Hlavní obsah

Nové vozy Formula E: Vyšší výkon, delší výdrž žádné zadní brzdy

Foto: FIA Formula E

Automobilová federace FIA představila několik málo úprav pro elektrické monoposty seriálu Formule E – získají tak vyšší výkon, delší výdrž baterií, dobíjení bude rychlejší, a naopak přijdou o zadní brzdy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Je zajímavé pozorovat rozdíly mezi seriály Formule 1 a Formula E a jejich vývoj. Technicky vzato oba koncepty mají stejný cíl, avšak dosahují jej naprosto odlišnými postupy – dočkáme se doby, kdy Formule E budou výkonově konkurovat Formuli 1? Teď k tomu mají zase o trochu blíž…

Článek

Vedení seriálu Formule E ve spolupráci s FIA představilo vzorový vůz pro sezonu 2023. Jde o značně vylepšený monopost třetí generace, neboli „Gen3“, jak jej označují v automobilové federaci. Kromě jiných mechanických úprav došlo také na poměrně velké změny pod „kapotou“ – Formule E budou mít od nynějška hned dva elektromotory.

Foto: FIA Formula E

Vozy Formule E pro sezonu 2023 kupodivu nebudou vůbec mít zadní brzdy. Je to dáno zejména tím, že schopnost rekuperace v kombinaci s předními brzdami poskytuje dostatečný brzdný výkon. Na stabilitu vozu by to nemělo mít vliv

Elektromotor na přední nápravě o ekvivalentu 340 koní (250 kW) však kupodivu nebude mít na práci pohon vozu – bude sloužit především pro rekuperaci kinetické energie při brzdění. Pohon tedy bude stále zajišťovat zadní elektromotor o výkonu 470 koní a měl by stačit na maximální rychlost „přes 320 km/h“, takže už se pomalu ale jistě blíží svému hybridnímu bratranci.

Zajímavé je, že monopost Formule E je schopen rekuperace do takové míry, že mu od nynějška stačí jen přední brzdy – ty zadní tedy od sezony 2023 nebudou potřeba. Rekuperace obou motorů v kombinaci s předními brzdami totiž vyvinou zcela dostatečný brzdný účinek.

K patrně největšímu technologickému průlomu došlo v oblasti dobíjení – s dobíjecím výkonem až 600 kW totiž budou monoposty schopné dobíjet podstatně rychleji než dříve. V praxi to bude znamenat, že jakmile bude jezdcům „docházet šťáva“, zajedou si „natankovat“ do boxů a mohou zase pokračovat v závodě.

Foto: FIA Formula E

Od roku 2023 odpadá pro týmy nutnost „náhradního“ vozu, který se používal jakmile tomu prvnímu došla energie v bateriích. Díky výkonnému rychlonabíjení teď budou Formule E „tankovat“ během závodu, díky čemuž vůz vydrží od začátku závodu až do konce

To bude mít přirozeně hned několik výhod – na jedné straně závody potrvají o něco déle, nejzásadnějším rozdílem je však fakt, že odpadá nezbytná nutnost náhradního auta. Až doposud totiž jezdci museli zhruba v polovině závodu zajet do boxů, vyskočit ven z auta a naskočit do náhradního, ve kterém závod dokončili. Od příští sezony už tato nutnost odpadá.

Inženýři si také připouštějí fakt, že byť „elektrické formule“ nezanechávají žádnou uhlíkovou stopu během závodu, materiály a výrobní postupy tomu předcházející zcela ekologické nejsou – došlo tedy také k pokroku v oblasti použitých materiálů.

Jmenovitě třeba takové baterie budou využívat „minerály z obnovitelných zdrojů“, jak jim říkají ve FIA, které se na konci životního cyklu dají zrecyklovat o opětovně použít.

Když inženýři vyřešili možná největší „Achillovu patu“ z hlediska udržitelnosti, zaměřili se také na karoserii a pneumatiky. Jak při jejich výrobě, tak i v samotné konstrukci, se nyní nachází podstatně více obnovitelných materiálů, což zase o nějaký ten kus snižuje uhlíkovou stopu.

„Vozy třetí generace přepisují dosavadní konvence motorsportu a nastavují novou laťku z hlediska výkonu, výdrže a udržitelnosti, a to bez kompromisů,“ prohlásil Jamie Reigle, ředitel seriálu Formula E.

„Společně s automobilovou federací FIA můžeme fanouškům hrdě představit vrchol výkonnosti a udržitelnosti ve svém oboru, vůz, který bude skvěle ztělesňovat seriál ABB FIA Formula E World Championship. Už se těšíme na tu podívanou, až vozy budou naše týmy a jejich jezdci tlačit až na hranici jejich schopností,“ dodal Reigle.

Seriál Formulí E už přilákal pozornost takových výrobců, jako jsou Nissan, Jaguar, Porsche a nově dokonce i Maserati. Co myslíte, vyrovnají elektrické monoposty těm benzínovým?

Reklama