Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Bývaly doby, kdy byl dvanáctiválec etalonem luxusních aut a symbolem určité majestátnosti, za který lidé platili nemalé peníze. Současná moderní doba ale těmto motorům nepřeje, takže se jich výrobci postupně zbavují a někteří už zbavili. A to i tam, kde byste to úplně nečekali, třeba u Bentley.
Kulantně řečeno, nevzhledné SUV Bentayga se v provedení Speed v minulosti pyšnilo něčím, co sama automobilka označuje jako nejúspěšnější dvanáctiválec moderní éry. Navzdory tomu, jak výrobce motor o 635 koních (900 Nm) chválil a kasal se jeho úspěchy, tak ho předloni přestal do Bentaygy nabízet a vloni ukončil.

A kde jsou knedlíčky? Tedy W12? Není, nebude…
Nyní se sportovní provedení Speed neošklivějšího SUV světa, které je v některých ohledech vlastně úplně zbytečné, vrací zpátky. A vrací se i ručně skládaný W12? Kdepak, tenhle podstatný prodejní argument padl.
Nová Bentayga Speed je sice stále hodně rychlá, protože nabídne čtyřlitrový osmiválec o výkonu 650 koní a síle 850 Nm, jenže podobné osmiválce můžete nakoupit i u konkurence. A leckdy levněji.
Navíc technické parametry V8 nejsou proti W12 tolik lepší, že byste to v reálu poznali. Zatímco Bentayga W12 Speed dosahovala maximálky 306 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3,9 sekundy, tak nová V8 Speed jede 310 km/h a z místa na stovku vystřelí za 3,6 sekundy. A to i přesto, že má o 50 Nm nižší krouťák.

Svěží SUV Bentayga Speed vsadilo na motor V8, díky čemuž je rychlejší než s W12.
Kromě toho v Bentley přepracovali podvozek Speedu, o němž říkají, že má nejsportovnější naladění vůbec. Sportovní režim vozu navíc poskytne ostřejší řízení, nechybí příplatkové karbon-keramické brzdy nebo v rámci nastavení elektronické stabilizace můžete aktivovat driftovací režim a ničit pneumatiky až 23palcových kol.
Ano. V luxusním britském SUV pro bohatou klientelu na úrovni můžete jezdit bokem bez obav o ztrátu záruky. A co víc, můžete být i slyšet, protože do seznamu příplatků přibyl hlučný titanový výfuk Akrapovič se čtyřmi koncovkami.
Uvnitř se to hemží luxusními materiály, nechybí konektivita Apple CarPlay a Android Auto, pokročilá klimatizace s filtrací, samočinné parkování, prémiové audio a asi tisíc dalších možností, které ještě rozšiřuje individuální program Bentley Mulliner.

Technicky je Bentayga špičková, uvnitř luxusní… Ale bude to stačit?
Technicky je nová Bentayga Speed rozhodně špičkovým SUV (klobouk dolů před inženýry), ale kvůli ztrátě W12 přišla o punc výjimečnosti. Tak nějak nám chybí ta přidaná hodnota dvanáctiválcového motoru, jehož se i někteří blízcí konkurenti už vzdali. A svižnější akcelerace, uřvaný výfuk nebo driftovací režim to nejspíš nezachrání.
Základní cenu modelu Speed české zastoupení nezveřejnilo a není ani v konfigurátoru. Asi když se musíte ptát, tak na Bentley nemáte. Odhadujeme však něco okolo 7 milionů korun, možná o kousek víc.
A tady přichází otázka, jestli takové SUV vlastně má smysl, nebo je rozumnější koupit něco levnějšího rovněž s V8. Nebo se naopak víc plácnout přes kapsu a pořídit Cullinan. Ten má totiž V12 a ve finále i zvučnější jméno.