Hlavní obsah

Luxusní sedany ještě neřekly poslední slovo! Seděli jsme v tom nejnovějším od Lexusu, je to obýváček na kolech

Foto: Lexus

Osmá generace tradičního prémiového sedanu Lexus ES sice dorazí na evropské trhy až počátkem příštího roku, poprvé usednout a nasát atmosféru luxusní kabiny jsme však mohli už teď. A náročná klientela se má na co těšit.

Článek

Že jsme se trochu opozdili, protože nová generace Lexusu ES se přece představila už před nějakým časem na autosalonu v Šanghaji? To sice ano – také jsme o ní psali – embargo na evropskou specifikaci však padlo až nyní. Dostali jsme příležitost prozkoumat dva exempláře v bedlivě střežené hale v Bruselu s drobným předstihem… a tady jsou naše první dojmy!

Na našem kontinentu možná vnímáme sedan ES jako relativně mladý kousek, však také do Evropy přicestoval až v roce 2010 (do té západní dokonce o dalších osm let později), jinde ve světě jej ale znají již od konce osmdesátých let. Novinka je tedy v pořadí již osmým pokračovatelem, který zcela mění zajeté pořádky.

Znát je to už zvenčí, kde upustil od dosavadní výrazné masky chladiče a místo toho sází na velmi elegantní pojetí. Čisté plochy vlastně rozbíjí jen výrazná, na dvakrát zalomená linka na bocích karoserie. A nenechte se zmást svažující se zádí ve stylu kupé. Nejde o fastback, Lexus ES zůstává tradičním sedanem.

Foto: Lexus

Novou generaci poznáte i díky světelné lince vzadu, svítí rovněž nápis Lexus.

Ještě před osobním prozkoumáním krátká prezentace a technické informace o evropských verzích. Lexus ES narostl všemi směry, na délku má teď 5 140 mm (+165 mm), šířku 1 920 mm (+55 mm) a výšku 1 555 mm (+110 mm). Rozvor si polepšil o osmdesát milimetrů na 2 950 mm. Provozní hmotnost se pohybuje od 1,8 do 2,3 tuny v závislosti na verzi. Ty u nás budou k dispozici tři.

Lexus ES lze pořád koupit jako full-hybrid 300h. Jeho srdcem je 2,5litrový atmosférický čtyřválec dopovaný elektrickou výpomocí. Výkon systému má hodnotu 201 koní a na výběr je pohon předních, nebo všech kol. Novinkou jsou dvě elektrické verze 350e a 500e. První je předokolka s výkonem 224 koní, druhá čtyřkolkou s 343 koni a stovkou za 5,7 sekundy.

Foto: Lexus

Baterie mají kapacitu 77, respektive 75 kWh. Na finální čísla se ještě čeká, ale Lexus avizuje dojezd až 530 kilometrů a rychlonabití na 150kW stanici na 80 % za zhruba třicet minut.

Největším zážitkem je ale jednoznačně usednutí dovnitř. Tohle už dávno není sedan pro malé Japonce, vzadu se s výškou 178 cm posadím s obrovskou rezervou před koleny i nad hlavou. Už tady mě rozmazlují měkčené a na dotyk velmi příjemné materiály doprovázené efektním ambientním osvětlením.

Odhlučněná kabina nejenže vás zcela odstřihne od okolního světa, ale ještě si vzadu můžete udělat pohodlí díky sedačkám s nastavitelným sklonem, a dokonce i výsuvnou opěrkou lýtek (za předním spolujezdcem). A když zrovna nechcete rozjímat v tichu, vhod přijde prémiová audiosoustava Mark Levinson se sedmnácti reproduktory, která spolupracuje s osvětlením v kabině, a vytváří tak trojrozměrnou zvukovou scénu.

Foto: Lexus

V Lexusu ES bude radost cestovat na jakékoliv vzdálenosti…

Údiv nad elegancí a zpracováním pokračuje vpředu. Za volantem řidič spolupracuje s 12,3″ digitálním přístrojovým štítem a vůbec poprvé i se čtrnáctipalcovou obrazovkou uprostřed – dosud největší ve vozech Lexus.

Foto: Lexus

... samozřejmě i tady.

Vrstvené bambusové struktuře a příjemné syntetické kůži sekunduje další moderní vychytávka v podobě skrytých tlačítek. Ta pod středovou obrazovkou se sice tváří jako dotykové plochy, ale ve skutečnosti to jsou zapracovaná tlačítka s haptickou zpětnou vazbou. A když auto „zhasnete“, svítící čudlíky zmizí a vy vidíte jen čistou linku na přístrojové desce.

Nový Lexus ES zanechal při prvním osobním seznámení skvělý dojem. Pořád je to prémiový sedan se vším všudy a zajímavá alternativa k evropské konkurenci. Luxusem ani příjemnými materiály se nešetřilo, takže… teď už jen čekat. Nová generace se totiž začne prodávat až na jaře roku 2026. Do té doby můžete za atraktivní ceny koupit generaci dosluhující.

Načítám