Hlavní obsah

Nejnovější škodovácký výpadek výroby není výjimkou, v posledních letech stála výroba často. Z nejrůznějších důvodů

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výběr odstávek v českých automobilkách v posledních letech - příští týden omezí Škoda Auto výrobu kvůli výpadku dodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu zničily záplavy.

Článek

2020:

- Kvůli pandemii koronaviru zastavila výrobu většina českých automobilek.

- Největší automobilka Škoda Auto zastavila provoz v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí 18. března. Výrobu obnovila 27. dubna.

- Továrna Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku přerušila výrobu 21. března a obnovila ji 14. dubna.

- Kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA; nyní Toyota Motor Manufacturing Czech Republic) obnovila výrobu, kterou přerušila ve středu 18. března, po více než dvouměsíční odstávce 25. května.

- Firma Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta na Orlickoústecku, která přestala vyrábět autobusy od 30. března, výrobu obnovila 4. května.

2021:

- Automobilky odstavovaly či omezovaly výrobu především kvůli nedostatku čipů. Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům prodloužily tradiční letní odstávky po dovolených.

- Ve Škodě Auto, která již počátkem roku kvůli výpadkům v dodávkách rušila směny, byla letní odstávka o týden delší, poté firma rušila některé směny. Po další dvoutýdenní odstávce ve většině výrobních provozů Škoda Auto obnovila výrobu 31. října.

- Toyota zastavila výrobu kvůli nedostatku polovodičů 22. března, a to na 14 dní. V létě byla ve firmě, kde celozávodní dovolená skončila 15. srpna, následující tři týdny výroba zcela odstavena, poté byl zahájen omezený provoz. Do plného třísměnného systému se firma vrátila 21. září.

2022:

- Výroba ve Škodě Auto byla mimořádně zastavena počátkem roku, když po vánočních svátcích odstartovala až 10. ledna. Důvodem delší odstávky bylo rozhodnutí koncernu Volkswagen a také nutnost provést plánované investice. V dubnu Škoda Auto obnovila výrobu elektrického SUV Enyaq iV, která byla pozastavena kvůli nedostatku kabelových svazků z Ukrajiny vlivem ruské invaze. Výroba byla přerušena několik týdnů.

- Poté, co 29. ledna požár zničil mladoboleslavský závod Grupo Antolin, jednoho z dodavatelů Škody Auto, firma určitý čas kvůli nedostatku dílů vyráběla část vozů nekompletních. Kompletace odstavených vozů mohla naplno odstartovat začátkem června, kdy byla u dodavatele zahájena výroba dostatečného množství výplní dveří.

2023:

- Kolínská Toyota opět nevyráběla kvůli nedostatku komponentů. Odstávka začala 1. února, linky se znovu rozjely 27. února. Důvodem odstávky byl výpadek subdodávek způsobený epidemií nemoci covid-19 v Číně na konci roku 2022.

- Škoda Auto omezila kvůli nedostatku čipů výrobu koncem ledna. Odstávky se dotkly závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, později i závodu v Kvasinách.

- Toyota znovu zastavila výrobu v Kolíně 22. srpna kvůli nedostatku komponentů. Chybí jí plastové díly, které automobilce dodává společnost Novares CZ Zebrak, jejíž výrobní a skladovací prostory v Žebráku na Berounsku zničil 14. srpna rozsáhlý požár. Odstávka v kolínské firmě potrvá i příští týden, minimálně do pátku 15. září.

- Dnes Škoda Auto oznámila, že pozastaví nejméně na týden od 11. září výrobu v závodě v Kvasinách na Rychnovsku, částečně zřejmě omezí i výrobu v Mladé Boleslavi. Důvodem je výpadek významného dodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu zničily záplavy. Výpadek postihl celý koncern Volkswagen.

Související témata:
Načítám