Hlavní obsah

Přezout či nepřezout? Rady a tipy pro zimní pneumatiky

Foto: Archiv Garáž.cz
1. 11. 2016

Pomaličku se nám blíží zima, teploty klesají směrem k nule a hlavně je prvního listopadu, tedy den, kdy musíte mít zimní pneumatiky v případě, že začne sněžit, je námraza, nebo v místech, kde to určují značky. Pojďme si tedy připomenout důležitá fakta o zimních pneumatikách.

Článek

V posledních dnech se všude začíná mluvit o přezouvání pneumatik, prezentují se pneuservisy a dělají reportáže o tom, jak je důležité právě dnes přezouvat. Jak je to ale doopravdy, potřebuje každý motorista 1.11. vyrazit na přezutí pneumatiky? Přinášíme vám náš pohled na problematiku zimních pneumatik.

1. Kdy přezouvat?

To je asi nejdiskutabilnější věc ohledně zimních pneumatik. Kdy je ten přesný termín na přezutí z letních na zimní pneumatiky? Stát si vybral první listopad, od kterého musíte mít na některých místech a za určitých podmínek povinně zimní pneumatiky. Rozhodující pro přezouvání je teplota venkovního vzduchu, ale také typ a kvalita vašich letních pneumatik. Jelikož se venkovní teplota mění postupně, tak se na to musíte podívat z dlouhodobějšího charakteru. Zkoukněte dlouhodobější předpověď počasí, projděte si plánovač vašich cest a zjistěte, v jakém stavu jsou vaše letní pneumatiky. Pokud ráno klesne teplota na 3 stupně, ale přes den se dostane na 7 až 10 stupňů, nemá cenu panikařit a utíkat do servisu. Jeďte tam v momentě, kdy budete vědět, že i přes den bude teplota oscilovat mezi 0 a 5 stupni. Kvalitní letní pneumatika s dobrý dezénem zvládne i tyto teploty, včetně horších povětrnostních podmínek. Pokud už budete přezouvat, tak rozhodně vždy všechna 4 kola bez ohledu na poháněnou nápravu.

Foto: Archiv Garáž.cz

2. Jaký typ zimních pneumatik?

Poslední dobou se na trhu objevilo hned několik druhů letních pneumatik, které lze použít i v zimním období. Teď máme na mysli novinku od Michelinu zvanou Crossclimate, kde jde o letní pneumatiku se zimním dezénem. Tento model můžeme doporučit pouze v případě, že za celou zimu nevyjedete z nízko položeného města. Jinak ji nepoužívejte. Crossclimate sice zvládne nižší teplotu a horší podmínky na silnici, ale již jen drobný poprašek a nízká teplota někdy dokáží nepříjemně překvapit. Celoroční pneumatiky by se možná mohly zdát jako dobré řešení, ale také nejsou. Hodí se především pro térénnější vozy, jelikož mají o něco hrubší a hlubší vzorek, než klasické letní pneumatiky. Nicméně je to klasický kočkopes, takže nefunguje dobře ani na suchém, ani na kluzkém asfaltu. Při výběru zimních pneumatik je potřeba si uvědomit v jakých podmínkách budete většinu zimy jezdit. Dnes už jednotlivé značky a modely zimních pneumatik vynikají vždy v konkrétní situaci. Jedny jsou vynikající za mokra, druhé mají skvělý záběr na sněhu a třetí jsou extrémně tiché. Záleží tedy na tom, co preferujete a kde jezdíte. Do horských oblastí vás tedy bude zajímat kvalitní záběr na sněhu a dobrá přilnavost v nízkých teplotách. V nížinách na druhou stranu dobré schopnosti na vodě a třeba i kultivovanost či výdrž pneumatiky. Rozhodně na nich však nešetřete, protože pneumatika je tím, co vás drží na silnici. Ideální je pak zvolit kvalitní kompromis ve formě špičkových běžných zimních pneumatik.

3. Je důležité mít správný tlak?

Jednou z nejpodceňovanějších věcí je tlak v pneumatikách. Každý řidič by měl každé ráno, než nastoupí, obejít vůz a zkontrolovat alespoň pohledem stav pneumatik. Jestli nejsou podhuštěné, jestli nedošlo k nějakému defektu a čas od času zajet k benzínce vše zkontrolovat. To udělejte i poté, co odjedete z pneuservisu. Ne každý je tak kvalitní, aby vám nastavil ten správný tlak potřebný pro danné období. Mít správný tlak je důležité pro životnost pneumatiky, pro ideální jízdní vlastnosti a pro bezpečnost. Když budete mít zimní pneumatiku podhuštěnou, velmi rychle ji můžete zničit a jedete pouze po okrajích pneumatiky. V případě, že ji budete mít naopak přehuštěnou, tak pojedete po jejím prostředku a máte malou styčnou plochu se silnicí. Vždy si v návodu najděte tu správnou hodnotu tlaku a minimálně jednou týdně ji kontrolujte.

Foto: Archiv Garáž.cz

4. Jak vybrat správný pneuservis?

Asi jeden z nějtěžších úkolů, týkající se přezouvání pneumatik. Tady žádná univerzální rada neexistuje a nejlepší řešení je doporučení od známých a kamarádů. Je dobré vyrazit do pneuservisu, který má nějakou tradici, nabízí komplexní řešení a je specializovaný právě na oblast pneumatik. Zároveň se nestyďte do pneuservisu přijet jen tak podívat a zjistit, jaká je úroveň nabízených služeb. Nechte si udělat cenovou nabídku a až teprve následně jděte do akce. Mějte ale na paměti, že nejdůležitější jsou služby a přístup k zákazníkovi, ne design provozovny či nejnižší ceny.

Foto: Archiv Garáž.cz

5. Jak poznám stáří pneumatiky?

Že jste si je koupili letos? To vůbec nic neznamená, protože pneumatiky, které se kupujete letos mohou ve skladech ležet třeba už tři roky. Jde především o nešvar internetových e-shopů, které se snaží bojovat o zákazníky cenou, a tak nabízejí i velmi staré pneumatiky, které ležely na skladech a neprodaly se. Jak zjistím, jakého stáří je kupovaná pneumatika? Stačí se na gumu podívat z boku a najít si označení, kde jsou písmena DOT a za nimi čtveřice čísel. První dvojice označuje týden, ve kterém byly pneumatiky vyrobeny, druhá dvojice čísel pak rok výroby. Mluví se o tom, že pneumatiky by měly být skladovány maximálně 5 let a používány maximálně 4 roky od uvedení do provozu. Dle našeho názoru by však po třech letech měly být vyměněny. Sami uvidíte, jak velký rozdíl nová pneumatika je.

Reklama

Sdílejte článek