Hlavní obsah

Volkswagen postavil nejrychlejší a nejvýkonnější Golf GTI všech dob. Nedávno pokořil Nürburgringu, k zákazníkům zamíří až za rok

Foto: Volkswagen

Golf GTI je doslova ikonickým vozem, který položil základní kameny obřího evropského kultu vyznavačů tohoto svižného německého hatchbacku. Příští rok bude mít tahle legenda 50. výročí, ale automobilka naděluje už teď. Stvořila ten nejrychlejší a nejvýkonnější sériový Golf GTI vůbec.

Článek

Málokdo by řekl, že Volkswagen vyrobil už více než 2,5 milionu vozů nesoucích označení Golf GTI, proto není divu, že má tohle auto v Evropě silný kult a vlastní festival. A protože sportovní hatchback oslaví příští rok padesátku, vznikla v rámci jubilea ta nejdivočejší sériová edice vůbec.

Jmenuje se Edition 50 a jde o nejvýkonnější a nejrychlejší sériový Golf GTI, jaký kdy byl vyroben. Pod jeho kapotou totiž pracuje benzinový dvoulitr naladěný na 325 koní, což je o 25 koní víc ve srovnání s výchozím motorem použitým v Golfu GTI Clubsport a o 60 koní víc proti standardnímu 265koňovému Golfu GTI.

Foto: Volkswagen

Výroční edice má výkon 325 koní! Tím pádem jde o nejvýkonnější sériový Golf GTI vůbec.

Jenže koně neznamenají všechno. Důležitý je rovněž točivý moment, který ve standardním Golfu GTI dosahuje 370 Nm, v Clubsportu 400 Nm a v Edition 50 je to 420 Nm. A co převodovka? Čekáte manuál? Kdepak, řazení obstarává sedmistupňový automat DSG.

Jenom o výkonu výroční GTI ovšem není. Zajímat by vás měl i paket Performance obsahující nově naladěný adaptivní sportovní podvozek DCC, jemně nastavenou uzávěrku předního diferenciálu a vysoce přesné progresivní řízení. Všechno podřízené sportovní jízdě a jedné poháněné nápravě.

Foto: Volkswagen

S paketem Performance dostanete například odladěný adaptivní podvozek.

Součástí paketu jsou kromě lehké výfukové soustavy Akrapovič s titanovým zadním tlumičem také 19palcová kovaná kola s odlehčenými „semi-slick“ pneumatikami Bridgestone Potenza Race se šířkou 235 milimetrů. Nasazením kol, pneu a výfuku auto navíc shodilo cirka 27,4 kg na hmotnosti.

Proti základnímu GTI o 15 mm nižší výroční edice 50 zářila i na Severní smyčce Nürburgringu o délce 20,832 kilometru. Závodní jezdec Benjamin Leuchter zajel s předsériovým GTI Edition 50 letos v dubnu čas 7 minut a 46,13 sekundy, čímž se podle serveru fastestlap.com dostal například před Jaguar XKR-S (551 koní), Mercedes-Benz GLC 63 AMG S (510 koní) nebo Lamborghini Gallardo SE (520 koní).

Foto: Volkswagen

Golf GTI Edition 50 zářil na Nürburgringu, kde se stal nejrychlejším sériovým volkswagenem.

O něco rychlejší (ne více jak 5 sekund) naopak byly vozy Renault Megane RS Trophy R (300 koní), Honda Civic Type R FL5 (330 koní), Nissan GT-R R35 (480 koní) či Audi RS Q8 (600 koní).

Tak či onak se díky zajetému času stal výroční Golf nejrychlejším sériově vyráběným modelem značky Volkswagen na Severní smyčce Nürburgringu.

Pětkrát jinak

Golf Edition 50 poznáte podle specifického loga umístěného na střešním spoileru a na černých krytech zpětných zrcátek. Vůz má dále speciální prahové lišty, černě lakovanou střechu, černé koncovky výfuku nebo rychlé pruhy na bocích.

Foto: Volkswagen

Logo GTI 50 najdete rovněž na volantu.

Zatím Volkswagen rozhodl o nabídce pěti laků pro výroční GTI, a to o bílém, šedém, černém, zeleném a červeném. Poslední zmíněný se v nabídce poprvé objevil už v roce 1986 a je symbolem výkonných volkwagenů, například modelů Golf II GTI 16V, Golf III VR6 a Golf VII GTI TCR.

Uvnitř výročního auta najdete sportovní sedadla s kostkovaným vzorem, červené bezpečnostní pásy nebo multifukční kožený volant s logem GTI 50 a pádly.

Zahájení výroby v domovském Wolfsburgu je plánováno na konec roku 2025, takže první zájemci svoje ostré vozy dostanou v prvním čtvrtletí onoho jubilejního roku 2026. Cenu zatím nevíme, ale nejspíše bude vyšší než 1,17 milionu korun (cena za Clubsport) a nižší než 1,37 milionu korun, protože tolik stojí veleostrý Golf R ve čtyřkolce o 333 koních.

Načítám