Hlavní obsah

Malý švédský dobrodruh potěší i Čechy: Volvo EX30 ve verzi Cross Country zvládá české tankodromy

Foto: Volvo

Jméno Cross Country má u Volva už skoro třicetiletou tradici. Nyní na ni navazuje nejmenší model s elektrickým pohonem, který udělá radost hlavně dobrodružným povahám. Ale nejen jim, jak jsme zjistili při prvních jízdách v jeho domovském Švédsku a také při testu na českých silnicích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Léto ve Švédsku má své výjimečné kouzlo. Vítr rozfouká ocelová oblaka, slunce sebevědomě vykoukne a zalije teplými paprsky jinak monochromaticky tmavě zelenou krajinu, která zakouzlí barvami (po nebi plují bílí beránci, zelená poskočí o pár odstínů k světlejší a ozdobí ji rozkvetlé květiny a na vodních plochách zajiskří sluneční odlesky) a na tvářích jinak docela vážných Švédů zahraje úsměv. Léto je tady, jen trochu jemnější a nenucenější než parna v našich končinách, což přímo láká dobrodruhy vyrazit objevovat krásy přírody…

Foto: Volvo

Léto na severu je jiné, jemnější a svěžejší. Není to úmorné horko, které se vás snaží zadupat do prachu země.

A právě po ně je určena dobrodružná varianta EX30, aktuálně nejmenšího modelu Volva. Nečekejte žádné divočiny ve stylu monster trucků, jen decentně osvěžený původní koncept, který si získal tolik obdivovatelů. EX30 Cross Country, jež snadno rozeznáte podle nové tmavé masky s topografií švédské krajiny a GPS pozicí nejvyšších hor, se tak může pochlubit pohonem všech kol (kombinovaný vždy s výkonem 428 koní) a o 19 mm zvýšeným podvozkem, ochrannými kryty pod předním i zadním nárazníkem, odolnějšími prahy a vytaženými lemy blatníků kol. Na přání můžete mít navíc ještě Cross Country Experience balíček zahrnující střešní nosič, přepravní střešní koš, 18″ pneumatiky do každého terénu a zástěrky kol.

Foto: Volvo

Verzi Cross Country poznáte podle tmavé masky s topografií krajiny.

Tradice Cross Country

Úplně poprvé se toto označení objevilo v roce 1997 u modelu V70 XC (tedy pět let před příchodem prvního skutečného SUV XC90), mírně zvýšeného (o 35 mm) a oplastovaného kombi určeného dobrodružnějším povahám. Tahle verze si rychle získala popularitu, kterou Volvo podpořilo u druhé generace větší svébytností spolu s označením XC70 (od roku 2003). Postupně se objevily Cross Country verze také od menší V60 a větší V90, až nyní poprvé u EX30 se toto označení objevuje u SUV/crossoveru.

Foto: Volvo

Tady to všechno začalo…

Ale nemusíte hned vyrazit brázdit zalesněné severské dálavy, abyste plně ocenili největší výhodu EX30 CC – kromě toho, že má podvozek zvýšený, tak ho má také měkčeji odpružený, aby si snáz poradil s terénními nástrahami. Což se velmi hodí i na rozbitých českých asfaltkách, které k off-roadovým stezkám často nemají úplně daleko. A ty EX30 CC zvládá s větším přehledem.

Foto: Volvo

EX30 Cross Country je připravené na každé dobrodružství, ale jeho přednosti oceníte i na obyčejné silnici.

Tedy ne že by normální EX30 bylo vyloženě tvrdé, ale je naladěné tak, aby si jeho podvozek poradil s výkonem až 428 koní (i základní verze má více než dostatečných 272 koní), který by dokázal rozdovádět i ryzí sportovní auto, o kompaktním crossoveru ani nemluvě. Takže není divu, že v něm hrboly a výtluky přece jen cítíte.

Dojezd a nabíjení

Zatímco EX30 můžete mít hned ve třech kombinacích baterie a pohonu (51 kWh a pohon zadních kol, nebo 64 kWh baterie a pohon zadních, resp. všech čtyř kol), vrcholná EX30 CC se nabízí pouze s větší baterií umožňující dojezd až 425 km a pohonem všech čtyř kol s výkonem 428 koní.

