Hlavní obsah

Suzuki Vitara nově přijíždí s atmosférickým motorem a silnějším hybridem

Foto: Suzuki

Suzuki u nové motorizace strong hybrid nabízí atmosférický 1,5l motor v kombinaci se silným elektromotorem a převodovkou AGS. Hlavním důvodem je maximální efektivita

22. 3. 2022

Stejně jako ostatní automobilky, i japonské Suzuki neustále pracuje na tom, jak zvýšit účinnost spalovacího motoru, a tím snížit spotřebu a emise. Automobilka nyní představuje svůj nový, vylepšený pohled na věc prostřednictvím typu Vitara.

Článek

Je příjemné vědět, že Suzuki jde na zvýšení efektivity takříkajíc postaru – pod kapotu Vitary se nově stěhuje 1,5l atmosférický (!) čtyřválec namísto původního 1,4l agregátu BoosterJet s přeplňováním. Stejně jako doposud i atmosférické patnáctistovce sekunduje hybridní systém, volba silnějšího hybridu však od nynějška umožní také jízdu čistě na elektřinu.

Foto: Suzuki

Suzuki kombinuje překvapivě efektivní atmosférický motor se silným hybridem, který umí Vitaru pohánět i sám o sobě. Na pohon je už ve standardu záruku 5 let a 150 tisíc kilometrů

Pochopitelným cílem a také jednou z největších předností je nízká spotřeba paliva. Dle současné metodiky označované zkratkou WLTP umí modernizovaná Vitara jezdit v průměru za 5,4 až 5,9 litru na sto kilometrů, jak udává výrobce. Těmito hodnotami překonává nejen dosavadní verzi s automatem, ale také se vyrovná verzi s mild-hybridem spřaženým s manuální převodovkou.

Oprášení „atmosféry“

Foto: Suzuki

K dosavadní motorizaci BoosterJet se přidává atmosférický 1,5l motor DualJet se silnějším elektromotorem a možností jet čistě na elektřinu

Tento nový, tzv. strong hybridní pohon vlastní výroby se skládá z několika hlavním „pilířů“ – agregátu K15C o objemu 1,5 litru DualJet, elektrického „motor generátoru“ (zkráceně MGU), samočinné převodovky AGS a 140V lithium-iontové baterie. Prakticky všechny součásti pohonného ústrojí jsou soustředěny pod kapotou motoru – s výjimkou baterie a invertoru, které se nachází vzadu.

Pro model Vitara jde o mnohými vítaný návrat k atmosférickým motorům, které se v reálném světě ukazují být mnohdy úspornější než agregáty přeplňované. K maximální účinnosti agregátu pomáhá zdvojené vstřikování DualJet, přičemž vstřikovače se vždy nachází u každého sacího ventilu. Velmi chytré!

K dalším nezbytným postupům ke zvyšování efektivity patří například (na poměry benzinového motoru) poměrně vysoký kompresní poměr 13:1, recirkulace výfukových plynů (v řeči nás normálních lidí EGR ventil), variabilní časování ventilů a vahadla s valivými ložisky. Motor sám o sobě dává výkon 102 koní.

Výkonný elektromotor a schopnost dobíjení během jízdy

Foto: Suzuki

Manuál nově bude k mání pouze s mild-hybridní motorizací 1,4l BoosterJet, nový strong hybrid s atmosférickou patnáctistovkou má chytrý automatizovaný manuál

Jednotka MGU poskytuje užitečný výkon 33 koní a 60 Nm. V elektrickém režimu je elektromotor schopen pohánět vůz samostatně, v tom hybridním pak vypomáhá spalovacímu agregátu.

V praxi to potom funguje tak, že MGU při jízdě ustálenou rychlostí nebo při zpomalování slouží jako generátor, čímž dobíjí baterii. MGU potom pomáhá vyhlazovat křivku točivého momentu, například během řazení.

Samočinná převodovka Auto Gear Shift potom není klasický automat – ve skutečnosti jde spíš o automatizovaný manuál, což znamená spojení výhod manuálu i klasického měničového automatu.

V praxi to znamená méně mechanických ztrát jako v případě manuálu, nižší hmotnost a nižší náklady na výrobu. Zároveň tu však jsou hladké změny kvaltu a pohodlí automatické převodovky – do značné míry tedy jde o spojení toho nejlepšího z obou světů.

Konec BoosterJetu s motorem 1,4 litru?

Ne, verze s 1,4l přeplňovanou jednotkou BoosterJet a mild-hybridním systémem v nabídce i nadále zůstane – avšak pouze s manuální převodovkou. Novinka v podobě strong hybridu kombinovaného s atmosférickou patnáctistovkou a převodovkou AGS tedy nahrazuje motorizaci 1,4l s automatem.

Vitara s novým pohonem vstupuje na český trh s cenovkou 615 900 korun ve výbavě Premium. K dispozici bude i verze AllGrip s pohonem všech kol, a to za 679 900 korun ve verzi Premium, 731 900 dáte za „čtyřkolku“ ve výbavě Elegance.

V současnosti se všechny modely Suzuki pyšní jistou úrovní elektrifikace – a to ať už jde o mild-hybridy v typu Vitara, S-Cross, Ignis nebo Swift, full hybrid od technologického partnera Toyoty či plug-in hybrid s dobíjením ze zásuvky v typu Across. Systému strong hybrid se v průběhu roku 2022 dočká také typ S-Cross.

Reklama

Sdílejte článek