Hlavní obsah

Není to auto, ale umělecké dílo. Pagani ukázalo poctu legendární Zondě, je fenomenální!

Foto: Istituto Europeo di Design, Pagani

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bylo tomu právě roku 1999, kdy v Ženevě debutovala ikonická Zonda, kterou nešlo nazvat autem, ale uměleckým dílem. Šlo také o splněný sen jednoho argentinského vizionáře, co začínal doslova na nule, a dnes má jeho firma Pagani hodnotu stovek milionů eur. Mistr v oboru ovšem nezapomněl na své začátky, a tak Zondě složil poctu v podobě konceptu Alisea!

Článek

Horacio Pagani přišel do Evropy z Argentiny prakticky s ničím a dokud jej do práce nepřijala automobilka Lamborghini (1983), spal poblíž její centrály spolu se svojí manželkou ve stanu.

Ve firmě se brzy vypracoval nahoru a začal pracovat s kompozitními materiály, ve kterých viděl budoucnost. Stejnou optiku ovšem neměl vlastník Lamborghini (Ferruccio), proto Horacio odešel do svého, externě pomáhal vyvíjet Diablo, ale zároveň pracoval na vlastním vysněném supersportu.

A v roce 1999 se skutečně stalo to, že na Ženevském autosalonu spatřila světlo světa první Zonda C12. Nešlo o auto, ale o karbonové umělecké dílo. A pak se Zonda vyvíjela dál a dál, dostávala lepší komponenty, silnější motory, divočejší tvary. To vše až do roku 2012, kdy ji nahradila Huayra? Kdepak, úplně poslední Zonda (pojmenovaná HP Barchetta) vznikla v roce 2017 v počtu třech vozů a v ceně 300 milionů korun za kus.

Dnes se píše rok 2024 a Zonda slaví 25. výročí, což se automobilka rozhodla oslavit stavbou konceptu Alisea, na níž se podíleli studenti z italské soukromé univerzity designu Istituto Europeo di Design.

Vzhled modelu v měřítku 1 : 1 je čistý, hladký, bez různých větracích otvorů nebo nasávačů. Vyboulené podběhy kol dokreslují siluetu elegance, přičemž Alisea je stejné široká jako tehdy první Zonda, avšak o kousek delší a nižší.

Zonda typická pro svá vysoko umístěná zpětná zrcátka dala inspiraci i zpětným zrcátkům konceptu Alisea, která jsou ovšem štíhlejší a elegantnější. Novodobá pocta též nabídne moderněji tvarované přední světlomety, zatímco pro ty zadní studenti nejspíš našli inspiraci v ryze okruhové Zondě R. A co teprve ta kabina, která je inspirovaná vozy pro vytrvalostní závody z 80. let!

Alisea ovšem není vzhledově tak divoká jako kdysi Zonda, nicméně jde vesměs o evoluční vývoj, jelikož jak Huayra, tak později Utopia přijaly podobně uhlazený styl. Přestože je Alisea pouze koncept, může se stát, že se některé designové prvky objeví u nových modelů automobilky Pagani.

Nebo ještě pravděpodobněji, pokud některý z velmi bohatých zájemců o koupi bude chtít něco podobného, tak mu to Pagani postaví, o čemž svědčí i nespočet vyprodukovaných jedinečných speciálů postavených na bázi Zondy. Takže pokud chcete mít v garáži něco skutečně výjimečného, volejte pana Horacia.

Související témata:
Pagani Alisea
Načítám