Hlavní obsah

Další soupeř pro Enyaq: Nissan Ariya je tichý a pohodlný elektromobil se stylovým designem i interiérem

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nissan Ariya je ukázkovým příkladem auta moderní doby. Jde totiž o kompaktní SUV s klesající zádí, minimalisticky pojatým interiérem a elektrickým pohonem.

Článek

A navíc - ať už na něj koukáte z jakéhokoli úhlu, vždy dovede zaujmout nějakým interesantním designovým nápadem. Všimněte si například úzkých světel vpředu i vzadu, tvaru přední kapoty, řešení čelní masky nebo třeba provedení předního nárazníku.

Ještě odvážněji ale designéři přistoupili k interiéru, kterému dominuje minimalistická palubní deska. Ta na první pohled působí stroze, bližší zkoumání ale odhalí „schovaná“ tlačítka. Palubka v Nissanu nabízí elegantně vyhlížející dotykové plošky sloužící k ovládání funkcí klimatizace.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Minimalistický, ale propracovaný interiér Ariye vypadá skvěle! Jen škoda, že funkce místy trochu pokulhává za formou.

Vypadá to vážně skvěle, zato funkční stránka trochu pokulhává. „Tlačítka“ totiž občas na první dotyk nereagují, jindy se zpožděním. Do plošek zarovnaných s povrchem palubní desky se samozřejmě také prstem hůře trefuje. Musíte se prostě soustředit víc než u práce s klasickými fyzickými ovladači. Dotykové plochy se nacházejí také na středové konzole.

Nissanu se navíc příliš nepovedl ani infotainment, který nejenže vypadá poněkud zastarale a občas působí trochu nepřehledně, především ale v některých situacích pracuje velice pomalu a neochotně. Zejména při ranních mrazivých startech systém nechtěl dlouho najíždět. A když píšu dlouho, mluvím o desítkách sekund. Zvlášť nemilá je tato zkušenost v tom, že přes displej se zapíná například vyhřívání sedaček.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dotykové ovládání vypadá působivě, praktická stránka ale trochu pokulhává.

V dalších důležitých ohledech ale vnitřek potěší. Ariya nabízí kvalitní materiály, solidní zpracování, řadu odkládacích prostor i slušnou prostornost vpředu i vzadu – jen s drobnou výtkou - kvůli výraznému sklonu A-sloupků možná budete muset při nastupování dávat větší pozor na hlavu, abyste si ji nepotloukli.

Tichý a svižný

Nissan Ariya je k dispozici se třemi motorizacemi. Základ představuje provedení s maximálním výkonem 160 kW a baterií s využitelnou kapacitou 63 kWh, uprostřed nabídky se nachází verze s výkonem 178 kW a 87kWh akumulátorem a na vrcholu pak varianta se dvěma elektromotory, které poskytují systémový výkon 225 kW. Pohonné jednotky u obou silnějších verzí čerpají energii z 87kWh baterie.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektrická Ariya je v základu vždy předokolka, verze s větší baterií však za příplatek může mít i pohon všech čtyř kol.

Pokud vám jde hlavně o dojezd, je nejlepší volbou prostřední motorizace – a právě tu jsem měl možnost vyzkoušet. Ariya v této konfiguraci působí příjemně živě (z nuly na sto ostatně dovede zrychlit za 7,6 sekundy), poslušně reaguje na akcelerátor a nemá problém s předjížděním pomalejších vozidel. Díky elektrickému pohonu navíc zrychluje krásně hladce a jezdí tiše.

Řízení je spíš lehčí a bez výrazné zpětné vazby, ale to u kompaktního SUV snad nevadí. Velký akumulátor uložený v podlaze snižuje těžiště, což má pozitivní vliv na způsob, jakým vůz zatáčí: Ariya na vozidlo tohoto typu pohotově mění směr a dokáže docela dlouho odolávat nedotáčivosti. Jezdí se s ní prostě docela hezky. Tedy na suché silnici.

