Hlavní obsah

Tatra oživuje závodní bestii z 80. let. Ponese jméno dakarské legendy a vypadat bude takto

Foto: Tatra Trucks

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Tatra Trucks se pochlubila pokrokem v projektu oživení soutěžního speciálu Tatra 162 EX z osmdesátých let. Díky oficiální vizualizaci si můžeme udělat vcelku jasnou představu o tom, jak bude vůz vypadat.

Článek

Připomeňme, že původní Tatra 162 EX vznikala na konci 80. let. Šlo o soutěžní speciál, který měl na Dakaru porazit brutální dvoumotorový DAF Turbotwin. Za jeho vývojem stál tým expertů okolo Jaroslava Krpce.

Vůz měl být vybaven vzduchem chlazeným dvanáctiválcem uloženým před zadní nápravou a doplněným minimálně o dvojici turbodmychadel. Výkon se měl pohybovat okolo 440 kW (600 k).

Na výrobu ale nakonec nedošlo. Kvůli tragické nehodě jednoho ze dvou speciálů DAF Turbotwin v ročníku 1988, při níž zahynul Kees van Loevezijn, pořadatelé účast kamionů zakázali. Vrátily se až v roce 1990, musely však splňovat přísné technické regule, které mimo jiné omezily jejich maximální rychlost.

A to byl také konec pro projekt soutěžní Tatry 162 EX, jež vznikala podle starých předpisů. Nezůstalo z něj moc, například model v měřítku 1 : 10, na kterém se testovala aerodynamika. Nyní je součástí expozice Muzea nákladních vozidel Tatra v Kopřivnici.

Zachovala se také kabina, již společnost Tatra Trucks kvůli projektu odkoupila od Petra Čapky. Následně proběhlo její 3D skenování tak, aby byl získán detailní model kabiny a mohlo se začít se skutečnými projekčními pracemi.

Foto: Tatra Trucks

Základem nového speciálu Tatra 162 „Karel“ je 3D sken původní kabiny.

Pocta Karlu Lopraisovi

Následovalo skenování detailů kapotové Tatry 162 v Muzeu nákladních automobilů Tatra a „poskládání“ podvozku s rozvorem 4 000 mm dle původního výkresu Jaroslava Krpce. Také se již rozběhly práce na detailní konstrukci podvozku, pérování, řízení a rámu vozidla. Tatra dále vyzdvihuje použití moderních agregátů. Jak by nová Tatra 162 EX měla vypadat, pak naznačuje vizualizace, kterou automobilka zveřejnila na svých sociálních sítích.

Zajímavé je, že tvůrci si pro vůz vymysleli i přezdívku - speciál ponese přídomek „Karel“, který je poctou šestinásobnému vítězi Dakaru Karlu Lopraisovi.

Foto: Tatra Trucks

Karel Loprais a jeho tým na Dakaru (1994).

Iniciátorem projektu Karel a reinkarnace soutěžního speciálu Tatra 162 EX je Radomír Smolka, člen představenstva společnosti Tatra Trucks, který má na starosti vývojové projekty nejstarší české automobilky.

„Za prvé považuji projekt celé řady T 162 za velmi nadčasový a je velká škoda, že se nedostal do sériové výroby. V zásadě dnešní moderní Tatry se vzduchovým pérováním na všech nápravách nebo i postupné modernizace našich vlastních motorů či digitalizovaná přístrojová deska vycházejí z věcí, které naši předchůdci zkoušeli již na T 162. A za druhé – soutěžní kamion s motorem vzadu více než jasně ukazuje, že Tatra se nikdy nebála nových a neotřelých řešení,“ vysvětluje Smolka, proč si projekt nové Tatry 162 „Karel“ takzvaně „vydupal“.

„Vůz je od počátku zamýšlen pro marketingové účely naší automobilky. Sloužit tak bude při předváděcích jízdách pro zákazníky na našem polygonu či při dalších promoakcích, včetně interních teambuildingů, bude součástí expozic Tatry na vybraných výstavách apod. Sami kluci v týmu tajně doufají, že by se snad mohl někdy zúčastnit i Dakar Classic, ale to je hodně předčasné a závisí to primárně na jednáních s pořadateli – ale to hodně předbíháme…,“ dodává Radomír Smolka.

Propojení historie se současností

A jak bude stavba vlastně vypadat? „Konstrukční návrh vozu vzniká kompletně v interním týmu tatrováckých konstruktérů. Kompletace vozidla proběhne na prototypové dílně a věřím, že mimo konstruktérů se do týmu v následující etapě zapojí i další zájemci z řad mechaniků. Nevylučuji, že část prací na subkomponentech proběhne mimo naši firmu – např. ochranný rám kabiny musí dělat specializovaný výrobce s ‚razítkem‘, mimo Tatru budou logicky vyráběny i laminátové díly apod. Už dnes se nám ale hlásí firmy, které by rády na ‚Karla‘ něco vyrobily ve vlastní režii. Ale platí to, že konstrukce a finální montáž bude v plně v rukou tatrováků z týmu ‚Karel‘,“ prozrazuje nadšený tatrovák.

Foto: Tatra Trucks

Takhle by měla vypadat finální podoba speciálu Tatra 162 „Karel“. Také se nemůžete dočkat, až ho uvidíte naživo?

Smolka prý také projekt od počátku vnímal jako propojení historie a současnosti. „Pod téměř nezměněným kabátem původního návrhu bude vše nové a aktuální. Jak jsem již řekl, automobil má plnit primárně marketingové úkoly, a proto chceme i na tomto voze, na jeho podvozku, motoru, převodovce a elektronice, demonstrovat to nejlepší z aktuální nabídky Tatry,“ říká.

„Unikátnost je zcela zásadní hlavně v umístění motoru – což současné předpisy Federace automobilového sportu zřejmě zcela vylučují, i když i v nich je to jen o výkladu. Co ale zcela určitě vylučují, je použití motoru o objemu větším než třináct litrů, přičemž náš dvanáctiválec má litrů devatenáct. Co se týká řešení podvozku, ten bude na úrovni aktuálních soutěžních speciálů Tatra (nebo chcete-li Praga). Ale znovu opakuji – vůz není stavěn cíleně pro účast v soutěžích, takže si s plněním předpisů asi nemusíme lámat hlavu…,“ uzavírá Smolka.

Jak se vám líbí projekt oživené Tatry 162 „Karel“?
Jsem z toho unešený!
93,3 %
Naprostá fantazie!
6,7 %
Celkem hlasovalo 2166 čtenářů.

Reklama

Načítám