Hlavní obsah

Policisté kontrolovali filtry pevných částic v autech

Foto: Jakub Deml

V pořadí již druhá kontrolní akce zaměřená na emise proběhla ve středu po poledni na pražském Chodově

27. 2. 2019

Ve středu odpoledne proběhla na pražském Chodově dopravně-bezpečnostní akce Policie ČR zaměřená na kontrolu emisí a filtrů pevných částic v osobních i nákladních autech. Vytipovaná auta policisté odkláněli k blízké stanici technické kontroly, kde byla podrobena emisní kontrole.

Článek

Jedna taková akce proběhla již minulý týden. Během ní bylo zastaveno celkem šest vozidel, z nichž jedno kontrolou neprošlo. „Snižování emisí z dopravy je pro Prahu jednou z priorit,” uvedl ve středu na místě kontroly náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodal, že takové kontroly budou probíhat v pravidelných intervalech i nadále.

Celá akce spočívá v tom, že hlídka zastaví vůz, který vizuálně vyhodnotí jako rizikový z hlediska emisí, a připojí se k jeho řídicí jednotce. Spuštěná diagnostika by měla odhalit možné chyby filtru pevných částic. Pokud se takové chyby najdou, putuje auto na kontrolu emisí do stanice technické kontroly, která je poblíž.

Zní to jako dobrý nástroj, jak bojovat proti majitelům aut, kteří odstraňují filtry pevných částic ze svých vozů. Zaznívají však hlasy, že tento postup není dostatečný. Pokud totiž někdo bude chtít takovou úpravu provést, pravděpodobně ji i zamaskuje přeprogramováním řídicí jednotky, která se pak při kontrole policií bude tvářit, jako by měla filtr v pořádku a v provozu.

Speciální přenosný přístroj, který umí měřit emise přímo přiložením k výfuku, bude mít policie k dispozici až letos v létě. Do té doby budou policejní kontroly zaměřené na emise probíhat stejným způsobem jako ve středu na Chodově: „Je to jediná možnost, kterou zatím máme,” vysvětluje Adam Scheinherr a přiznává, že vedení města i policisté vědí, že se nejedná o nejlepší způsob. Ani získání přenosného přístroje, měřícího emise z výfuku přímo na místě zastavení, ovšem neeliminuje potřebu kontroly na stanici technické kontroly. Teprve zdejší certifikované měření definitivně prokáže, že vůz filtr DPF nemá.

Foto: Jakub Deml

Speciální přístroj na měření emisí z výfuku budou mít policisté k dispozici až v létě, do té doby si musí vystačit s diagnostikou řídicí jednotky

A co hrozí řidiči, který kontrolou emisí neprojde? Že by mu na místě policisté zabavili osvědčení o registraci vozidla, tzv. malý techničák, se pravděpodobně bát nemusí. Řidiči ale hrozí pokuta až dva tisíce korun a zároveň dostane 30 dní na nápravu a do té doby se musí podrobit opakované emisní kontrole. V případě právnické osoby nebo fyzické osoby podnikající může ale uložená pokuta dosáhnout výše až 100 tisíc korun.

Za dobu naší přítomnosti u středeční policejní kontroly zastavila hlídka jen jediné vozidlo. Modrý Volkswagen Passat měl příliš tmavé fólie v oknech a za čelním oknem dokonce neoprávněně umístěný modrý maják. Emisní kontrolou však vozidlo prošlo, policisté tak s mladým řidičem zahájili správní řízení jen ve věci výše uvedených přestupků.

Dá se očekávat, že policejních kontrol zaměřených na problematiku emisí a odstraněných filtrů pevných částic bude přibývat. Odborník na dopravní přestupky Tomáš Blecha ale upozorňuje, že ne vždycky mají na takovou kontrolu dopravní policisté právo: „Povinnost jet na kontrolu emisí do stanice technické kontroly má řidič jen tehdy, pokud se STK nachází do vzdálenosti osmi kilometrů od místa kontroly,” vysvětluje. Policisté ale tuto podmínku zcela jistě znají a dá se předpokládat, že takové kontroly budou tedy provádět na místech, která zmiňovanou podmínku splňují.

autowebAUTOWEBaUtOwEb