Hlavní obsah

Malá Toyota s tříválcem za 2,7 milionu? Sankce za emise ženou ceny do extrému

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V některých evropských zemích začíná být pořízení auta se spalovacím motorem značně nákladné. Obzvlášť, pokud si tamní zákazníci myslí na nějaký ten sporťák.

Článek

Peněžní sankce odvozené od tabulkových emisí CO2 začínají být v Evropě standardní praxí. Už nějaký čas je aplikuje Norsko, Nizozemsko, ale třeba také Francie. Ta „trestá“ motoristy pořizující zejména sportovní vozy už několik let, pro rok 2024 ale poplatky rostou do absurdních výšin.

Tak třeba sportovní hot hatch Toyotu GR Yaris koupíte v České republice od 990 000 Kč. Francouzští zájemci si dle ceníku musejí připravit v přepočtu 1 166 000 Kč. Ke standardní ceně se však přičítají ještě ony sankce, které se vypočítávají na základě tabulkových emisí CO2. A rázem je cena za auto s 260koňovým tříválcem dvojnásobná!

Jak je to možné? Za vozy s emisemi do 117 g/km se neplatí nic navíc. Za 118 gramů už je pokuta 50 eur a postupně roste až na 60 000 eur pro auta, která mají v tabulkách 194 a více gramů CO2 na kilometr. GR Yaris s manuální převodovkou produkuje dle WLTP 190 g CO2/km, v případě automatu je to dokonce 210 gramů. V praxi tak na tamním trhu stojí auto od 2,3 do 2,7 milionu korun!

Foto: Jakub Deml

Dovádění s GR Yarisem přijde ve Francii pořádně draho.

Ne vždy to bylo tak dramatické. Ještě před dvěma lety byste na emisních sankcích za nazlobený Yaris zaplatili „jen“ 300 tisíc korun, k brutálnímu zdražení došlo až od nového roku. Kdo tedy s pořízením sporťáku váhal, značně prohloupil. Toyota si přesto věří a letos pro francouzský trh vyčlenila 300 kusů svého světem rallye inspirovaného speciálu.

Paradoxní je, že tučnou pokutu až 1,5 milionu korun nemusí platit jen obrovské vozy s objemnými motory. Na maximální výši trestu se propracují také zájemci o sportovní čtyřválce, jako je Toyota GR86, Supra nebo třeba Subaru BRZ.

Foto: BMW

Největší paradox? Takové BMW XM s osmiválcem a pohotovostní hmotností 2,6 tuny nestojí nic navíc. Protože jde o plug-in hybrid, tabulky hlásí jen 40 g/km.

Také vám najednou přijde, že si na české ceny (nejen) sportovních aut stěžujeme až zbytečně často?

Reklama

Načítám