Článek
Aby Island dohnal od roku 2018 chybějící peníze ze spotřební daně na fosilní pohonné hmoty, zavedl pro řidiče elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a vodíkových vozů poplatek (daň) za každý ujetý kilometr. Ten činí u BEV a vodíku 6 islandských korun (1 Kč) a u plug-in hybridů 2 islandské koruny (0,33 Kč).
Průměrně soukromé osoby na Islandu najedou ročně 14 000 km, což znamená, že elektromobilisté a řidiči vodíkových aut ročně státu navíc zaplatí 84 000 islandských korun, tedy asi v přepočtu 13 744 českých korun. U plug-in hybridů to pak bude 28 000 islandských korun, tedy nějakých 4 581 českých korun.
Majitelé elektrik, vodíků a plug-inů musí sledovat svůj nájezd a alespoň jednou ročně jej hlásit na webových stránkách zřízených státem, přičemž výchozí stav musí nahlásit nyní, začátkem roku 2024. Platba za ujeté kilometry je vyžadovaná měsíčně.

Majitelé BEV, PHEV a vodíkových aut budou platit poplatek měsíčně.
Do roku 2025 bude podobný poplatek zaveden i pro benzinové i naftové motory, ten však nahradí daň z pohonných hmot. Podle propočtů odborníků se však očekává, že bude i tak levnější provozovat na Islandu elektromobil než spalovací vůz na benzin či naftu.
Konkrétně má být o 160 000 islandských korun (26 198 Kč) ročně dražší provoz spalovacího vozu na benzinu či naftu proti elektrickému. Tento výpočet zahrnuje průměrný nájezd 14 000 km, uhlíkovou daň, vyšší daň z přidané hodnoty, vyšší daň z vozidla a poplatky na pumpě.
Jak je to ve světě a u nás?
Systému zdanění elektromobilů se patrně nevyhnou ani řidiči v jiných zemích, jelikož státy budou muset nějakým způsobem nahradit chybějící peníze ze spotřební daně na pohonné hmoty. Ale také je dost možné, že se uvalí další poplatky na spalovací vozy a jejich paliva.

Island podobný poplatek zavede i pro spalovací vozy jako náhradu za daň z fosilních paliv.
Zatím platí různé CO2 daně při registraci, potažmo provozu vozidel například v Rakousku, Belgii, Nizozemsku, ve Francii či Norsku. V Česku zatím platíme ekopoplatek při přepisu u vozidel plnících EURO 2 a nižší, nicméně mluví se o zavedení mýtného při vjezdu do centra Prahy, kde je možné, že budou elektromobily zvýhodněné.
Dalším benefitem elektroaut (a do 3/2024 i plug-inů) u nás jsou bezplatné dálnice, potažmo levnější (od 3/2024) dálnice u plug-in hybridů a výhodné parkování ve vybraných českých městech. Ovšem pozor, v Praze má tato vyhoda letos skončit.
Islandská vláda ovšem bude podporovat nákup elektrických aut různými pobídkami a dále rozšiřovat síť nabíjecích stanic. Výše vypsanými poplatky mají být investice do celkové silniční infrastruktury částečně pokryty. Ostrovní stát se tedy zdá býti průkopníkem a čas ukáže, jak úspěšným.