Hlavní obsah

Má 1 156 koní, stovku za 2,5 sekundy a displej, kam se podíváš. Nové Porsche Cayenne boří tabulky

Foto: Porsche

Porsche oficiálně představilo nejsilnější sériové auto své košaté historie. Čekáte něco placatého a vhodného na závodní okruhy? Kdepak, řeč je o skoro pětimetrovém rodinném SUV.

Článek

Zbrusu nové elektrické Porsche Cayenne nenahrazuje, ale doplňuje současné spalovací verze. A nutno říct, že benzinem nasáklé sourozence přerůstá nejen rozměry, ale i parametry…

Nový Cayenne na baterky je k mání ve dvou variantách - silnější Turbo disponuje maximálním výkonem 1 156(!) koňských sil a 1 500 newtonmetry točivého momentu. To je dost pro stovku za 2,5 sekundy, dvoustovku za 7,4 sekundy a maximální rychlost 260 km/h. Základ vedle nabušeného Turba působí jako chudý příbuzný, přesto jsou jeho schopnosti pořád obdivuhodné - výkon s launch controlem až 442 koní, 835 newtonmetrů a stovka za 4,8 s.

Působivé. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že se bavíme o skoro pět metrů dlouhém, dva metry širokém a takřka 1,7 metru vysokém SUV. Rozvor největšího porsche v nabídce se oproti spalovací verzi natáhl o 13 centimetrů, přesahuje tedy tři metry a slibuje velkorysý prostor pro celou posádku.

Foto: Porsche

Displeji se uvnitř nešetřilo…

A také slušnou praktičnost. Zavazadelník pojme od 781 do 1 588 litrů, pod přední kapotu naložíte dalších devadesát litrů drobností. Zadní sedačky jsou elektricky nastavitelné, takže i cestující vzadu si mohou udělat parádní pohodlí. A elektrický Cayenne v zápřahu utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

V podlaze najdeme zbrusu novou 113kWh baterii, která avizuje dojezd 623 (Turbo), respektive 642 kilometrů. S 800V architekturou se můžete opřít o nabíjení výkonem až 400 kW, což v praxi znamená doplnění více než 300 km dojezdu za méně než deset minut. Cayenne Electric je zároveň prvním vozem Porsche, který podporuje indukční 11kW nabíjení. Stačí zaparkovat nad příslušnou podlahovou deskou, nabíjecí proces se spustí automaticky. Pokud se doma nechcete trápit s připojováním kabelu, je to ideální řešení.

Foto: Porsche

Design navazuje na menšího Macana, ale výrazně nafukuje celkové rozměry.

Porsche dále láká na vytříbené jízdní vlastnosti - vzduchový podvozek je standardem, na přání jej můžete doplnit řízením zadní nápravy s natáčením zadních kol až o pět stupňů. K dispozici je rovněž Porsche Active Ride, aktivní systém odpružení, který téměř kompletně kompenzuje pohyby karoserie a slibuje výjimečnou stabilitu i komfort. Turbo je k tomu všemu navíc vybaveno samosvorným zadním diferenciálem.

Na palubě najdeme i technologie propůjčené z motorsportu - třeba schopnost rekuperace až 600kW odpovídá schopnostem Formule E. V praxi to znamená, že v běžném provozu pokryjí 97 % zpomalovacích operací jen elektromotory. Standardní kotouče mohou u Turba nahradit keramické kompozitní brzdy.

Foto: Porsche

Vzadu se designéři docela odvázali.

Velkým tématem při návrhu vozu byla pochopitelně aerodynamika. Designérům se povedlo propracovat ke koeficientu odporu vzduchu 0,25, novinka tak patří mezi třídní premianty. Pomáhají například pohyblivé klapky v přídi, adaptivní střešní spoiler nebo nepřehlédnutelné aerodynamické lopatky v zadní části u Turba.

A co by to bylo za novinku, kdyby se uvnitř nepochlubila pořádnými obrazovkami. Středový zakřivený displej doplňuje 14,25" digitální přístrojový panel a skoro patnáctipalcová obrazovka pro spolujezdce. Aby toho nebylo málo, k dispozici je také head-up displej s technologií rozšířené reality, který vizuálně představuje 87palcovou zobrazovací plochu 10 metrů před autem. Ale pozor, pro obsluhu klimatizace nebo audia tu pořád zůstávají i staré dobré analogové prvky!

Nové Porsche Cayenne Electric si zákazníci mohou již objednávat, první kousky očekáváme na cestách v průběhu příštího roku. Porsche navíc avizuje, že zájemci budou mít na výběr mezi spalovací nebo elektrickou verzí i po roce 2030. Teď už si jen počkat na ceny. A tušíme, že i tohle číslo nás ohromí…

Načítám