Hlavní obsah

Nejrychlejší Corvette strčí do kapsy ferrari i lamborghini: ZR1X má brutálních 1 267 koní a závodní hardware

Foto: Chevrolet

Automobilka Corvette ZR1X říká americké hyperauto. A má pádný důvod…

Až dosud jste si pro monstrózně výkonné americké supersporty museli chodit k úpravcům typu Hennessey, jenže teď vám bude stačit nakráčet do nejbližšího showroomu Chevroletu. Tam se zeptejte na Corvette ZR1X a připravte se na něco fenomenálního.

Článek

Osmá Corvette s motorem za předními sedadly sice dokáže konkurovat supersportům, ale v porovnání s nimi šlo spíše o dělnickou verzi mocného auta, podobně jako třeba druhý Ford GT.

S příchodem provedení ZR1X se sice status auta pro „nemajetné“ (v porovnání s lidmi, co kupují drahé exotiky) nemění, ale mění se jeho parametry. Těmi totiž strčí do kapsy kdejakou drahou káru od Ferrari, McLarenu či Lamborghini.

Foto: Chevrolet

Systémový výkon přesahuje 1 260 koní (metrická soustava)!

Model ZR1X s karoserií kupé i targa navazující na vloni představené provedení ZR1 totiž pohání ručně vyráběný, dvakrát přeplňovaný 5,5litrový vidlicový osmiválec sám o sobě naladěný na výkon 1 078 koní a točivý moment 1 122 Nm posílaný skrze osmirychlostní dvouspojkový automat na zadní kola.

Tím ale přehlídka svalů nekončí, protože na přední nápravě najdete skromný elektromotor o výkonu 188 koní a síle 196 Nm. Výsledkem je tak kombinovaný výkon 1 267 koní, pohon všech kol (zadek V8, předek elektromotor), zrychlení z nuly na sto okolo dvou sekund a maximálka přes 370 km/h.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette ZR1X koupíte jako kupé nebo targu.

Jde tedy o hybrid nabíjený pouze jízdou (HEV, takže se obejde bez nabíjecího kabelu), osmiválec a elektromotor mezi sebou nejsou fyzicky propojeny. Hybridní systém převzatý z Corvette E-Ray (2024) nabízí stejný trakční akumulátor s kapacitou 1,9 kWh uložený v centrálním tunelu, ale poskytne uživateli o něco vyšší využitelnou kapacitu (asi 1,3 kWh vs. 1,1 kWh u E-Ray).

Zajímavostí také je, že samotný a oproti E-Ray posílený elektromotor dokáže fungovat až do zhruba 260 km/h, takže akceleraci podpoří i v opravdu vysokých rychlostech svým instantním zátahem.

Vzhledem k tomu, že jde o čtyřkolku (nedostatku trakce a nevyzpytatelnosti zátahu byste se tak neměli bát), s níž její majitelé možná zavítají na závodní dráhu, vyvinuli pro tyto kratochvíle tovární inženýři několik jízdních režimů pracujících s elektropohonem:

  • Profil Endurance (vytrvalost) upravuje strategii ukládání energie v baterii pro delší jízdu na kolo a konzistentní výkon pohonu všech kol,
  • profil Qualifying (kvalifikace) řídí strategii pro nejlepší čas na kolo,
  • profil Push-to-Pass (předjetí) uvolní maximální dostupný výkon,
  • profil PTM Pro je ryze závodní a vypne stabilizaci, nicméně některé podpůrné systémy typu vektorování točivého momentu zůstávají aktivní.

ZR1X o hmotnosti přesahující 1,8 tuny tedy jezdí pekelně rychle, proto musí umět také zastavit. K tomu hybridnímu americkému supersportu pomáhají 10pístkové přední a 6pístkové zadní třmeny Alcon, které se třou o karbon-keramické přední a zadní kotouče o obřím průměru 419 mm!

Foto: Chevrolet

Brzdy jsou obří, kola volitelně karbonová.

Na výběr máte ze dvou elektromagneticky řízených podvozků. Standardní podvozek obouvá pneu Michelin PS4S, zatímco ve sportovním paketu najdete tužší a pevnější odpružení spojené s přilnavým závodním (homologovaným) obutím Michelin Pilot Cup 2R.

Kromě toho můžou zákazníci zvolit paket Carbon Aero přidávající například střešní kryty, podvozkové díly, lem kapoty nebo účinné zadní křídlo. Celý paket zvládá generovat přítlak až 540 kg, což zlepšuje stabilitu vozidla především ve vysokých rychlostech. A kdo chce, může mít karbonová i kola.

Podívejte se a hlavně si poslechněte ZR1X na videu.Video: Chevrolet

Navzdory technice výrobce auto označuje za pohodlné a cestovní, ale zároveň za přímočarou raketu a zbraň určenou pro závodní dráhu. Všechno v jednom.

Podobně jako ostatní corvette modelového roku 2026 nebude mít ani ZR1X kontroverzní tlačítkovou zeď mezi řidičem a spolujezdcem. Namísto ní majitelé dostanou ergonomičtější interiér a vestavěnou info appku pro závodní okruhy.

Každý kus ZR1X bude vyráběn ve standardním závodě koncernu General Motors v Bowling Green v Kentucky, přičemž o motor se postarají mistři oboru sídlící nedaleko. Cenu automobilka nezveřejnila, ale někteří američtí novináři ji odhadují od cirka 4,5 milionu korun za kupé. Za zmínku stojí i to, že nepůjde o žádnou limitku s výrobním omezením.

Každopádně i kdyby „monstrsilná vette“ stála pět milionů nebo více, pořád je to podstatně méně, než kolik zaplatíte za hypervýkonná auta od Ferrari, McLarenu, Lamborghini, Mercedesu a dalších prémiových značek.

Načítám