Článek
Původní Nissan Leaf byl průkopníkem moderní masové elektromobility ve světě – přinesl použitelný dojezd (kolem 160 km) ve velmi praktickém balení rodinného hatchbacku. Druhá generace pak nabídla dojezd až 341 km. Jenže to už mu začínal ujíždět vlak tehdy řízený hlavně Teslou…
Proto je tu zcela nová třetí generace, která má zachránit situaci. Proto už nejde o klasický pětidveřový hatchback, ale o módní crossover v designovém duchu Modelu Y od Tesly. Samotný vzhled je také úplně jiný, plochý, reprezentovaný LED světelným podpisem vpředu a zádí ve stylu sportovního Nissanu Z. Přední dveře mají zapuštěné kliky, zadní jsou u C-sloupků. Kola nabízí velikost 18 nebo 19 palců.

Záď jako by sporťáku Nissan Z z oka vypadla.
Na délku měří nový Leaf 4 405 mm a rozvor má dlouhý 2 690 mm (původní druhá generace měří 4 490 mm a má rozvor 2 700 mm), takže je sice o něco menší než předchůdce, zato aerodynamičtější s koeficientem odporu 0,25 pro evropskou verzi (podobně velká Škoda Elroq má 0,26). Přesto by měl nabídnout dost prostoru pro čtyřčlennou posádku a k tomu kufr o objemu solidních 437 litrů (Elroq se chlubí 470 litry).
Uvnitř Nissan následuje moderní trendy ve sdružených displejích, proto třetí Leaf nabídne dva 12,3palcové nebo dva 14,3palcové displeje (dle výbavy a trhu) se službami Google. Obrazovky jsou doplněny dvouramenným volantem, pod nímž mají své místo ovládací páčky. Hledáte řadicí páku? Chybí. Směr jízdy volíte tlačítky na palubce.

Interiér jde v duchu moderních trendů sdružených displejů.
Dalším lákadlem je příplatková prosklená střecha s elektrochromatickým zatmíváním, takže nepotřebuje fyzickou sluneční clonu. Ve vyšších výbavách je ještě audiosystém Bose s reproduktory integrovanými do předních hlavových opěrek.
Dvakrát jinak
Třetí Leaf sdílí platformu CMF-EV s větším modelem Ariya, oproti němu však nenabídne pohon všech kol, ale pouze těch předních. Samotný elektromotor nicméně má být výrazně tišší než dříve a o 10 % menší.
Základní varianta nabízí kapacitu akumulátoru 52 kWh s dojezdem až 436 km, výkon 176 koní a točivý moment 345 Nm a zrychlení z nuly na sto za 8,6 sekundy.

Výrobce láká na prosklenou střechu bez nutnosti fyzické sluneční clony.
Nabíjení střídavým proudem (AC) vůz zvládá standardně výkonem 7,4 kW, příplatkově 11 kW. Stejnosměrným proudem (DC) jde auto v základu nabíjet výkonem 105 kW a v optimálních podmínkách doplnit energii z 20 % na 80 % za méně než půl hodiny.
Varianta s delším dojezdem až 604 km je vyzbrojená trakčním akumulátorem o kapacitě 75 kWh, nabídne výkon 217 koní a 355 Nm a zrychlení z nuly na sto za 7,6 sekundy. AC nabíjení je zde standardně 11 kW, DC nabíjení až 150 kW.
Obě varianty mají pro Evropu nově evropský konektor CCS kombo (což řeší hlavní problém minulého Leafu, který měl japonské CHAdeMO), kapalinové chlazení baterie (obří posun oproti minulým generacím), maximálku 160 km/h, nezávislé zavěšení kol a schopnost živit ostatní spotřebiče proudem (V2L) z trakční baterky výkonem 3,6 kW.
Zcela nový Leaf se bude vyrábět v závodě Nissanu v Sunderlandu ve Velké Británii. Objednávky pro Evropu se spustí letos na podzim a první vozy zamíří k zákazníkům na jaře příštího roku. Teď už jde jen o to, kolik bude stát…