Hlavní obsah

Přestavba obytného vozu svépomocí – 4. díl

Foto: KRS

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V minulých dílech našeho miniseriálu o přestavbách obytných vozů svépomocí jsme vám přiblížili, jak postupovat v průběhu přestavby a na co si dát pozor. Dnes se zaměříme na přihlášení takového obytňáku do registru vozidel, jeho údržbu a také vám prozradíme, co domácí přestavba udělá s hodnotou vašeho vozu.

Článek

Prvním krokem po dokončení přestavby vozu na obytný by mělo být jeho přihlášení, respektive zapsání změn do technického průkazu. Veškeré takové změny se totiž podle české legislativy musejí zaznamenat, jinak byste se mohli se zlou potázat během technické kontroly.

V praxi tak musíte podat žádost na registr vozidel, odkud se vám musejí do 30 dnů k přestavbě vyjádřit. Schválení vaší přestavby je ale podmíněno řadou požadavků, které musí váš vůz splňovat. Jedním z nich je například kladné vyjádření od importéra vozu nebo jeho akreditovaného zástupce. Mezi požadavky je také homologace vybraných dílů jako třeba oken.

Pokud váš obytňák požadavky registru vozidel splňuje, dostanete kladné vyjádření a můžete s ním jet na technickou kontrolu. Když vozidlo projde, získáte zápis do technického průkazu a můžete bez starostí vyrazit do ulic.

Tím ovšem samozřejmě práce nekončí. Stejně jako o jakékoliv jiné auto se musí majitel starat i o svůj obytňák. Vedle běžných servisních úkonů přibývají ale v případě obytné vestavby ještě nějaké navíc. „Pořízením obytňáku investice teprve začínají,“ říká Tomáš Krs, který se svojí společností přestavuje dodávkové vozy na obytné již více než dvacet let.

Foto: Jakub Deml

U obytňáku počítejte kromě běžného servisu motorového vozidla s řadou úkonů navíc

Nechme tedy stranou servis motorové části vozu nebo třeba podvozku a podívejme se jen na údržbu a servisní úkony specifické pro obytňáky. Podle Krse jsou na údržbu klíčová především dvě období, a to jaro a podzim, kdy se vůz musí zpravidla odzimovat a zazimovat. To obnáší například desinfekci nádrží, vyčištění filtrů na vodu či plyn nebo i pravidelné revize elektroinstalace, které je potřeba dělat každé dva roky. „Není to nic závažného, co by mohlo někoho od pořízení obytného vozu odradit, ale je třeba na to pamatovat,“ popisuje Krs.

A jak že je to s tím zhodnocením vozu? Stoupne hodnota auta o stejnou částku, jakou do přestavby investujeme? Podle Krse tomu tak klidně může být, záleží však na kvalitě přestavby. „Pokud to uděláte dobře, tak se vám vaše finanční i časová investice úměrně propíše do hodnoty vozu,“ říká zkušený odborník.

Problémem při pozdějším prodeji vozu však mohou být subjektivní měřítka. Vy si auto přestavíte podle svých představ a jste s výsledkem spokojeni, někdo jiný však při případném prodeji spokojen být nemusí. Každý má jiné představy o způsobu používání vozu, rozložení interiéru, stylu nábytku, ale i použitých materiálech. Podle Tomáše Krse je sázkou na jistotu použití certifikovaných částí a materiálů, které vůz zhodnotí lépe než kutilova improvizace. Je to sice dražší, ale takto vybavené auto si cenu udrží znatelně déle.

Pustili byste se po přečtení našeho miniseriálu sami do přestavby vozu na obytný?
Ano, nic mě nepřekvapilo
49,1 %
Ano, ale řadu věcí bych konzultoval(a) nebo rovnou delegoval(a) dál
17,7 %
Ne, věděl(a) jsem od začátku, že to není žádná legrace
33,2 %
Celkem hlasovalo 637 čtenářů.

Reklama

Načítám