Hlavní obsah

Největší auto na elektřinu: Mastodont Caterpillar 793 E prošel prvním úspěšným testem

Foto: Caterpillar

Elektrická verze jednoho z největších aut na světě úspěšně prošla prvním zátěžovým testem před zraky investorů

Výrobce stavebních strojů a těžební techniky Caterpillar oznámil první úspěšnou zkoušku jejich zbrusu nového typu 793 E, který se spoléhá kompletně na elektrický pohon.

Článek

Caterpillar 793 patří k vůbec největším autům na světě. Jen jeho karoserie sama o sobě váží 30,7 tuny, celková pohotovostní hmotnost je pak 122 tun. Výkon ohromného 78litrového čtyřikrát přeplňovaného naftového šestnáctiválce je přes 2 500 koní, díky čemuž na svých bedrech utáhne přes 230 tun zeminy, kamení či jiné zátěže.

Foto: Caterpillar

Caterpillar 793 F (na obrázku) uveze náklad o hmotnosti až 231 tun, výkon jeho naftového motoru u této verze dosahuje síly 2 687 koní. Firma zatím neprozradila parametry elektrické verze s přídomkem E

Firma Caterpillar se zabývá především výrobou stavebních a těžebních vozidel. Jejich typ 793, který vidíme na obrázcích, patří k jedněm z nejdůležitějších modelů celého vozového parku – plně elektrifikovaná verze s označením 793 E, poukazující na náklonnost firmy vůči obnovitelným zdrojům, má za sebou první úspěšné testy.

Předprodukční prototyp se představil před zraky předních zákazníků a investorů v rámci vývojového programu Early Learner soustředěného na vývoj nových technologií.

Pravděpodobně největší bateriový elektromobil absolvoval testovací trasu o délce 7 kilometrů, při které inženýři monitorovali nespočet proměnných včetně až 110 tisíc datových bodů za sekundu z více než 1 100 datových kanálů. Chtěli tak sesbírat co možná nejrelevantnější informace z jízdy simulující ostré zatížení.

Vůz byl plně naložen zeminou odpovídající maximální kapacitě, přičemž se tento kolos v plné zátěži rozjel až na 60kilometrovou rychlost. Součástí trasy bylo rovněž 10% stoupání o délce jeden kilometr, kde dokázal udržet rychlost 12 km/h.

Foto: Denise Johnson/ LinkedIn

„Proměna našeho střediska v Tucsonu předvádí naši urputnou snahu o přechod k čisté energii a snížení uhlíkové stopy,“ říká Denise Johnson. „V budoucnosti bychom podobným způsobem chtěli modernizovat i samotné doly a lomy.“

Poté následovalo pro změnu 10% klesání pro otestování rekuperace. Výrobce udává, že v bateriích zbylo ještě dost elektrické energie pro absolvování hned několika takovýchto jízd.

Prototyp elektrického těžebního stroje byl sestaven v testovacím a vývojovém centru Green Valley poblíž města Tucson v americké Arizoně. V rámci programu modernizace těžebního průmyslu v jeho bezprostřední blízkosti vyrostla také fotovoltaická elektrárna.

Cílem firmy sídlící v britském Staffordshiru je v budoucnu postupně elektrifikovat celý vozový park. Dalším krokem je plán zásobovat elektřinou z obnovitelných zdrojů nejen samotné zázemí firmy, ale i zařízení přímo v dolech, případně lomech.

„Sezvali jsme přední odborníky z celého světa, aby nám pomohli urychlit vývoj bateriových stavebních strojů za účelem splnění našich cílů z hlediska udržitelnosti,“ prohlásila Denise Johnson, předsedkyně oddělení průmyslových surovin. „Předvedení nového prototypu je pro nás významným milníkem a již v blízké budoucnosti jemu podobné vozy uvidíme v pracovním nasazení.“

Jak velkou zátěž elektrický Caterpillar 793 utáhl? Jaká je kapacita baterií? Podrobnosti zatím nevíme, jeden z mála konkrétních parametrů je výše zmíněná maximální rychlost při plném zatížení, která byla 60 km/h – což je kupodivu lepší hodnota než v případě naftové verze, která zvládne 54 km/h.

Caterpillar aktuálně zkouší i další alternativní zdroje pohonu – na svých stránkách se netají tím, že experimentuje s tzv. „zeleným“ vodíkem i klasickými palivovými články, tyto technologie jsem však stále ještě v plenkách. Existují i prototypy stavebních a těžebních strojů poháněné zemním plynem.

Reklama

Načítám