Hlavní obsah

Francouzský fešák oficiálně: Nový Renault 5 zaujme technikou a pobaví úsměvnými detaily, má i držák na bagety

Foto: Renault

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dlouho očekávaný Renault 5 je konečně tady! Nová generace městského Francouze kombinuje retro vzhled s moderními technologiemi. Tajemstvím nejsou ani technická data.

Článek

První Renault 5 se zrodil v roce 1972 a (nejen) domácí zákazníky si okamžitě získal. Tehdy mělo jít o symbol svobody a radosti ze života, na což má podle francouzské automobilky Renault navázat i novodobý nástupce. Jen s tím rozdílem, že novinka jezdí výhradně na elektřinu.

Inspirace původní pětkou je při pohledu na fotografie více než zřejmá. Na karoserii snad nenajdeme jediný detail, který by neodkazoval na úspěšnou historii této řady. Všimněte si třeba povědomé světelné techniky, minimálních převisů karoserie a v jejích rozích umístěných osmnáctipalcových kol.

Foto: Renault

Malá pětka na kapotě slouží coby indikátor stavu dobití. Zároveň se rozsvítí vždy, když se s klíčkem k autu přiblížíte.

Sympatický mix retra a moderny představuje kabina. Novinka překvapivě nemá velkou vertikální obrazovku uprostřed (jako třeba větší Mégane), ale klasičtější uspořádání s digitálním přístrojovým štítem a displejem v jedné ose. Zároveň zůstávají zachována tradiční tlačítka pro ovládání důležitých funkcí. „Déčko“ se po vzoru ostatních novodobých renaultů řadí pákou vpravo od volantu, nově však umí vykreslit různé symboly.

Foto: Renault

Páčka voliče převodovky s displejem může zobrazovat francouzskou trikoloru, logo pětky nebo třeba číslo 1972 jako rok představení původní R5.

Srdce milovníků Francie dále zaplesá při pohledu do originálního příslušenství, ze kterého si můžete pořídit třeba držák na bagety. Mimo domovinu pak zákazníci ocení spíše indukční nabíjení chytrého telefonu, bezdrátovou podporu Apple CarPlay a Android Auto či funkci V2L (vehicle-to-load), která z vozu vlastně dělá pojízdnou powerbanku. Z trakční baterie tak můžete nabíjet další elektrická zařízení, v krajním případě i jiný elektrovůz.

Foto: Renault

Rádi na cestách zakousnete křupavou bagetu? Žádný problém.

Nový elektromotor je ještě kompaktnější než ve vozech Mégane a Scénic. Nevyužívá permanentních magnetů ani žádných vzácných nerostů, čímž se Renault snaží snížit dopad na životní prostředí. Zákazníci mohou vybírat ze tří výkonových variant o 95, 120 nebo 150 koních. Chystá se také ryze sportovní verze Alpine s ještě větší porcí síly.

Foto: Renault

Renault 5 má na délku 3,92 m a rozvor 2,54 m, přesto nabízí 326 litrů zavazadlového prostoru. Velikostně zapadá mezi Twingo a Clio. Ač má v útrobách velkou baterii, pohotovostní hmotnost se u všech verzí vejde do 1,5 tuny. Nejhbitější varianta tak zrychlí z klidu na stovku za osm sekund a může pokračovat na elektronicky omezenou maximálku 150 km/h.

Na výběr jsou rovněž dvě baterie o kapacitě 40 nebo 52 kWh. Menší slibuje dojezd 300 kilometrů, větší rovné čtyři stovky. Maximální nabíjecí výkon má hodnotu 100 kW, což je na malé městské auto super číslo – z 15 na 80 % se dostanete za zhruba 30 minut. Obě baterky využívají chemii NMC (nikl-mangan-kobalt), která dnes slibuje nejlepší energetickou hustotu na trhu.

Foto: Renault

Renault 5 hraje nejrůznějšími barvami. Pokud se rozmnoží ve velkém, hned bude na cestách veseleji.

Nezapomnělo se ani na plejádu moderních a asistenčních technologií. Pětka disponuje třeba automatickým nouzovým brzděním při couvání nebo autonomním řízením druhé úrovně. Řidič může auto spravovat na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu (předehřev vozu, kontrola stavu nabití…), na palubě mu zase dělá společnost nový avatar Reno, který reaguje na hlasové povely v češtině. A ano, i sem si našla cestu umělá inteligence.

Posledním tajemstvím zůstávají české ceny. Mezi novodobými malými elektroauty má pětka patřit k těm dražším, hovoří se o základní ceně kolem 25 000 eur, což je v přepočtu asi 635 000 Kč. To soupeři se chtějí vejít dokonce pod 20 000 eur, a začínat tedy na magické hranici půl milionu korun. Ale počkejme si, moudřejší budeme až s odhalením oficiálního ceníku, který dorazí někdy v druhé polovině roku s fyzickým uvedením vozu na začátku roku 2025.

Jste zvědaví na nový Renault 5?
Vypadá super, nemůžu se dočkat!
32,1 %
Jedině kdyby měl spalovák.
67,9 %
Celkem hlasovalo 3537 čtenářů.

Reklama

Načítám