje páku ručky, zatímco nohama ladíte spojku a plyn. Copak jsem chobotnice? Celá operace se s elektronickou ruční brzdou (většinou doplněnou funkcí Auto hold, která sama podrží auto na brzdě do rozjetí) značně zjednoduší.

Prostě jen zastavíte a pak se zase rozjedete, už vám to nikdy necouvne dozadu. Stejně tak s ní nebudete muset zápasit při parkování a podle cvakání zubů odhadovat, jestli je to už dost, nebo musíte ještě trochu zabrat a přitáhnout ji víc. Kdepak, stačí jen zmáčknout tlačítko a je zabrzděno. Při rozjíždění taky nemusíte za nic tahat, stačí znovu zmáčknout tlačítko – a někdy ani to ne, parkovací brzda se při rozjíždění většinou automaticky odbrzdí. Pokrok prostě nezastavíte!

Prostor

Neméně přínosné pro vás bude také to, že vyjmutí dlouhé páky a jejích lanovodů uvolní místo na středové konzole i v jejích útrobách, čímž vznikne víc prostoru pro loketní opěru, držáky nápojů a odkládací schránky. To se hodí, co říkáte?

Foto: Škoda Auto

Bez rozměrné páky ruční brzdy je na středovém tunelu hned víc místa

Co se stane, když za jízdy „zatáhnu“ elektronickou ručku?

Jestli čekáte drama v podobě zablokovaných brzd a spálených destiček, musíme vás zklamat. Většinou se totiž nestane nic, jen na vás systém varovně zapípá, že takhle to teda nefunguje. Některé značky (třeba BMW) však do systému elektronické ruční brzdy zabudovaly systém panického brzdění – stačí zmáčknout tlačítko a celé auto začne naplno brzdit se spuštěnými varovnými blinkry.

Foto: Shutterstock / Boophuket

Při aktivaci elektronické parkovací brzdy za jízdy se nestane nic dramatického

Jízdní asistenty

Z technologického hlediska je přechod k elektronickému ovládání parkovací brzdy důležitý pro moderní jízdní asistenty. Díky tomu můžete mít v autě třeba adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, čili umožňující nejen zpomalení, ale i dočasné zastavení a znovurozjetí (díky zapnutí a následném vypnutí elektronické ruční brzdy). Právě kvůli absenci elektronické ruční brzdy ho nemohla mít třetí generace Octavie, zatímco ta nejnovější čtvrtá se jím už může pochlubit. Pro budoucnost autonomního řízení je pak elektronická parkovací brzda zcela nezbytná.

Moderní pohony

Čím dál častější elektrifikace moderních aut si vyžaduje jisté oběti, například právě ruční brzdu. Středový tunel totiž představuje ideální prostor k ukládání rozměrných a těžkých baterií hybridů a elektromobil, mechanismus ruční brzdy by jim jen zbytečně ubíral místo.

Ruční parkovací brzda tak musí jít z kola ven. Bude to smutné loučení, těch smyků „přes rukáv“ jsme si užili fakt hodně a vždy s úsměvem na tváři. Ale z pohledu běžného uživatele elektronická parkovací brzda představuje jednoznačně krok vpřed k většímu pohodlí. Automobiloví inženýři její skon bezpochyby také ocení. A my se s tím nakonec možná taky nějak smíříme.

HLASUJTE: Bude vám chybět ruční parkovací brzda?
ANO
72.8 %
NE
24.5 %
NEVÍM
2.7 %
Celkem hlasovalo 9807 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.