Článek
V moderním automobilovém světě se kdysi tak jasné hranice mezi segmenty stírají. Taková auta, která se pohybují na hraně nebo spojují prvky různých druhů aut, se moderně nazývají crossovery. A jedním z ukázkových příkladů je právě nové Volvo ES90: Kombinuje eleganci klasických tříprostorových sedanů s praktičností zvýšených SUV a slévá je v jeden celek. Velmi přitažlivý celek!

ES90 spojuje ladné křivky limuzíny a snadné nastupování a vystupování jako u SUV.
Celkové pojetí ES90 je však jednoznačně luxusní, což jasně poznáte po vklouznutí do nádherného interiéru. Předně určitě oceníte, že jste zadkem nedosedli až na zem a do kabiny jste mohli prostě vstoupit, pohodlně se usadit v něžném objetí sedačky a natáhnout si nohy. Všude kolem sebe máte spoustu místa, abyste se cítili skutečně komfortně. Na zadních sedačkách si vyšší postavy všimnou zvýšené podlahy, takže mají kolena trochu výš než obvykle, ale na délku (díky obřímu rozvoru 3,1 metru) je tu místa tolik, že si mohou nohy příjemně natáhnout.
Komfortu vedle plavného vzduchového podvozku prospívá i to, že přední i zadní sedačky mají nejen vyhřívání, ale také odvětrávání, ty přední navíc mohou mít i masážní funkci pro dokonalou relaxaci na cestách. K tomu vám bude vyhrávat brilantní audio Bowers & Wilkins s 25 reproduktory (včetně těch v hlavových opěrkách předních sedadel) a všechny informace budete mít na dosah prstu na svisle orientovaném infotainmentu se 14,5palcovým dotykovým displejem a intuitivním, přehledným a svižným systémem Google s širokými online funkcemi.

Autenticita materiálů je pro Volvo stále velmi důležitá. Kůže je kůže, dřevo je dřevo a hliník je hliník. To vše je zalité decentním ambientním osvětlením podporujícím uklidňující náladu interiéru.
To ale zdaleka není ta největší technická vychytávka nové ES90 – tou je bezpečnostní technologie Safe Space představená již u EX90. Soustava 27 senzorů (jeden LiDAR, sedm radarů, sedm kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů) podpořených masivním výpočetním výkonem detekuje a vyhodnocuje rizika ještě dřív, než je řidič stihne zaregistrovat, a aktivně mu pomáhá s jejich řešením. Díky tomu se ES90 v budoucnu dočká autonomního řízení třetí úrovně (na vybraných úsecích bez dohledu řidiče) stejně jako EX90.

Stejně jako EX90, tak i ES90 má mimořádně širokou bezpečnostní senzorickou výbavu. LiDAR rozliší předmět o velikosti baseballového míčku na vzdálenost 250 metrů. Ve dne i v noci, za přímého světla, v dešti, mlze i sněhové vánici.
Oproti EX90 má ES90 také vylepšený pohon. Baterie má kapacitu shodných 107 kWh (využitelná je pak 102 kWh), ale díky lepší aerodynamice a vyšší efektivitě na ni ES90 ujede až 700 km, navíc přechod k pokročilé 800V elektronické architektuře umožnil využívat vysoké nabíjecí výkony až 350 kW. Díky tomu nabijete 300 km dojezdu za pouhých 10 minut a efektivní nabíjení 10-80 % zabere jen 20 minut. Palubní AC nabíječka pak má výkon 11 kW, na přání 22 kW.

ES90 vypadá jako sedan, ale jeho výklopná záď je mnohem praktičtější. Kufr má slušný objem 424 litrů, který sklopením zadních opěradel můžete rozšířit až na 733 litrů. Pod přední kapotou je další úložný prostor s objemem 22 litrů ideální na uložení nabíjecích kabelů.
Základní verzi přitom pohání jeden elektromotor s výkonem 333 koní a 480 Nm a výkonnější dvoumotorová (tedy s pohonem všech čtyř kol) nabízí 449 koní a 670 Nm, na vrcholu je pak dvoumotorová verze Performance s 680 koni a 870 Nm, která na stovku vystřelí za pouhé 4,0 sekundy. Ta základní zvládne tutéž disciplínu za 6,6 sekundy, takže taky nejde o žádného šneka.
Volvo ES90 tak na první dojem působí jako velmi luxusní a příjemné auto, kterým bude radost jezdit, užívat si jeho tichou a hladkou jízdu kombinovanou s maratonským dojezdem, to vše v příjemné skandinávské atmosféře propracovaného interiéru. Teď jsme ještě zvědaví, jak se bude ES90 řídit – ale zkušenost s EX90 a dalšími modely nám napovídá, že určitě nebudeme zklamaní…
Volvo ES90 si můžete objednat již nyní, jeho ceník začíná na částce 1 769 900 Kč a šplhá až k 2,4 milionu za verzi Performance. První auta by pak měla dorazit k českým zákazníkům ještě před koncem roku.
Co bude dál?
Volvo nám již také nastínilo, na jaké další modely se můžeme těšit. První bude známé jméno v nové podobě a s novým pohonem – Volvo XC70 totiž změní podobu na zvýšený crossover s plug-in hybridním pohonem a dojezdem až 200 kilometrů.

Volvo XC70 povýší z oplastovaného kombíku se spalovákem na elegantnější crossover s plug-in hybridem.
Hned v lednu 2026 se pak představí čistě elektrické Volvo EX60, které má v podobě tradičního středního SUV přinést výrazný designový posun. Také má být postavené na zcela nové technologické platformě (SPA3) a má nabídnout nejdelší dojezd ze všech modelů Volvo, tedy přes 700 km. Máte se tedy nač těšit!

Čistě elektrické Volvo EX60 má být designově pokrokové a nabídnout dojezd na jedno nabití přes 700 km.







