Hlavní obsah

Pozdraví svého řidiče a mění barvy karoserie: Odvážný koncept ukazuje budoucnost BMW

Foto: BMW

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

K finalistům o největší trhák Veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas nepochybně bude patřit koncept i Vision Dee od BMW. Tento futuristický sedan totiž i přes minimalistický a značně redukovaný design karoserie nelze přehlédnout.

Článek

BMW i Vision Dee patří k nejpozoruhodnějším konceptům poslední doby. V dnešní době už jsme sice zvyklí na nespočet různých asistenčních systémů a koneckonců ani hlasové ovládání není už ničím výjimečným. BMW však hodlá posunout digitalizaci ještě o úroveň výš.

Digitální (a barevný) emocionální zážitek

Název „Dee“ je zkratka pro Digital Emotional Experience neboli digitální emocionální zážitek. Součástí této technologie je například úplně nová generace head-Up displeje, který by se měl rozprostírat po celé šíři čelního skla pro lepší zobrazení důležitých jízdních informací na větší ploše.

Onen digitální emocionální zážitek se však nemá vztahovat pouze na interiér vozu. Patrně nejzajímavějším prvkem je totiž možnost měnit mezi 32 různými barvami karoserie – navíc v různém poměru.

Jedná se o technologii E Ink a mnozí z nás si ji dost možná pamatují z konceptu iX Flow, který se rovněž představil na veletrhu CES, jen o rok dříve. Vtip je ale v tom, že ten uměl měnit barvy jen v rámci různých odstínů černé a bílé – ovšem v tomto případě je k dispozici až 32 různých barev.

Nová generace průhledových displejů

Automobilka BMW patří k jedněm z průkopníků technologie tzv. head-up neboli průhledových displejů v civilních vozech a tuto technologii rozvíjí už dobrých 20 let.

S novou generací průhledového displeje rozprostírajícího se po celé šířce čelního skla mnichovští jednak demonstrují potenciál projekčních technologií, jednak jde i o jakousi vizualizaci toho, jak by se dal pokročilý head-up displej využít v nové éře zobrazení a ovládání. Tuto technologii bychom si mohli podle BMW vyzkoušet už v roce 2025.

Uvítací scénář

Pozoruhodné je, že tento „digitální zážitek“, jak mu lidé od BMW říkají, začíná ještě před nastoupením do vozu díky personalizovaným uvítacím představením kombinujícím grafické prvky se světelnými a, dokonce zvukovými efekty.

Má jít o nový rozměr interakce a „porozumění“ mezi člověkem a strojem. BMW toho hodlá docílit tím, že jejich vozy by v budoucnu měly ovládat přirozenou mluvu, která je jednou z nejjednodušších a nejintuitivnějších forem interakce. V nedaleké budoucnosti tedy budou umět vozy BMW svého řidiče pozdravit, například ráno před odjezdem do práce.

Zní to neuvěřitelně, že? To však ještě není všechno – jednolitá přední maska chladiče bude umět promítat různé „tváře“, a tím vyjadřovat různé nálady jako například radost, údiv nebo souhlas.

E Ink aneb barva podle nálady

Technologie E Ink umožňuje plně variabilní a individuálně nastavitelné barevné provedení exteriéru. Jak to funguje? Na karoserii je fólie obsahující elektronický papír (tzv. ePaper), který vyvinuli géniové od E Ink, partnerské společnosti BMW Group. Koncept i Vision Dee díky tomu poskytuje barvitou přehlídku až 32 barev.

Samotný povrch karoserie je rozdělen na 240 samostatných segmentů. Tato technologie ve světě nemá obdoby a přirozeně se při jejím vývoji našlo pár úskalí. Sice funguje na jedničku, což o to, ale podle BMW bylo opravdovou výzvou její přizpůsobení zakřiveným povrchům karoserie a správné naprogramování animací.

Záměrná jednoduchost designu

V kontrastu digitálním představením konceptu i Vision Dee téměř bije do očí jeho jednoduchý, skoro až redukovaný design karoserie. Jenže právě o to tu jde – lidé od BMW se snažili o to, aby tyto „emocionální zážitky“ vynikly co možná nejvíce.

Exteriér je tedy v podstatě definován zcela klasickým designem sedanu, který je koneckonců pro BMW typický. I přes technologiemi napěchovaný interiér je ergonomie navržena tak, aby nerušila zážitek z jízdy. Na volantu jsou pak dva ovládací prvky, skrz které lze zvolit konkrétní informace, které se mají zobrazit na průhledovém displeji. Interiér se řídí filozofií „ruce na volantu, oči na silnici“.

Reklama

Načítám