Hlavní obsah

Tak kolik to bude tentokrát? Škoda Auto se připravuje na kolektivní vyjednávání s odbory

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se připravuje na pravidelné kolektivní vyjednávání mezi vedením firmy a odbory. Výsledek má být představen na konci listopadu na podnikové konferenci, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář. Odborový předák Jaroslav Povšík podle týdeníku vybídl k uvážlivosti s ohledem na stávající situaci koncernu Volkswagen a společnosti Škoda Auto. Odboráři v týdeníku vyzvali k připravenosti k protestům, pokud by se jednání prodlužovala.

Článek

Ke konci roku skončí platnost některým dohodám, například dohodě o roční pracovní době nebo flexikontu. „Byla provedena inventura těchto bodů, bilance stávajícího vyjednávání, ale také rizika, například sociální výdaje versus vládní balíček, který velmi tvrdě zasahuje benefity a bodový systém, nemocenské pojištění, zdanění a další rizika,“ uvedl týdeník. Podniková rada bude ve vyjednávání zohledňovat rovněž vývoj inflace. Rozhovory už začaly například o roční pracovní době. „Poměrně tvrdým oříškem bude tradiční vánoční kompenzace, která prozatím má nulovou bázi,“ uvedl týdeník.

Podniková rada jmenovala vyjednávací tým a připraví posouzení bodů v sociální oblasti. „A to tak, že některé dojednané záležitosti se již přežily nebo jsou z jiných důvodů nadbytečné, jiné naopak akutně chybí, některé zase plánujeme s výhledem na delší horizont,“ uvedl týdeník. V případě, že by se jednání začala hroutit nebo neadekvátně prodlužovat, vyzývají odbory v týdeníku k připravenosti jít „do všech forem podnikovou radou navržených protestů, případně krátkodobé či dlouhodobé stávky“.

Automobilka musela letos v září omezit výrobu, a to kvůli výpadku subdodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu v srpnu zničily záplavy. Na jeden týden byla zcela zastavena výroba v kvasinském závodě, další týdny trvala částečná omezení výroby modelů se spalovacími motory v Kvasinách i Mladé Boleslavi.

Společnost loni dodala celosvětově 731 300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Mohl za to přetrvávající nedostatek polovodičů nebo válka na Ukrajině. Letošek však automobilce zatím vychází o mnoho lépe, od ledna do září se odbyt Škody Auto meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 642 200 vozů.

Odboráři si přitom už na začátku letošního roku vydupali zvýšení mzdových tarifů o 10,1 procenta. Za hospodaření v hubeném roce 2022 pak zaměstnanci dostali bonus 33 000 korun (což bylo o 17 000 méně než za rok 2021). Odboráři dále s vedením automobilky vyjednali dorovnání inflace za předchozí rok ve výši 4 000 Kč a k tomu jednorázovou platbu 13 000 Kč na pracovníka. V dubnové mzdě pak navíc ještě dostali jednorázově dalších 15 000 Kč v souvislosti s výročím 30 let Škody v rámci koncernu Volkswagen.

Reklama

Načítám