Hlavní obsah

Za volant od 17, vyšší tresty za hraní s mobilem. Ministerstvo dopravy chystá změny

Foto: ČTK

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozdávat nižší tresty za malichernosti, ale přísněji trest větší hříšníky. Tak by měl podle ministra dopravy Kupky za dva roky fungovat novelizovaný bodový systém v Česku. V rozhovoru s ČTK ministr zmínil také návrh řidičáku na zkoušku či možnost usednout za volant již od 17 let pod dohledem.

Článek

Vyšší pokuty za výrazné překročení povolené rychlosti či vjezd na železniční přejezd, více bodů za mobilní telefon za volantem. To vše by podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) mělo hrozit řidičům od přespříštího roku. Naopak u drobných přestupků, jako je špatné parkování či nerozsvícení světel, by měl být postih (v obou případech tedy pouze pokuta) nižší. Vyplývá to z rozhovoru ministra pro ČTK.

Kupka vedle toho hodlá bodový systém, který v Česku platí již 16 let, zpřehlednit. Nově by existovaly jen tři sazby přestupků za dva, čtyři a šest bodů.

Aktuální bodový systém:

Foto: Ministerstvo dopravy

Aktuální bodový systém v Česku

Novinky pro začínající a mladé řidiče

Mimo 12bodového systému se ministerstvo hodlá zaměřit také na mladé a začínající řidiče. 17letí by měli mít nově možnost získat řidičský průkaz, další rok by ovšem mohli jezdit jen pod dohledem vybraných zkušenějších řidičů. Ti by museli mít více než 10letou praxi, zatímco by nesměli mít žádný záznam ve vlastním bodovém rejstříku.

První dva roky po získání řidičského oprávnění by měl od roku 2024 platit také mnohokrát zmiňovaný řidičák na zkoušku. Podle návrhu by začínající šofér bez ohledu na věk v případě závažného přestupku a zisku šesti trestných bodů musel absolvovat speciální školení a zkušební jízdu. O tom, proč je toto řešení nedokonalé, jsme si před dvěma měsíci povídali s předsedou Asociace autoškol ČR Alešem Horčičkou.

Ceny dálničních známek i ropy

Změny se naopak nedotknou cen dálničních známek. Roční viněta by tak měla i v příštím roce stát 1 500 Kč. Ministr i tak připomněl, že cena známek se neměnila již téměř 10 let a do ceny by měla být zohledněna jak inflace, tak i rozšiřování dálniční sítě. V současnosti je k mání vedle roční známky ještě známka 10denní za 310 Kč a 30denní za 440 Kč. Od 1. 1. 2021 jsou viněty k mání pouze elektronické. Současná vláda má v programovém prohlášení rozšiřování dálniční sítě o 200 kilometrů do roku 2025.

Foto: ŘSD

Stavby ŘSD, které mají tento rok začít

Zatímco běžní řidiči si tedy podle Kupky za jízdu po dálnici nepřiplatí, dražší to budou mít dopravci. Mýtný systém, který se v současnosti podle ČTK týká 2 487 kilometrů, by tak měl nadále růst. Jen do léta až o 380 kilometrů. Podle ministra o zpoplatnění některých úseků žádají kraje či obce, protože tyto cesty využívají dopravci jako objízdné právě kvůli mýtu.

V rozhovoru se novináři ČTK ptali také na současnou vyšší cenu paliv. Zatímco vláda před několika dny snížila spotřební daň a předtím ještě zrušila silniční daň pro vozidla do 12 tun, přímou finanční pomoc pro dopravce prý nechystá. Podle Kupky by to „mohlo způsobit nespravedlnost“. Vedle zmíněných opatření ministerstvo před časem také oznámilo důkladnou kontrolu výše marží prodejců paliv, které podle něj v posledních týdnech rostly. V případě, že je firmy samy nesníží, mohlo by ministerstvo sáhnout k jejich regulaci. Paliva by ovšem měla zlevňovat i přirozeně díky postupně klesající ceně ropy.

Reklama

Načítám