Hlavní obsah

Vulkanický Bentley Batur: Poslední V12, karbonová karoserie, pravé zlato a jméno po sopce z Bali

Foto: Bentley

Tohle Bentley možná na první pohled svou extravagantností půsbobí jako po zásahu tunera, ovšem chyba lávky – tohle je pohled na zbrusu nový design Bentley

Bentley se pomalu, ale jistě připravuje na přechod k elektromobilitě – ale ještě předtím se rozloučí se spalovacími motory ve velkém stylu, zejména s impozantními dvanáctiválcovými motory. Nový Bentley Batur je (patrně) poslední nově představený model z britského Crewe, kterému pod kapotou buší dvanáctiválcové srdce.

Článek

Tak tohle je ten poslední dvanáctiválec od Bentley? Ne – další dvanáctiválcové modely Bentley, typ Bentayga Speed a Continental GT Speed, se i nadále vyrábějí. Faktem ale je, že po žhavé novince jménem Batur už patrně nebude představen žádný model Bentley s V12 pod kapotou.

Vulkanické jméno

Foto: Bentley

Všechny panely karoserie jsou kompletně nové a z karbonu – nově tvarovaná záď například ukrývá titanový výfuk Akrapovič, kde je ohraničení koncovek z tištěného titanu

Celý název zní Bentley Mulliner Batur. Mulliner je název zakázkové divize automobilky, která umožňuje zákazníkům naspecifikovat si vůz přesně podle svého gusta. Není divu, že vznikne jen 18 kusů. Batur je pak název vulkanického komplexu nacházejícího se na indonéském ostrově Bali, který prodělal poslední erupci teprve v roce 2000.

Pod kapotou vulkanicky nazvaného modelu se ukrývá rovněž vulkanická síla. 6,0l dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec dává výkon 740 koní a 1 000 Nm točivého momentu, jde tedy o nejvýkonnější sériově vyráběné Bentley všech dob.

Vzhůru do budoucnosti

Foto: Bentley

Tato 22palcová kola na jiném Bentley nenajdete. Ukrývají se za nimi enormní 440mm brzdové kotouče se šesti písty, 410mm se čtyřmi písty jsou pak vzadu

Design vypadá na poměry současných Bentley poměrně nezvykle a jeden by skoro řekl, že se tu vyřádila nejmenovaná tuningová firma, ale tento design je originál. Batur není jen exkluzivnější a výkonnější verze klasického Continentalu – všechny panely karoserie jsou v tomto případě z karbonu, Batur je tedy mimo jiné lehčí než Continental, ze kterého vychází.

Vpředu nelze přehlédnout výraznější masku chladiče, kruhový design předních světel je ten tam a ve spodní části nárazníku jsou nové (překvapivě funkční) otvory. Kapota pochází z typu Bacalar, na bocích jsou nové nástavce prahů, přechody jednotlivých linií jsou vyhlazené a vzadu se pod novými štíhlými svítilnami ční výrazný difuzor.

Bentley Batur Mulliner má zcela jedinečný tvar 22palcových kovaných kol, která na jiném Bentley nenajdeme. Jedinečný však kupodivu není tvar vnějších zpětných zrcátek a klik dveří, tyto dva komponenty exteriéru jsou jako jediné převzaty přímo z typu Continental.

Uvnitř je pravé zlato

Foto: Bentley

Volič jízdních režimů obklopující startovací tlačítko je z 18karátového zlata

Interiér jako takový přirozeně vychází z typu Continental, pozornost k detailu tu však je na ještě vyšší úrovni. Tak například si zákazník může vybrat, zda použitá kůže bude pocházet z italských nebo skotských krav. Ohraničení středového tunelu a středy sedadel jsou potom z materiálu, který se podobá Alcantaře, přirozeně nechybí kontrastní prošívání.

Právě na středovém tunelu se nachází doslova zlatý hřeb interiéru – volič jízdních režimů je totiž z 18karátového zlata, ačkoliv další zlato bychom našli na nově navrženém volantu.

Naprostá exkluzivita

Suma sumárum, Bentley Batur je tedy o výkonnější, lehčí, méně praktické, trochu více křiklavé a naprosto exkluzivní zlé dvojče výborného grand toureru, kterým Bentley Continental je. Batur vznikne pouze v 18 exemplářích a jedno víme jistě – nemůžete si jej koupit.

Ne snad proto, že byste si jej nemohli dovolit (ačkoliv cenovka bezmála 50 milionů Kč taky není zrovna láce). Je to proto, že všechny kusy už znají své budoucí majitele. Po nejvýkonnějším, nejrychlejším a nejexkluzivnějším Bentley současnosti se tedy jen zaprášilo – navzdory tomu, že patří k těm nejdražším.

Reklama

Načítám