Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Příprava na STK: Dejte autu péči, nespoléhejte na technika

Foto: Michal Sakař

Příprava na STK není nic speciálního, ale doporučujeme ji nezanedbat. Prohlídka v servisu totiž mnohdy odhalí daleko závažnější problémy, kterých si linkový technik nemusí všimnout

6. 8. 2020

Každého vlastníka staršího běžného motorového vozidla do 3,5 tuny čeká (většinou) každé dva roky pravidelná návštěva Stanice technické kontroly, kde se na jeho ocelového miláčka podívá vyškolený technik, který zhodnotí, jak moc se na něm podepsal zub času. Jak tedy automobil připravit, abyste STK úspěšně absolvovali, a lze se na pracovníka stanice z hlediska komplexního zhodnocení stavu vozu plně spolehnout?

Článek

Mnoho lidí se na STK vydá se starším automobilem bez předchozí odborné prohlídky na vlastní pěst, ovšem potom s hrůzou zjistí, že odjíždí s dočasnou „technickou“ pouze na měsíc a se seznamem závad k vyřešení. Nenechte se zmást, vzhledem ke zpřísňujícím se podmínkám neprojdou pravidelnou prohlídkou klidně i jen šest let staré automobily.

Foto: Michal Sakař

Není žádnou novinkou, že čím dál přísnější technickou kontrolou neprojde klidně šestileté auto

Jedním z řešení je svěřit vozidlo do autorizovaného nebo neautorizovaného servisu a nechat přípravu na profesionálech. Co vše by se tedy mělo prověřit, na co dát pozor a kde nešetřit? Spolu s Markem Mašindou, zkušeným majitelem nezávislé autodílny v Běrunicích, jsme pro vás připravili komplexní manuál plný užitečných rad.

Marek Mašinda je zastáncem pravidelných každoročních prohlídek, respektive servisů po ujetí 15 až 20 tisíc kilometrů. Podle jeho zkušeností je zřejmé, že některá potenciální rizika nemůže technik na zkušební lince odhalit, a to i přes to, že dělá svoji práci poctivě a podle směrnic. Jedním z příkladů je brzdové obložení, případně brzdové kotouče. Zdaleka ne všechna vozidla totiž disponují vestavěnou signalizací opotřebení brzdových destiček.

Foto: Michal Sakař

Zdaleka ne všechny vozy disponují signalizací opotřebení brzdových destiček

„Nesčetněkrát jsem se v praxi setkal s tím, že zákazník přijel s problémem pískajících brzd, v horším případě s kovovými zvuky linoucími se z auta při samotném brzdění. Při zkušební jízdě bylo hned jasné, že jde o opotřebované brzdové obložení,“ vysvětlujte Mašinda.

„Když jsem to řekl majiteli, dostal jsem očekávanou reakci, a to takovou, že vozidlo bylo nedávno na STK, kterou prošlo zcela bez závad,“ doplnil.

Foto: Michal Sakař

Jestliže auto úspěšně absolvuje STK, neznamená to vždy, že je technicky v pořádku

Pozor hlavně na brzdy

Zkušený automechanik tvrdí, že zakopaný pes tkví v tom, že linkový technik přesně nezjistí míru opotřebení brzdového obložení a kotoučů. Stav zásadního bezpečnostního prvku pouze odhadne a zaměří se spíše na souměrnost levé a pravé strany jednotlivých náprav, k čemuž mu pomohou takzvané brzdové válce. Abyste tímto testem úspěšně prošli, nesmí být rozdíl v brzdném účinku mezi koly na nápravě větší než 30 %.

Foto: Michal Sakař

Na technické kontrole se mimo jiné řeší též rozdíly brzdného účinku mezi koly na nápravách

Majitel nezávislé autodílny však upozorňuje na fakt, že 29procentní rozdíl na přední nápravě sice znamená „zelenou“ při kontrole, ale na silnici už může nastat při brzdění problém v podobě táhnutí vozidla k jedné straně.

„Ještě je tu jeden častý problém, který Stanice technické kontroly často neodhalí, a tím je velká vůle v hlavních tyčích řízení vozidla. Ta má za následek horší stabilitu pří úhybných manévrech, táhnutí vozidla k jedné straně při jízdě v přímém směru a v neposlední řadě způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik,“ upozorňuje Mašinda.

