Hlavní obsah

Škoda dobývá nové zahraniční trhy. Čekají ji specifičtí zákazníci, kvůli kterým si prodejci musejí pořídit masážní křesla

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká automobilka Škoda Auto vstoupila na vietnamský trh. Čekají ji tam specifické podmínky a také bude muset vyjít vstříc zvláštním požadavkům tamních zákazníků.

Článek

Podle mladoboleslavské značky Vietnam představuje rychle se rozvíjející zemi, kde počet aut na silnicích začíná dohánět mopedy. Proto v zemi, která je považována za bránu do jihovýchodní Asie, vidí obrovský potenciál.

V současné době je na tisíc obyvatel ve Vietnamu relativně malý počet vozidel v porovnání s dalšími zeměmi, ale jejich počet rychle roste. Zvyšují se také prodeje nových osobních automobilů - nyní jde o více než tři sta padesát tisíc prodaných vozidel ročně, není to přitom tak dávno, kdy to bylo sto tisíc.

Daniel Vošvrda, projektový koordinátor strategického řízení pro nové trhy ve Škoda Auto, přidává další argumenty pro výběr Vietnamu. „Důvodů bylo více. Dobré vztahy obou zemí a jejich provázanost, silná vietnamská komunita v Česku, rozvíjející se automobilový průmysl ve Vietnamu, kvalifikovaná pracovní síla nebo fakt, že tamní firmy se nebojí investovat a spolupracovat.“

Škoda Auto počítá ve střednědobém horizontu s ročním odbytem 30 000 vozů a po roce 2030 mají dodávky vzrůst na více než 40 000 automobilů. Největšími konkurenty mladoboleslavské společnosti jsou japonské a korejské automobilové značky, které již mají silnou pozici a dobře rozvinutou dealerskou síť.

Na rozvoj sítě prodejců se ale samozřejmě chystá i Škoda. „V roce 2025 je cílem až dvacet dealerství a do roku 2028 až třicet prodejních míst,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Škoda chce v souvislosti se vstupem na vietnamský trh využít synergie s projektem Indie 2.0, v jehož rámci pod vedením značky Škoda vznikají modely více značek koncernu Volkswagen. Obě země mají podobné požadavky na automobily a legislativa ve Vietnamu podporuje import takzvaných CKD (Completely Knocked Down), tedy kompletně rozložených vozů, a jejich lokální montáž.

Foto: Škoda Auto

Zastoupení značky Škoda ve Vietnamu.

V letošním roce se budou modely Karoq a Kodiaq dovážet z Evropy, příští rok pak přinese dovoz už zmíněných CKD vozidel z Indie a zahájení výroby přímo ve Vietnamu, v závodě, který nyní vyrůstá v provincii Quang Ninh. V Indii se nyní vyrábí vozy Kushaq a Slavia. V budoucnu by k nim měl přibýt ještě elektrický model a vůz se spalovacím motorem o délce pod čtyři metry.

Kapacity budovaného vietnamského závodu místního partnera TC Group chce Škoda využít i pro vývoz do dalších zemí jihovýchodní Asie. Vedle toho Škoda dostala na starosti koordinaci dalších značek koncernu Volkswagen v tomto teritoriu.

Masážní křesla u prodejců a nechuť čekat

A co tedy automobilku Škoda ve Vietnamu čeká? Zejména zákazníci se specifickými požadavky, kteří údajně například preferují osobní kontakt s prodejci. Prodejci aut provozují autosalony na okrajích měst, ale menší pobočky mají v centru, třeba ve velkých nákupních centrech - co nejblíž potenciálním klientům.

Právě v těchto menších pobočkách si zákazník může domluvit testovací jízdu, která pak probíhá už v samotném dealerství. Vybírání auta trvá delší dobu, zahrnuje i detailní prohlídku zvažovaného vozu.

U prodejce je proto k dispozici nejen občerstvení, ale třeba i masážní křesla. Zákazník chce většinou auto ihned, vybírá proto z vozů, jež má prodejce na skladě. I to jsou situace, na které se Škoda Auto musí připravit.

Foto: Škoda Auto

Přeprava vozů Škoda do Vietnamu.

Řidiči ve Vietnamu mají velký zájem o výbavu jako klimatizace, elektricky nastavitelná sedadla, kožené čalounění nebo kotoučové brzdy. Velkou roli podle české automobilky hraje design a hodně se dbá na konektivitu a propojení s mobilními telefony.

Vozy musejí být také připraveny na specifické podmínky na tamních silnicích. Provoz ve městech je velmi hustý a dopravní zácpy jsou na denním pořádku. K tomu všudypřítomné mopedy a chodci, kteří musejí vykazovat obzvlášť velkou míru odvahy, aby se do mumraje vydali. Vzhledem k tomu všemu je silniční provoz poněkud pomalejší. Což platí i na dálnici, kde je místní limit 120 km/h, většinou se ale jezdí pomaleji.

Škoda Auto proto přizpůsobila svá vozidla místním podmínkám a bezpečnostním normám. „Hodnotí se například i bezpečnost pro motorkáře,“ říká Daniel Vošvrda, projektový koordinátor strategického řízení pro nové trhy.

Modely pro vietnamský trh jsou vybaveny mimo jiné funkcemi jako udržování v jízdním pruhu nebo radarem středního dosahu.

Načítám