Hlavní obsah

Spláchne Toyota konkurenci svou revoluční baterií? Slibuje dojezd 1 200 km a dobití v rekordním čase. Už brzy…

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když éterem proběhnou informace o revolučních baterkách pro elektromobily, zpravidla jsme opatrní. Takových už bylo… Pokud ale obdobný závazek vyhlásí automobilový gigant jako Toyota, zbystříme.

Článek

Japonská automobilka si vybudovala pověst hybridního průkopníka. Její elektrifikované vozy kombinující benzin a elektřinu nejenže jsou úsporné a spolehlivé, ale zároveň snižují flotilové emise, a dovolují tak značce nadále nabízet i zajímavé okrajovky – třeba sportovní modely GR YarisSupra nebo off-roadovou ikonu Land Cruiser.

V oblasti elektromobilů zatím Toyota spíše jen našlapuje. Uvedla crossover bZ4X, jehož 71,4kWh lithium-iontová baterie avizuje dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití. To je slušná porce, na druhou stranu dnes už ne zas až tak výjimečná. Jenže Japonci jsou na startu a tu pravou revoluci teprve chystají.

Po roce 2026 totiž mají nová elektroauta Toyoty disponovat výkonnou bipolární baterií s niklovou katodou. Takové vozy avizují dojezd 1 100 kilometrů na jedno nabití, kterým by dobití z 10 na 80 procent mělo trvat zhruba dvacet minut.

Foto: Toyota

Toyota bZ4X: první elektromobil značky má hodně zvláštní jméno.

Průběžně však japonští inženýři pracují na průlomových baterkách s pevným elektrolytem, které by se na trhu mohly objevit v letech 2027 až 2028. Ty mají parametry ještě zajímavější – dojezd 1 200 kilometrů a nabití do deseti minut. Podrobnější specifikace ale zatím zůstávají tajemstvím.

Cílem značky není jen vytvoření takové baterie, ale i její co nejefektivnější využití. Chce například snižovat množství odpadu a zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. I vysloužilé baterie lze recyklovat udržitelným způsobem, který předpokládá snížení množství vypouštěného oxidu uhličitého. Získaný materiál pak bude sloužit k výrobě nových baterek.

Foto: Toyota

Za pár let má být paleta elektrovozů mnohem rozmanitější. Nechybí ani malý sporťák.

Dávat akumulátorům druhý život chce značka po celém světě, strategické partnery má nejen doma v Japonsku, ale také Evropě, USA nebo Číně. To všechno jsou pozvolné krůčky, které mají z celé Toyoty Motor Corporation udělat do roku 2050 uhlíkově neutrální společnost.

Reklama

Načítám