Foto: Michal Sakař

Pozor na vůle v tyčích řízení, mohou způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik

Ukázková kontrola

Příprava na STK je v podstatě běžný roční servis spojený s výměnou brzdové kapaliny. Nedodržujete pravidelný dvouletý interval nové náplně, který obvykle automobilky nařizují? Koledujete si o malér. Brzdová kapalina je silně hygroskopická (pohlcuje vzdušnou vlhkost) a podíl vody uvnitř nesmí překročit tři procenta. K čemu „brzdovka“ slouží a proč je tak důležitá, jsme vám popsali v minulém článku připraveném se specialisty ze Škoda Auto.

Foto: Michal Sakař

Brzdovou kapalinu byste měli měnit každé dva roky

Nezapomínejte také na odbornou diagnostiku, protože při měření emisí (součást STK) se vám podívají i do řídicích jednotek, které musí být bez chyb.

Jak by tedy správná prohlídka před technickou kontrolou měla vypadat? Máme pro vás 10 skalních bodů, kterých se určitě držte.

  • Příjem vozidla, kontrola servisní knihy, zkušební jízda
  • Kontrola diagnostickým přístrojem
Foto: Michal Sakař

Včasná diagnostika umí odhalit závadu, se kterou byste jinak neprošli technickou kontrolou

  • Zvednutí vozidla, kontrola vůlí náprav, silentbloků, čepů, ochranných manžet, tlumičů, uložení náprav a ložisek
  • Kontrola karoserie, lokalizace poškození či koroze
  • Sundání ozdobných krytů, demontáž kol, kontrola opotřebení ráfků i pneumatik, ověření shodnosti rozměrů obutí s technickým průkazem, dohuštění na předepsaný tlak a prověření rezervního kola
Foto: Michal Sakař

Před vjezdem na kontrolní linku nezapomeňte sundat ozdobné kryty z kol vozidla

  • Vyčistění a kontrola opotřebení brzd, zhodnocení stavu ochranných manžet, promazání vodících čepů, výměna brzdové kapaliny, seřízení ruční brzdy, kontrola souměrnosti brzd (je-li servis vybaven válcovou zkušebnou)
  • Kontrola výfukové soustavy
  • Kontrola funkce osvětlení, seřízení světlometů
Foto: Michal Sakař

Světlomety vám případně seřídí i na technické. Jde o jeden z posledních bodů prohlídky

  • Dodatečné kontroly stěračů, ostřikovačů, posouzení stavu čelního skla, zvukové signalizace, palivového potrubí, těsnosti motoru, převodovky a prověření kompletnosti povinné výbavy
  • Závěrečná zkušební jízda

Jestliže servis disponuje měřicím přístrojem pro kontrolu emisí, je na zvážení, zdali tuto zkoušku neprovést takzvaně „nanečisto“.

Foto: Michal Sakař

Bojíte se kontroly emisí? Některé servisy jsou vybaveny příslušným měřicím přístrojem a nabízí zkoušku takzvaně nanečisto

Kšeft versus kvalita

„Úkonů, které by měl zkušený mechanik provést, není málo, proto doporučuji svěřit vozidlo odbornému servisu, než spoléhat na náhodu či známosti. Osobně beru prohlídku na STK spíše jako ověření bezchybné přípravy vozu na další dva roky provozu,“ objasňuje problematiku zkušený expert Marek Mašinda.

Foto: Michal Sakař

Pokud si nejste 100% jisti technickým stavem svého vozidla, radíme svěřit jej do péče odborníků. Odměnou by vám měl být vyhovující protokol z STK

Mnoho servisů nabízí i zprostředkování samotné kontroly, ovšem občas jde jen o obyčejný kamarádský kšeft bez důslednějšího prověření předmětného automobilu. To se pak může v provozu negativně vymstít.

Abyste měli představu o cenách, neautorizovaná dílna Marka Mašindy si účtuje za prohlídku ve výše vypsaném rozsahu a zajištění technické kontroly okolo 2 000 korun plus výdaje za samotnou STK a případné vícepráce. Finanční náklady se mohou samozřejmě od jednotlivých opraven i krajů lišit.

Foto: Michal Sakař

Kompletní prověření vozu a zajištění STK stojí v neautorizovaných dílnách navíc zhruba 2 000 Kč

Nezapomeňte, že by vašim cílem nemělo být STK pouze projít, ale skutečně mít auto kompletně technicky v pořádku, což nemusí certifikovaný staniční technik vždy správně posoudit.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.