Elektromotor svých 238 koní a 300 Nm posílá na přední nápravu, s čímž je potřeba občas počítat. Nejenže na kluzkém povrchu kola mohou bojovat s trakcí a přilnavostí, v takových podmínkách se navíc začne ještě projevovat hmotnost přesahující 2 tuny. A auto najednou v některých situacích působí poněkud těžkopádně.

Na mokru - a pochopitelně ještě víc na sněhu - Ariya přestává tak ochotně následovat pohyby volantu, nechce se jí tak lehce „zlomit“ do oblouku a chová se víc nedotáčivě. Musíte se k ní prostě chovat výrazně citlivěji, tím myslím k řízení, plynovému pedálu a vlastně i brzdám. Na kluzkém povrchu totiž těžké SUV zpomaluje déle, a navíc se dokáže pod brzdami lehce „vrtět“.

Na druhou stranu, sklony k těžkopádnému chování za takových podmínek najdeme u většiny podobných elektrických aut. Nissanu bohužel nepomáhá fakt, že sází na pohon předních kol.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektrické SUV se řídí hezky, potěší hlavně kultivovaností.

Velice slušný je komfort, Ariya hezky tlumí a filtruje nerovnosti. Vědět budete jen o hlubokých výmolech, na těch už se přece jen mohou ozvat nepříjemné rázy. Aerodynamická karoserie velice dobře tlumí hluk proudění vzduchu.

Dojezd ovlivnila zima

Naše Ariya se během testu musela vypořádat s klimatickými podmínkami, které elektromobilům nesvědčí. Byla zima, chvílemi skoro až krutá – sněžilo a mrzlo. I proto průměrná spotřeba po týdnu používání činila 26,3 kWh / 100 km. S Nissanem jsem jezdil ve městech, mimo ně i na dálnicích, výrobce přitom pro kombinovaný provoz udává 18,4 kWh/100 km.

Když vezmu svou průměrnou spotřebu a 87kWh baterii, dopočítáme dojezd nějakých 330 kilometrů. A to není moc. Ale opakuji, spotřebě a dojezdu nepřálo počasí. I když to nelze považovat za omluvu, elektromobily jsou přece jen stále auta. Sice elektrická, ale pořád auta. Takže mají sloužit bez ohledu na podmínky. V létě každopádně podle mě nebude problém na jedno nabití zvládnout více než 400 kilometrů.

A jak rychle se vůz dobíjí? Nissan svoje elektrické SUV vybavil schopností nabíjet výkonem až 130 kW, takže v ideálních podmínkách zvládne doplnit energii z 0 na 80 % za nějakých 40 minut. V případě pomalejšího nabíjení střídavým proudem má Ariya v základní výbavě 7,4kW palubní nabíječku, za příplatek 25 tisíc korun ale dostanete 22 kW.

Musím poctivě přiznat, že dojmy z týdenního soužití s Nissanem Ariya mám spíše pozitivní, ale došlo i na rozpaky. Elektrické SUV dělá spoustu věcí skvěle, zajímavě vypadá, má prostorný a kvalitní interiér, jezdí tiše, svižně a komfortně. V mých očích ho sráží především přehnaný důraz na efekt v kabině, kde výrobce kvůli stylu trochu obětoval ergonomii a praktičnost. A myslím, že by Nissan měl ještě zapracovat na infotainmentu.

Základní provedení Nissanu Ariya s 63kWh baterií ve výbavě Engage startuje na 1 099 900 Kč. Testovaná motorizace je však k dispozici výhradně ve vrcholném výbavovém stupni Evolve - a stojí už 1 449 990 Kč. Čtyřkolka se dvěma elektromotory pak už není cenově příliš daleko, vychází na 1 499 990 Kč.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon178 kW (238 k)
Točivý moment300 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost2 089 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,6 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 525 km
Kapacita baterie91 kWh (využitelná 87 kWh)
NabíjeníAC až 22 kW, DC 130 kW
Kola a pneumatiky255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 595/1 850/1 660 mm
Rozvor2 775 mm
Objem zavazadlového prostoru468 l

Reklama

Načítám