Hlavní obsah

Moderní vychytávky v autě vás nemusí jen štvát. Tři věci, kterými nás Hyundai Kona baví i usnadňuje život

Foto: Hyundai

Půlroční test nošovického elektromobilu Hyundai Kona vstupuje do druhé půle. Měli jsme tedy dostatek času na prozkoumání jeho moderních funkcí. A ač to v dnešní době není zvykem, tyto nejenže neotravují, ale dokonce pomáhají!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sleziny naší redakce na pravidelných pondělních poradách jsou vždycky o sdělování vzájemných automobilových dojmů z uplynulého týdne. Čím kdo jezdil, co se mu líbilo a naopak nelíbilo. Radosti nad precizními jízdními vlastnostmi a předením velkoobjemových motorů však poslední dobou střídá postesk nad všemožnými asistenty a pomocníky.

Těch nejenže je stále více, ale protože začínají být povinné, objevují se všude od milionového Rolls-Royce až po Dacii za několik set tisíc. A když pak musíte na deaktivace všelijakého pípání myslet s každým nastartováním, to člověku za volantem dokáže zpříjemnit den…

Dneska tu ale nechceme bědovat a vzpomínat na staré dobré časy, naopak bychom rádi vypíchli i pár pozitivních vychytávek, jež moderní auta přinášejí. V našem dlouhodobě testovaném elektromobilu Hyundai Kona jich najdeme hned několik. Nemyslete si, i ona dokáže intenzivně pípat a horlivě upozorňovat na drobné překročení maximální rychlosti nebo zatahat za volant při hlídání jízdních pruhů tam, kde žádné pruhy nejsou.

Ale obraťme list a pojďme raději na trojku chytrých pomocníků, které nás naopak velmi baví!

Foto: Jiří Čermák

Nová generace Kony se v Nošovicích nejen vyrábí, ale i vyvíjí.

Telefon jako klíč

Velmi chytré, jednoduché a praktické. Chytrý telefon má drtivá většina z nás neustále u sebe, tak proč jej nepoužívat rovnou jako klíče od vozu? Klasický klíček můžete klidně nechat doma. Po registraci do služeb Hyundai a následné aktivaci máte virtuální kartu v telefonu na stejném místě, kde třeba karty platební. Stačí toto menu jednoduše vyvolat (majitelé jablečných zařízení tak učiní dvojstiskem zapínacího tlačítka) a přiložit telefon ke klice řidiče nebo spolujezdce.

Digitální klíč využívá technologii Near Field Communication (NFC), takže je potřeba telefon přiložit opravdu blízko, celé to ale funguje velmi spolehlivě. A jak nastartujete? Obdobně snadno. Stačí smartphone položit na indukční nabíječku v interiéru. Problémem není ani vybitý telefon, v závislosti na zařízení dokáže technologie NFC fungovat ještě 3 až 6 hodin po vybití. A upřímně, kdy naposledy jste měli telefon „mrtvý“ tak dlouho?

Foto: Hyundai

Klíč je podporován na zařízeních Apple, ale i těch se systémem Android. V obou případech jej může sdílet vícero uživatelů. „Jablíčkářům“ pak mohou pro odemčení vozu posloužit i chytré hodinky.

Prodlouženou rukou elektromobilisty je i aplikace v chytrém telefonu. Ta od Hyundaie se jmenuje Bluelink a informuje vás o stavu baterie (přijde vhod, když zrovna nabíjíte), dojezdu, ale umožní vám také předehřát nebo vychladit interiér. Zároveň vidíte přesnou polohu vozu, to kdybyste náhodou zapomněli, kde že jste včera zaparkovali.

Mapa má však více užitečných funkcí. Někomu možná udělá radost přehled nejbližších restaurací nebo nákupních center, z praktického hlediska je však prima výpis dobíjecích stanic. Vidíte nejen jejich výkon, ale také aktuální obsazenost. A přímo z telefonu si cílovou destinaci můžete poslat do vestavěné navigace v autě.

Foto: Garáž.cz

Aplikace je svižná a přehledná. Notifikací vás navíc umí upozornit třeba na to, že jste auto nezamkli.

Pojízdná power banka

Elektrická Kona nové generace může být vybavena systémem V2L (Vehicle to Load), který umí energii v baterii využít nejen pro pohon vozu, ale i napájení dalších zařízení. Součástí je vnitřní a vnější zásuvka s výkonem 3,6 kW, ze které lze nabíjet třeba notebook, ale také elektrický gril, sekačku na trávu, v krajním případě i jiný elektromobil (beze srandy). Nabíjet jiná zařízení nelze pouze ve chvíli, kdy je k nabíječce připojené samotné vozidlo.

Foto: Hyundai

Systém V2L je dostupný od druhé výbavy, kde je standardem jen vnitřní zásuvka (vnější za příplatek 10 000 Kč). Součástí nejvyšší verze Style už jsou obě.

Zrcátka v budících

Stále více značek experimentuje s takzvanými digitálními zrcátky. To znamená, že klasická zpětná zrcátka nahradí kamery a obrazovky v kabině. Z aerodynamického hlediska to (především spotřebě elektromobilu) sice může pomoci, ale zatím jsme nenarazili na řešení, které bychom při parkování používali stejně sebevědomě jako klasiku.

Kona digitální zrcátka nenabízí (ale třeba elektrický Ioniq 5 ano), má však chytrou vychytávku, která doplňuje zrcátka klasická. Když totiž aktivujete blinkr, objeví se v levém nebo pravém „budíku“ na digitálním štítu obraz z vnější kamery. Primárně tedy používáte všední zrcátka, ale v průběhu manévru se o jeho bezpečnosti můžete ujistit také v budících. Ty vás navíc na případné nebezpečí dokážou vizuálně a akusticky upozornit.

Foto: Garáž.cz

Výpomoc z vnějších obrazovek není výsadou nové Kony, tuto vychytávku najdeme i v dalších modelech značky včetně spalovacího Tucsonu.

Čekali byste, že auto vybavené nespočtem takových funkcí bude uvnitř vypadat jako vesmírná loď? Kdepak. Kona je sice nanejvýš moderní (a se světlým provedením interiéru velmi šik), stran ovládání jednotlivých funkcí však pořád spoléhá na klasická tlačítka a otočné ovladače. To je další milé překvapení tohoto auta… ale o něm zase někdy příště!

Načítám