Hlavní obsah

Obří americké pick-upy na elektřinu byly od začátku divný nápad. Teď ten svůj zařízl největší hráč

Foto: Jiří Čermák

Ačkoli jde o nejprodávanější model ve svém segmentu, tak jej vlastně nikdo nechce. Ford se rozhodl na neurčito pozastavit výrobu pick-upu F-150 Lightning, ovšem je možné, že se jeho produkce už nerozjede vůbec. Nikdo ho totiž nechce a není rentabilní.

Článek

Americká automobilka Ford oznámila, že pozastaví výrobu plně elektrického pick-upu F-150 Lightning na neurčito. Důvodem je navýšení produkce spalovacích variant, což znamená i přesun zaměstnanců z centra výroby elektroaut do běžné fabriky.

Spalovací verze jsou totiž ziskovější a nepotřebují tolik hliníku, zatímco F-150 Lightning sice patří k jedničce mezi elektrickými pick-upy, přesto jeho prodejní čísla nedostačují.

Společnost Ford Motor Company ve třetím čtvrtletí dodala pouze 10 005 vozů F-150 Lightning, což zvýšilo celoroční prodeje na 23 034 kusů, tedy nárůst o 1 % ve srovnání s loňskem. I tak je elektrická F-150 méně prodávaná než třeba luxusní Lincoln Nautilus (26 237 ks), užitkové vozy série E (30 195 ks) nebo sportovní Mustang (32 818 ks).

Foto: Jiří Čermák

Ford F-150 Lightning není špatným autem, ale jako baterka masy prostě neoslovil.

Automobilka na základě nízkých prodejních čísel údajně zvažuje úplné ukončení elektrického pick-upu F-150. Tím by se Ford přidal do spolku ke značce RAM, která svůj bateriově poháněný pick-up odpískala v září letošního roku.

Smysl to ovšem dává, protože jen v roce 2023 měl modrý ovál tratit na elektroautech 13 miliard dolarů, v přepočtu 286 miliard korun. A to je astronomický balík peněz.

Naopak konkurenční General Motors se i přes rovněž slabá prodejní čísla svých bateriových korbiček zatím vzdát nechce. Během třetího čtvrtletí koncern prodal pouze 9 379 vozů Chevrolet Silverado EV a ještě méně kusů (6 147) sesterského GMC Sierra EV. Větší úspěch zaznamenal jen GMC Hummer v provedení SUV s počtem 13 233 udaných kusů.

Foto: GMC

Ani luxusnější GMC Sierra EV zákaznicky netáhne.

Možná však koncern čeká, jestli čísla spadnou ještě níže a pak modely vyřadí. Stalo se tak u elektrododávky BrightDrop, která za rok oslovila jen 3 976 kupců, což jí zlomilo vaz.

Máme za to, že se z americké elektrické pick-up pohádky stává spíš drama, o čemž může hovořit i Tesla, jejíž Cybertruck prodejní rekordy taky zrovna netrhá (aktuálně to vypadá, že se za rok 2025 v Americe prodá zhruba 20 tisíc Cybetrucků), plánům Elona Muska navzdory (Elon si věřil na 200 000 kusů ročně a víc…). Anebo je to jinak a na pracanty na baterku zatím ještě neuzrál čas.

Načítám