Hlavní obsah

Tatra konečně ukázala přelomový model Force, je první svého druhu. Má obrovskou sílu, výkon a taky hmotnost

Foto: Tatra Trucks

Kopřivnická Tatrovka se už řadu let věnuje vývoji vozidel s alternativním pohonem, nejnovějším přírůstkem je čistě elektrická Tatra Force. Má sílu jako ďas a baterku velkou jako deset elektromobilů.

Článek

Tatra Trucks představila projekt čistě elektrické Tatry Force e-Drive BEV (první svého druhu), který vznikl za dotační podpory Technologické agentury ČR. Jde o model s pohonem všech osmi kol určený pro smíšený provoz na silnicích i v terénu, což je typické pro stavební či těžební průmysl.

Tatra novinku postavenou na klasické nosné rouře ukázala na e-Salonu, osadila jej skápěčkou a pochopitelně vybavila povinnými systémy typu hlídání slepého úhlu či upozornění na překročení načtené rychlosti.

Foto: Tatra Trucks

Kabina nabízí digitální budíky nebo displeje pro kamery namísto zrcátek.

Dvoudveřová kabina s integrovanou ochranou proti převrácení i ochrannou proti padajícím předmětům je navíc vybavena kamerami namísto zpětných zrcátek. Přístrojový štít je plně digitální, nechybí ani LED osvětlení.

Líbivý design není náhoda, vůz totiž navrhl průmyslový designér Lukáš Taneček, který stojí i za úpravou Tatry Phoenix, ale navrhl i novodobý roadster Aero 50.

Pohonný systém vozu je dlouhý 8,6 metru a vysoký 2,9 metru. Soustava obsahuje elektromotor dánské značky Danfoss o trvalém výkonu 448,6 koně a maximálním výkonu 747,7 koně, který vyprodukuje standardní točivý moment 2 300 Nm, ten maximální činí 2 600 Nm.

Foto: Tatra Trucks

Tatra Force e-Drive BEV 8×8 stojí na klasické tatrovácké koncepci s výkyvnými polonápravami.

Dále nechybí 12 trakčních baterií o celkové kapacitě 480 kWh, a to je pro představu kapacita baterií zhruba 10 moderních městských elektromobilů.

Zastavěná elektronika řeší chlazení i ohřev baterky, kvůli efektivitě výrobce připojil ještě čtyřrychlostní automatizovanou převodovku značky Eaton a přídavnou převodovku Tatra. A co dojezd? Podle podmínek a provozu udává Tatra na jedno nabití 300 až 400 km.

Elektromobil využívá platformu Force třetí generace, první dvě nápravy jsou řiditelné, připojitelné, mají pneumatické odpružení a každá nosnost 10 tun. Zadní trvale hnané nápravy uvezou 13 tun každá a jsou odpruženy kombinovaným odpružením se vzduchovými měchy.

Foto: Tatra Trucks

Dojezd elektromobilu se pohybuje v rozmezí 300 až 400 km na jedno nabití.

Celková maximální hmotnost elektromobilu může být až 44 tun, z toho 22 tun připadá na maximální užitečné zatížení (takže auto může vážit až 22 tun). Tatra Force e-Drive BEV 8×8 zvládne navíc utáhnout i přívěs o hmotnosti 18 tun.

Elektrický Force tak doplňuje modelovou řadu e-Drive, kde se už nachází vodíkové provedení nebo plug-in hybridní. Výrobce pracuje i na verzi s range extenderem, tedy na elektromobilu, jemuž energii vyrábí spalovací motor, nebo také na automobilu s elektromotorem a vodíkovými palivovými články pro provoz v městských aglomeracích a pro komunální služby s automatizovaným řízením.

Načítám