Článek
Tesla Cybertruck měla být velkým šokujícím pick-upem, který uchvátí davy. Ještě před jeho uvedením na trh šéf Tesly Elon Musk tvrdil, že už přes milion lidí složilo rezervační poplatek, a investorům sdělil, že ročně se bude prodávat 250 tisíc cybertrucků.
Na představení vozu jsme si klasicky museli dlouho počkat, ale v roce 2019 to skutečně přišlo. A byl to trochu trapas, protože údajně nerozbitná skla Cybertrucku se při prezentaci rozbila. Do toho se začalo mluvit o bezpečnosti chodců v souvislosti s ostrým tvarem elektrického pick-upu, ale pořád šlo jen o prototyp.

Prezentace prototypu byla show. Se vším všudy.
Následovala fakt dlouhá pauza, než se v roce 2023 skutečně začaly rodit první produkční kusy. A ty byly v určitých směrech skvostné, sice o pět procent menší než prototyp a kvůli aerodynamice víc uhlazené, nicméně stále vyrobené z nerezového plechu určeného pro vesmírné programy a vybavené superodolnými skly.
Kromě toho auto dostalo 800V architekturu, což není ani dnes zase tolik rozšířená technika. Na základě toho Cybertruck zvládá nabíjecí výkon až 350 kW, takže jej z 15 na 85 % nabijete v optimálních podmínkách za 20 minut. A nechybí ani funkce V2L k živení ostatních spotřebičů z trakční baterie auta.
A když produkční Cybertruck přišel, byla to pecka! Ale…
Velkým skokem bylo nahrazení tradiční 12voltové palubní sítě tou 48voltovou, což jednak moderní systémy potřebují a také to umožní použití užších kabelů. Díky tomu se Cybertruck pochlubil také řízením po drátě bez mechanické vazby mezi volantem a koly, plus díky aktivní zadní nápravě zvládá tenhle skoro šestimetrový obr zatáčet jako kdejaký manažerský sedan.
Přidejme vzduchový podvozek, světlou výšku až 432 mm, výkon vrcholné varianty 845 koní a zrychlení z nuly na sto za 2,7 sekundy. Prostě raketa, kterou si zprvu kupovaly přední světové celebrity, a z Cybertrucku se tak načas stala módní ikona.
Problémy, stížnosti, svolávačky
Jenže přišly i první problémy. Ty úsměvné typu špatné poklice kol poškozující pneumatiky nebo umytí vozu vedoucí k jeho dočasnému vyřazení z provozu, ale i ty podstatné typu menší dojezd než původně předpokládaný, trhající se rámy (v oblasti tažného zařízení), nefunkční technika v terénu nebo selhávání brodícího režimu, který měl umožnit překonat brod o výšce bezmála 800 mm. Auta zapadávala, upadávaly díly karoserie…

Autu se nevyhnuly ani svolávací akce, které ukázaly, že o něj zase takový zájem úplně není.
Následovaly rovněž svolávací akce kvůli pedálům, ale ta nejnovější i kvůli špatnému lepidlu, což ukázalo jednu podstatnou věc… Cybertruck nikdo moc nechce, Tesla jich za 14 měsíců neprodala ani 50 tisíc kusů. Fabriky nicméně jely pořád, proto se severoamerické automobilce aktuálně utvořily skladové zásoby 10 000 neprodaných kusů za 800 milionů dolarů (17,5 miliardy korun).
Image Tesly nepomohly ani nedávné excesy šéfa Elona Muska, zejména jeho zapojení v politice. To mimochodem zapříčinilo zakolísání akcií i reálně nižší prodeje doma i v Evropě.

Prodlužovač dojezdu nakonec nebude a Tesla vrací vybrané zálohy.
Další ranou pod pás bylo zrušení prodlužovače dojezdu (přídavné baterky do korby), na který Tesla vybírala zálohy, a teď je vrací. Balík měl přidat asi 200 km dojezdu, vážit necelých 300 kg, mít kapacitu zhruba 47 kWh a stát v přepočtu 360 tisíc.
Aktuálně se v souvislosti s Cybertruckem objevila další věc, a to obří ztráta hodnoty. Tesla totiž začala nabízet výkupy těchto aut, čehož chtěl jistý severoamerický majitel využít. V roce 2024 si pořídil model s pohonem všech kol v úvodní Foundation Series za 100 000 dolarů (asi 2,32 milionu korun).
Tesla mu nyní v rámci předběžného ocenění výkupu po roce a nájezdu 6 211 mil (9 995 km) nabízí jen 65 400 dolarů (1,44 milionu korun). A to je skoro 35% ztráta hodnoty za pouhý rok! Ve státech pick-upy obvykle za první rok ztratí asi 20 % své hodnoty a po 3 až 4 letech okolo 34 %.
To je dost malér. Po roce a bezmála 10 000 km ztráta hodnoty o takřka milion korun. A pozor, vlastník zkoušel nabídnout auto prodejci ojetin Carvana, jenž mu nabídl dokonce jen 56 až 57 tisíc dolarů (1,23 až 1,25 milionu korun).
A všechno tohle může být nakonec problém, protože Cybertruck měl být americkým klenotem, zvlášť když jde o pick-up, což je ve státech extrémně důležitý segment. Jeho neúspěch může Teslu dost bolet, především poté, co se vydala z peněz při vývoji nejistého projektu jménem Cybercab (robotaxi) a její prodeje stále padají.
Česká stopa
Tesla Cybertruck se individuálním dovozem dostala i do Česka, v červenci 2024 se podařilo přihlásit první kus. Nicméně netrvalo dlouho a na auto si začaly u českého ministra dopravy stěžovat cyklisté oficiální cestou. V současnosti je u nás vícero kusů včetně vrcholného Cyberbeastu.

Schválení prvního Cybertrucku v Česku trvalo asi 4 týdny.
O něco méně štěstí pak měl jistý majitel Cybertrucku ve Spojeném království. Tam je totiž auto dnes kvůli bezpečnosti zakázané a vůbec nesmí na silnice.
Tak či onak je Cybertruck kusem úchvatné techniky, která by ale potřebovala pořádně vyladit. Kromě toho je momentálně pověst Tesly pošramocená, ovšem naděje v podobě levného modelu (spekuluje se o Modelu 2 nebo Modelu Q) tady stále je.
Mluví se o letošním červnu, ačkoli slibům Elona Muska už lze jen těžko věřit. A vlastně je dost s podivem, že automobilka necílí všechny snahy právě na potenciálně masově výdělečný elektromobil, zejména teď, kdy se jí úplně nedaří a mračna se čím dál víc stahují.