Hlavní obsah

Nový volant Tesly – Je to vtip, nebo reálná budoucnost?

Foto: Tesla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Modernizovaná Tesla Model S (a také Model X) přinesla kromě výkonnějšího pohonu a vylepšeného interiéru také revoluční změnu v oblasti řízení vozidla – její volant totiž připomíná knipl letadla, nejsou pod ním žádné ovládací páčky a není tu ani volič převodovky. Myslí to Tesla vážně? A může takové auto vůbec do provozu?

Článek

Už je to pár dní, co jsme viděli kokpit modernizované Tesly Model S, a pořád to vstřebáváme: Jde o další vtípek Elona Muska? Nebo je to jen snaha o upoutání mediální pozornosti? Nebo se vážně díváme na automobilovou budoucnost?

Mluvíme samozřejmě o zcela novém „volantu“, který byl součástí nejnovější vlny inovací americké Tesly. Ten totiž není klasicky kulatý, ale svým neúplným tvarem připomíná „knipl“ vozu KITT ze seriálu Knight Rider, což sice vypadá stylově a Davidu Hasselhoffovi aka Michaelu Knightovi to možná stačilo i na prohánění zločinců, jenže pro běžného smrtelníka v reálném provozu to může být nejen hodně nepraktické (třeba v ostrých zatáčkách nebo při manévrováním v těsných prostorách, kdy se neobejdete bez ručkování po věnci), ale dokonce přímo nebezpečné, když například dojde ke smyku.

Foto: Universal Studios

Kde návrháři z Tesly brali svou inspiraci, je zcela očividné. V televizi to možná fungovalo, jenže v reálném světě…

Stejně překvapení z této inovace byli i experti americké organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), která zodpovídá (mimo jiné) za homologační normy pro silniční vozidla. V první chvíli nedokázali zvědavým americkým médiím říci, jestli je takové ovládání vozu vůbec možné homologovat do běžného provozu – aby tuto otázku zodpověděli, budou si muset vyžádat od výrobce více informací.

Foto: Tesla

Podobný volant mají i piloti závodních aut, jenže jejich převod řízení je úplně jiný. A obvykle nemusí parkovat v těsných podzemních garážích…

Dost podobná situace bude nejspíš i v Evropě – dokud nebudou mít technici homologačních oddělení kompletní dokumentaci, nebudou schopní říci, zda je tento „volant“ způsobilý k použití v provozu. Pravidla pro homologaci totiž vyžadují, aby volant dokázal ovládat vůz a plnil příslušné bezpečnostní požadavky, ale nedefinují, že musí mít celý věnec, natož pak kulatý. Přesto zkušebny mohou takový volant odmítnout, pokud by neumožňoval bezpečné řízení, to se však zjišťuje až při samotném homologačním procesu. Ostatně Tesla si určitou kontroverzi uvědomuje, protože když se ponoříte do konfigurátoru Modelu S, najdete i volbu klasického volantu s kulatým věncem.

Foto: Tesla

Chcete svou Teslu s volantem, nebo „s volantem“? Naštěstí si stále můžete vybrat

Volantem však podivnosti modernizované Tesly nekončí. Další šokující inovací je, že novému Modelu S zcela chybí volič převodovky, kterým byste vozu přikazovali, jestli chcete jet dopředu, nebo dozadu, případně že budete parkovat. Elon Musk na dotaz amerických médií, jak se bude vůz vlastně ovládat, odpověděl, že to auto bude vědět samo. Využije k tomu prý kamery sledující prostor kolem vozu, senzory detekující překážky a data z navigace (a další informace). Rozhodnutí vozu prý budete moci vždy změnit vlastní volbou na dotykovém displeji. To zavání možná ještě větším průšvihem, když se auto rozhodne prověřit pozornost řidiče jízdou v opačném směru, než by si přál…

Poslední inovací jsou chybějící páčky pod volantem – a tady si fungování dovedeme představit. Řada funkcí je již automatizovaná (přepínání dálkových světel nebo spínání a řízení intenzity stírání), další funkce lze ovládat pomocí tlačítek na volantu (blinkry, světelná houkačka). Ostatně takhle už to pár let mají vozy Ferrari a některá další auta, takže možné to opravdu je – otázka je, nakolik je to praktické.

Foto: Tesla

Na ramenech volantu jsou vidět dotyková tlačítka pro ovládání blinkrů a dalších funkcí, které dřív byly umístěné na páčkách pod volantem

Přijde nám, že je Tesla zbytečně odvážná a předbíhá svou dobu. Bezpochyby totiž sází na to, že většinu cest absolvují řidiči jejich vozů v režimu Autopilota (stejně jako „Hoff“ přenechával řízení samotnému KITTovi), který je stále chytřejší a dokáže auto poměrně spolehlivě vést na dálnici a hlavních tazích, ale zvládá třeba i popojíždění v koloně nebo parkovací manévry – jenže rozhodně není všemocný a řidič bude volant prostě potřebovat. A přesně v tu chvíli, kdy ho bude potřebovat nejvíc, ho nebude moci pořádně uchopit a zachránit situaci. V budoucnu možná nastane situace, kdy se volant v autech stane zbytečným, ale tomu jsme i přes intenzivní vývoj v oblasti autonomního řízení pořád na hony daleko…

Reklama

Načítám