Díky rychlonabíjení výkonem až 153 kW zvládnete efektivní nabití (10-80 % ) za necelou půlhodinku, AC nabíjení je možné výkonem až 11 kW.

Foto: Volvo

Dobíjení EX30 není vyloženě bleskové, ale zase nemá tak velkou baterii, aby vás na cestách vyloženě zdržovalo.

To EX30 CC maskuje nedokonalosti asfaltu tím, že se přes ně jen ladně přehoupne a posádku nechá užívat si ničím nerušené pohody v tichu a pohodlí. Na druhou stranu když na ni budete rychlou jízdou opravdu tlačit, mírně znejistí – tak ale asi její majitelé řídit nebudou. Ti si budou užívat snadné řízení, živou a komfortní jízdu a příjemně odpočinkovou atmosféru.

Foto: Volvo

Kabina EX30 je velmi příjemné a docela vzdušné prostředí s uklidňující atmosférou. Tedy pokud vás nebude iritovat jeho infotainment…

Tedy pokud je nebude iritovat centrální infotainment, který obsahuje ABSOLUTNĚ VŠECHNY informace a nastavení. Před řidičem totiž není přístrojový panel ani průhledový displej (ani za příplatek), skromné informace o jízdě máte na horní liště 12,3palcového dotykového displeje, uprostřed je pak pole s navigací Google Maps a widgety, pod ním kontextová lišta, kde naskakují ovládací tlačítka podle situace (odmrazování okna v zimě, otevření kufru po zastavení apod.) a úplně dole lišta s ovládáním klimatizace. A to je v podstatě vše.

Foto: Volvo

Infotainment založený na Google Android dělá všechno proto, aby vám soužití s autem ulehčil (informace zobrazuje přehledně, nabídne vám oblíbené aplikace, napovídá vám ovládací tlačítka atd.). Ale do jeho menu se přesto budete muset nořit častěji, než byste si asi přáli.

Jediné další ovládací prvky jsou tlačítka zámku dveří a stahování oken (ještě nešikovně dělená s přepínačem na přední a zadní) na středové konzole. Nastavení zrcátek, nastavení intenzity stírání, přepínání světel, zapínání varovných blinkrů nebo otevírání schránky v palubní desce už musíte hledat na dotykovém displeji, což může být pro některé řidiče frustrující.

Jakmile si ale vše důležité jednou nastavíte (řada nastavení je navázaná na uživatelský profil, takže pokud se za volantem střídáte, neznamená to hodiny nastavování před každou jízdou) a zbytek necháte na automatice, nejspíš vás nebude nic nutit se do hlubin menu nořit, protože vše podstatné vám chytře navržený systém naservíruje přímo pod váš ukazováček. Vlastně si tu jednoduchost dost možná zamilujete…

A nejspíš si zamilujete celé EX30, zvlášť ve variantě Cross Country. Ta totiž k roztomilému exteriérovému designu, krásné kabině s perfektní ergonomií a spoustou odkládacích ploch, příjemně snadnému řízení a dynamické jízdě přidává ještě nebývalý komfort a otevírá nové možnosti využití. I když nejspíš s kompaktním elektrickým crossoverem nebudete podnikat expedice do neznáma, mnoha zákazníkům bude určitě stačit ten pocit, že by klidně mohli.

Zatímco základní Volvo EX30 pořídíte již za hodně lákavých 865 000 Kč, za EX30 Cross Country dáte nejméně 1 309 000 Kč čili o 110 tisíc víc než za čtyřkolku s dlouhým dojezdem ve vrcholné výbavě Ultra, z níž přímo vychází.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon315 kW (428 k)
Točivý moment543 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 960 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,6 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 425 km
Kapacita baterie69 kWh (využitelná 65 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 153 kW
Kola a pneumatiky245/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 233/1 836/1 550 mm
Rozvor2 650 mm
Objem zavazadlového prostoru318 l + 7 l vpředu
Načítám