Hlavní obsah

Nejošklivější auto světa už nemá čím zaujmout. Přišlo o pohon, díky němuž bylo aspoň trochu výjimečné

Foto: Bentley

Luxusní britské SUV Bentley Bentayga moc krásy nepobralo, byť si svoji klientelu od roku 2015 rozhodně našlo. Před pár lety jste si vůz ve specifikaci Speed mohli pořídit s majestátním pohonem, ale tomu je v novém podání konec. Bentley sice přidává pár vychytávek, ale ocení je reální majitelé?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Bývaly doby, kdy byl dvanáctiválec etalonem luxusních aut a symbolem určité majestátnosti, za který lidé platili nemalé peníze. Současná moderní doba ale těmto motorům nepřeje, takže se jich výrobci postupně zbavují a někteří už zbavili. A to i tam, kde byste to úplně nečekali, třeba u Bentley.

Kulantně řečeno, nevzhledné SUV Bentayga se v provedení Speed v minulosti pyšnilo něčím, co sama automobilka označuje jako nejúspěšnější dvanáctiválec moderní éry. Navzdory tomu, jak výrobce motor o 635 koních (900 Nm) chválil a kasal se jeho úspěchy, tak ho předloni přestal do Bentaygy nabízet a vloni ukončil.

Foto: Bentley

A kde jsou knedlíčky? Tedy W12? Není, nebude…

Nyní se sportovní provedení Speed neošklivějšího SUV světa, které je v některých ohledech vlastně úplně zbytečné, vrací zpátky. A vrací se i ručně skládaný W12? Kdepak, tenhle podstatný prodejní argument padl.

Nová Bentayga Speed je sice stále hodně rychlá, protože nabídne čtyřlitrový osmiválec o výkonu 650 koní a síle 850 Nm, jenže podobné osmiválce můžete nakoupit i u konkurence. A leckdy levněji.

Navíc technické parametry V8 nejsou proti W12 tolik lepší, že byste to v reálu poznali. Zatímco Bentayga W12 Speed dosahovala maximálky 306 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3,9 sekundy, tak nová V8 Speed jede 310 km/h a z místa na stovku vystřelí za 3,6 sekundy. A to i přesto, že má o 50 Nm nižší krouťák.

Foto: Bentley

Svěží SUV Bentayga Speed vsadilo na motor V8, díky čemuž je rychlejší než s W12.

Kromě toho v Bentley přepracovali podvozek Speedu, o němž říkají, že má nejsportovnější naladění vůbec. Sportovní režim vozu navíc poskytne ostřejší řízení, nechybí příplatkové karbon-keramické brzdy nebo v rámci nastavení elektronické stabilizace můžete aktivovat driftovací režim a ničit pneumatiky až 23palcových kol.

Ano. V luxusním britském SUV pro bohatou klientelu na úrovni můžete jezdit bokem bez obav o ztrátu záruky. A co víc, můžete být i slyšet, protože do seznamu příplatků přibyl hlučný titanový výfuk Akrapovič se čtyřmi koncovkami.

Uvnitř se to hemží luxusními materiály, nechybí konektivita Apple CarPlay a Android Auto, pokročilá klimatizace s filtrací, samočinné parkování, prémiové audio a asi tisíc dalších možností, které ještě rozšiřuje individuální program Bentley Mulliner.

Foto: Bentley

Technicky je Bentayga špičková, uvnitř luxusní… Ale bude to stačit?

Technicky je nová Bentayga Speed rozhodně špičkovým SUV (klobouk dolů před inženýry), ale kvůli ztrátě W12 přišla o punc výjimečnosti. Tak nějak nám chybí ta přidaná hodnota dvanáctiválcového motoru, jehož se i někteří blízcí konkurenti už vzdali. A svižnější akcelerace, uřvaný výfuk nebo driftovací režim to nejspíš nezachrání.

Základní cenu modelu Speed české zastoupení nezveřejnilo a není ani v konfigurátoru. Asi když se musíte ptát, tak na Bentley nemáte. Odhadujeme však něco okolo 7 milionů korun, možná o kousek víc.

A tady přichází otázka, jestli takové SUV vlastně má smysl, nebo je rozumnější koupit něco levnějšího rovněž s V8. Nebo se naopak víc plácnout přes kapsu a pořídit Cullinan. Ten má totiž V12 a ve finále i zvučnější jméno.

Načítám