Hlavní obsah

Známe motory pro novou Dacii Duster! Český sen končí, prim hraje tříválec. Čtyřkolky přežijí

Foto: Dacia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Neoficiální, ale takřka jisté. Tak by se dalo popsat info týkající se motorové palety nového Dusteru, které koluje automobilovým zákulisím.

Článek

Třetí generace Dacie Duster se představí ještě letos, do premiéry tedy zbývá nanejvýš několik týdnů. Sériová výroba odstartuje v prosinci a počátkem roku 2024 začneme první kusy potkávat na českých cestách. Výhledově se populární SUV dočká ještě většího sourozence jménem Bigster, jenž má nabídnout až sedm míst k sezení a techniku sdílet s menším sourozencem. O jakých motorech je ale vlastně řeč?

To Dacia zatím neprozradila. Vodítkem však mohou být informace českého magazínu RNews.cz, jenž mapuje zákulisí skupiny Renault. Ten s odkazem na své zdroje (které se v historii mnohokrát nepletly) referuje vcelku podrobně o kompletní motorové paletě. A něco nám říká, že fandové původního Dusteru příliš nadšení nebudou.

Před časem na veřejnost prosákla informace, že technici pro nový Duster ladí i turbodiesel Blue dCi s objemem 1,5 litru. Teď ale přichází vystřízlivění, nafta se pod kapotou SUV skutečně objeví, ale jen na trzích mimo Evropu. U nás nasazení není možné kvůli striktním emisním limitům.

Foto: Jiří Čermák

Současnému Dusteru za poslední dobu vzrostla konkurence. Hrozbou se stávají především levná SUV z Číny.

Tříválec v různých variantách

Základ Dusteru III má představovat nový tříválec 1.2 TCe, který bude nabízen na několik způsobů. V době uvedení na trh půjde o 130koňovou variantu s mild-hybridní výpomocí a manuální převodovkou. Na výběr bude mezi pohonem předních kol a čtyřkolkou s mezinápravovou spojkou.

O rok později dorazí provedení s výkonem 140 koní (rovněž mild-hybrid se 48V sítí), které v polovině roku doplní slabší 115koňová varianta bez mild-hybridu, ale s automatickou převodovkou. „Půjde o zcela nový dvouspojkový automat s označením DW23. Má sedm rychlostních stupňů, mokré spojky a konstrukční limit 230 newtonmetrů,“ stojí ve facebookovém postu magazínu RNews.cz.

Honza Koubek a jeho recenze Dacie Duster Extreme.Video: Honza Koubek

LPG pokračuje

Dacia byla zatím stran elektrifikovaných pohonů opatrnější a mezi alternativami preferovala LPG. Nejinak tomu bude u nového Dusteru, kde má na zkapalněný ropný plyn jezdit rovněž tříválcová dvanáctistovka. Ta bez mild-hybridu dorazí koncem roku 2025, má mít 120 koní a výše zmíněný automat. Manuál tato verze dostane až v polovině dalšího roku.

Ve stejné době plánuje rumunská značka uvést 150koňový LPG mild-hybrid s automatem, a dokonce pohonem všech kol! Půjde o technologii e4WD, která kombinuje pohon přední nápravy spalovacím motorem, zatímco kola zadní roztáčí elektromotor. Začátkem roku 2026 se automatu i LPG dočká také 140koňové provedení. Ještě jste se neztratili?

Foto: LARSONdesign, Garáž.cz

Vize nového Dusteru od nezávislého grafika. Může být?

Nový hybrid

Na začátku jsme hovořili o dvou spalovacích motorech, zatím se ale všechna provedení točí kolem tříválcové dvanáctistovky. Druhou pohonnou jednotkou se stane 1.8 SCe, atmosférický čtyřválec, který ale dorazí výhradně coby full-hybrid s označením E-Tech. Osmnáctistovka nahradí dosavadní šestnáctistovku, kterou v hybridním provedení známe z Renaultu Captur či Dacie Jogger.

Sofistikovanější hybrid, který s elektromotorem pojí dvanáctistovku TCe a společně zvládnou produkovat až 200 koňských sil (třeba v novém Renaultu Espace), Duster ani větší Bigster nedostanou. Je možné, že na českém trhu nebudou k dispozici všechny výše zmíněné verze. Finální podoba motorové nabídky by se však měla lišit jen minimálně.

Co říkáte na motory nové Dacie Duster?
Slušný výběr, nafta patří do kamen!
6,3 %
S kompromisy, ale vybral bych si...
17,8 %
Tak to vůbec.
75,9 %
Celkem hlasovalo 3019 čtenářů.

Reklama

Načítám