Hlavní obsah

První elektrické Ferrari odhaluje techniku. Má obří baterku, monstr výkon, ale i nadváhu. Jezdit má však skvěle

Foto: Ferrari
3:52
3:52

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Nevíme, jak vypadá, ale známe jeho techniku. Pracovně mu říkají Electric Ferrari a jde o vůbec první bateriové vozidlo se skotačícím koněm vpředu, které navíc nabídne technologie převzaté z F1, čtyři elektromotory, obří baterku a výkon přesahující magickou hranici.

Článek

První čistě elektrické Ferrari je téměř připraveno na výrobu. Nevíme zatím, jak bude vypadat, to se dozvíme až příští rok. Předpoklad je, že půjde o čtyřmístné auto ve tvaru GTC4 Lusso s krátkými převisy vpředu a vzadu.

Nicméně známe techniku. Na každé nápravě najdete dva synchronní elektromotory s permanentními magnety, jejichž technologie byla odvozena z F1 a které jsou takřka identické s těmi užívanými ve Ferrari F80. Jisté je, že kombinovaný výkon přesáhne 1 000 koní s tím, že kombinovaný točivý moment vpředu dosahuje absurdních 3 500 Nm a vzadu 7 999 Nm.

Foto: Ferrari

Čtyři motory, výkon přes tisíc koní a absurdní točivý moment.

Zadní elektromotory navíc točí až 25 500 otáček za minutu, menší přední dokonce až 30 000 otáček za minutu. Půl sekundy pak trvá, než se odpojí pohon předku, což ušetří energii na dálnici.

Obří trakční akumulátor s kapacitou 122 kWh nabídne dojezd přes 530 km a díky 800voltové architektuře zvládne nabíjení výkonem až 350 kW. Ferrari navíc tvrdí, že jejich baterie mají nejvyšší energetickou hustotu ze všech sériově vyráběných elektromobilů na světě, a to 195 Wh/kg. Pro srovnání, články Rimac Nevera mají kapacitu okolo 170 Wh/kg.

Navíc 85 % baterek je uloženo v podlaze (další jsou pod zadními sedadly), což snižuje těžiště vozu (je o 80 mm níže než u Purosangue). Baterie je navíc navržena tak, aby se dala v průběhu času vyměňovat a modernizovat.

Foto: Ferrari

Akumulátor má kapacitu 122 kWh.

Podvozek a karoserie jsou vyrobeny ze 75 % recyklovaného hliníku, plus je vůbec poprvé u Ferrari k dispozici samostatný zadní pomocný rám, který je se zbytkem podvozku propojen speciálními pouzdry kvůli potlačení hluku i vibrací.

Odpružení řeší modernizovaný 48voltový aktivní systém ovládající každé kolo zvlášť, který znáte třeba z Purosangue nebo F80. Nechybí ani vektorování točivého momentu na každé nápravě, což znamená, že inženýři poprvé ovládají každé kolo nezávisle ve třech osách.

Foto: Ferrari

Podvozek bude umět divy, a to doslova.

Zákazník pak dostane auto, které i přes vyšší hmotnost (má být kolem 2,3 tuny) poskytne excelentní jízdní vlastnosti v takřka jakékoli situaci. A co zvuk? Něco umělého? Kdepak. Ferrari chtělo zachovat autenticitu zvuku, proto připevnilo vysoce přesný akcelerometr ke krytu zadního měniče, který zachycuje skutečné vibrace motoru a zesiluje je do kabiny. Electric Ferrari (jde o pracovní název) tak bude kvílet.

Italská automobilka nezapomněla ani na milovníky řazení a vytvořila pět stupňů v křivce výkonu a točivého momentu. Namísto lineárního nárůstu sil tak pocítíte přeřazení, pokud budete chtít.

Foto: Ferrari

Electric Ferrari je pracovní název, ten obchodní se dozvíme později.

V rámci elektrických jízdních režimů vyberete mezi Range, Tour a Performance, které ovládají pohon kol a míru výkonu. Řidiči pak ocení další nastavení vhodná třeba pro jízdu po sněhu nebo to vypínající stabilizační systémy.

Přechod na čistě elektrický pohon je pro automobilku obrovský skok a v dnešní době obchodní nejistota, zákazníci výkonné vozy na baterky moc nechtějí. Takže uvidíme, jestli bude elektrické ferrari natolik zajímavé, aby si jej lidé začali kupovat ve větších počtech.

Související témata:
Electric Ferrari
Načítám