Hlavní obsah

První stát zavedl daň za ujetý kilometr elektromobilů a plug-in hybridů. Dohání tím spotřební daň z pohonných hmot

Foto: Ford

Island od roku 2018 pocítil prudký pokles příjmů z daní z pohonných hmot.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Island je poněkud specifická země, která má relativně nízké daně, severský sociální systém a demokratické řízení státu. Z hlediska aut můžete v této zemi potkat všemožné „blátošlapy“ a jiná extrémní vozidla, která by nemohla na evropské silnice, nicméně rozmach zde zažívá také elektromobilita, již se stát rozhodl zdanit. Za každý ujetý kilometr.

Článek

Aby Island dohnal od roku 2018 chybějící peníze ze spotřební daně na fosilní pohonné hmoty, zavedl pro řidiče elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a vodíkových vozů poplatek (daň) za každý ujetý kilometr. Ten činí u BEV a vodíku 6 islandských korun (1 Kč) a u plug-in hybridů 2 islandské koruny (0,33 Kč).

Průměrně soukromé osoby na Islandu najedou ročně 14 000 km, což znamená, že elektromobilisté a řidiči vodíkových aut ročně státu navíc zaplatí 84 000 islandských korun, tedy asi v přepočtu 13 744 českých korun. U plug-in hybridů to pak bude 28 000 islandských korun, tedy nějakých 4 581 českých korun.

Majitelé elektrik, vodíků a plug-inů musí sledovat svůj nájezd a alespoň jednou ročně jej hlásit na webových stránkách zřízených státem, přičemž výchozí stav musí nahlásit nyní, začátkem roku 2024. Platba za ujeté kilometry je vyžadovaná měsíčně.

Foto: Ford

Majitelé BEV, PHEV a vodíkových aut budou platit poplatek měsíčně.

Do roku 2025 bude podobný poplatek zaveden i pro benzinové i naftové motory, ten však nahradí daň z pohonných hmot. Podle propočtů odborníků se však očekává, že bude i tak levnější provozovat na Islandu elektromobil než spalovací vůz na benzin či naftu.

Konkrétně má být o 160 000 islandských korun (26 198 Kč) ročně dražší provoz spalovacího vozu na benzinu či naftu proti elektrickému. Tento výpočet zahrnuje průměrný nájezd 14 000 km, uhlíkovou daň, vyšší daň z přidané hodnoty, vyšší daň z vozidla a poplatky na pumpě.

Jak je to ve světě a u nás?

Systému zdanění elektromobilů se patrně nevyhnou ani řidiči v jiných zemích, jelikož státy budou muset nějakým způsobem nahradit chybějící peníze ze spotřební daně na pohonné hmoty. Ale také je dost možné, že se uvalí další poplatky na spalovací vozy a jejich paliva.

Foto: MINI

Island podobný poplatek zavede i pro spalovací vozy jako náhradu za daň z fosilních paliv.

Zatím platí různé CO2 daně při registraci, potažmo provozu vozidel například v Rakousku, Belgii, Nizozemsku, ve Francii či Norsku. V Česku zatím platíme ekopoplatek při přepisu u vozidel plnících EURO 2 a nižší, nicméně mluví se o zavedení mýtného při vjezdu do centra Prahy, kde je možné, že budou elektromobily zvýhodněné.

Dalším benefitem elektroaut (a do 3/2024 i plug-inů) u nás jsou bezplatné dálnice, potažmo levnější (od 3/2024) dálnice u plug-in hybridů a výhodné parkování ve vybraných českých městech. Ovšem pozor, v Praze má tato vyhoda letos skončit.

Islandská vláda ovšem bude podporovat nákup elektrických aut různými pobídkami a dále rozšiřovat síť nabíjecích stanic. Výše vypsanými poplatky mají být investice do celkové silniční infrastruktury částečně pokryty. Ostrovní stát se tedy zdá býti průkopníkem a čas ukáže, jak úspěšným.

Reklama

Načítám