Článek
Mluvíme o adaptivních LED světlometech, obchodně nazývaných také Matrix. Jde v podstatě o soubor LED diod umístěných ve světlometu, každá dioda zvládá fungovat nezávisle na těch okolních.
V praxi to to znamená, že část z nich může být zhasnutá, část svítit a toto se může v reálném čase měnit. Tento jev známe pod pojmem stínování. Diody navíc umí poslat světlo tam, kam jedete a regulovat osvětlení podle toho, v jak tmavém prostředí se nacházíte.

Matrixy byly dříve známé jen u aut, ale Yamaha to změnila.
Před více než deseti lety jste toto osvětlení mohli najít vesměs jen u luxusních modelů, dnes jej má i modernizovaná Škoda Scala. Matrixy se tedy rozšiřují, ovšem obvykle jako volitelná výbava.
Píše se rok 2025 a modernizovaná Yamaha Tracer 9 GT+ tuto techniku převzala, čímž se stala prvním sériově vyráběným motocyklem s LED světly vybavenými technologií Matrix.
Zástupci Yamahy pro server motorcyclenews.com uvedli, že vývoj takového osvětlení pro motorku nebyl snadný ani rychlý. Vyžadoval mnoho testů v Japonsku i Evropě a hodně ujetých kilometrů. O náročnosti hovoří i fakt, že vývoj započal někdy v letech 2019 a 2020.

Matrix světla zatím dostal model Yamaha Tracer 9 GT+.
Na motorce bylo nutné řešit například i to, že se naklání daleko víc než auta, proto musel být celý systém pro motorky včetně softwaru kompletně přepracován, aby uměl spolehlivě detekovat ostatní auta, motorky, chodce či cyklisty, a to za každých podmínek.
U modelu Tracer 9 GT+ Yamaha využila přední kameru pro detekci jakéhokoli pohybu či světla vpředu. Data z kamery následně putují do řídicí jednotky rozhodující o tom, kolik světla a kam půjde.
Pro motorkáře to může znamenat revoluci v bezpečnosti při jízdě v noci nebo za zhoršených podmínek, systém přinese lepší osvětlení a funguje automaticky, takže jezdec nemusí řešit aktivaci a deaktivaci dálkových světel. Těšíme se, až novinku vyzkoušíme!