Článek
Na český trh právě vstupuje již osmá generace elegantního prémiového sedanu Lexus ES. Jen opravdoví znalci si vzpomínají na ten úplně první, který v roce 1989 pomáhal po boku většího LS400 budovat zcela novou značku Lexus - tehdy šlo o důkladně přepracovanou Toyotu Camry, stejně jako v případě generace sedmé, která si našla cestu do našich končin.

LS400 si jako první model Lexusu pamatuje každý, ale na jeho parťáka ES se často zapomíná. Asi hlavně proto, že do našich končin se dostala jeho až sedmá generace.
Novinka je však úplně novým autem (zatímco současné Camry je jen důkladně přepracované), tak si ji pojďme představit detailněji. Tady je pět důvodů, proč by vás měla zajímat:
1. Je to pořádný kus auta
S celkovou délkou 5,14 metru (nárůst o 165 mm) je skoro stejně dlouhý jako dřívější vlajková loď LS 500h (rozdíl je jen 9,5 cm), skoro třímetrovým rozvorem (prodlouženým mezigeneračně o 8 cm) k ní taky nemá daleko. Ale fakticky je v novém ES snad ještě víc místa - především na zadních sedadlech, kde by se pohodlně rozvalil i čahoun z NBA. Kvůli bateriím v podlaze narostl také o 11 cm na výšku, což znamená, že se do něj bude pohodlně nastupovat - do kabiny spíš vstoupíte, místo abyste upadli do sedačky až těsně nad zemí. Přitom jde pořád o velmi elegantní sedan trochu připomínající styl čtyřdveřového kupé.
| Nové ES | Minulé ES | Superb | |
|---|---|---|---|
| Délka | 5 140 mm | 4 975 mm | 4 912 mm |
| Šířka | 1 920 mm | 1 865 mm | 1 849 mm |
| Výška | 1 555 mm | 1 445 mm | 1 481 mm |
| Rozvor | 2 950 mm | 2 870 mm | 2 841 mm |
| Objem kufru | 490 l | 454 l | 645 l |

Lexus ES je obří auto, takže uvnitř nabízí spoustu místa. Elegantní záď vypadá jako liftback, ale jde o normální tříprostorový sedan, což taky omezuje objem kufru. Kombi bohužel není k dispozici, takže praktické typy ostrouhají.
2. Dva druhy pohonu
Baterie v podlaze? Ano, četli jste správně! Lexus totiž svou novinku nabízí nejen s oblíbeným full-hybridem (nabíjeným pouze jízdou), ale také jako čistý elektromobil.
V případě hybridu jde už o šestou generaci, která má být zase o něco odladěnější pro vyšší efektivitu a lepší zážitek z jízdy. Má kombinovaný výkon 201 koní, tedy o 3 koně méně než předchůdce, přitom je na stovce o 0,7 s rychleji (8,2 sekundy). Částečně i proto, že obří nové ES pořád zůstává lehkým autem, hybrid váží jen 1,8 tuny, elektrická verze pak 2,1 tuny.
Elektrický pohon bude k dispozici ve dvou verzích: ES 350e s pohonem předních kol a maximálním výkonem 224 koní, nebo ES 500e s pohonem všech kol a maximálním výkonem 343 koní. Dojezd předokolky by se měl pohybovat kolem 530 kilometrů na jedno nabití.
Jak hybrid, tak i elektriku můžete mít s pohonem předních, nebo všech čtyř kol.
3. Jako v bavlnce
Od Lexusů můžete vždy čekat prvotřídní jízdní komfort a u ES by to nemělo být jinak. Tady si nikdo na žádnou falešnou sportovnost nehrál, naopak se vylepšovala aerodynamika a odhlučnění, podvozek se ladil s ohledem na jistotu a pohodlí, k čemuž mají přispívat „normální“ pneumatiky s vyšším profilem, jako jsou třeba na RAV4.

Kabina je nejen prostorná, ale také útulná, plná příjemných materiálů a moderních technologií. Pobyt tady si vážně užijete.
K pocitu pohodlí by měla přispívat i příjemná křesílka čalouněná prvotřídní kůží (vzadu můžete mít dokonce polohovatelné kapitánské křeslo s vyhříváním i odvětráváním, výklopnou podpěrou pro nohy a loketní opěrkou s ovládáním klimatizace), přehledný interiér pro jednoduché ovládání všech funkcí a zcela nový infotainment, který má přinášet uspokojivější uživatelský zážitek. Na 14palcovém displeji tak máte velké dlaždice a widgety, aby byl systém přehledný, na levém okraji je vždy navigační lišta a na tom spodním zase prvky ovládání klimatizace. V tom by se neměl nikdo ztratit…

Ještě víc pohodlí si užijete vzadu, kde se můžete rozvalit jako král v polohovatelném křesílku s výklopnou podpěrou pro nohy.
4. Bezpečnost
Na palubě samozřejmě nesmí chybět armáda elektronických andělů stážných, kteří budou dbát o vaši bezpečnost nejen za jízdy, ale také při parkování (kromě panoramatického kamerového systému je tu i varování na dopravu za vozem při couvání) nebo dokonce vystupování (to abyste neskočili pod noha projíždějícímu autu nebo nesejmuli dveřmi cyklistu). Systém asistentů čtvrté generace ale umí také zpříjemňovat dlouhé cesty tím, že částečně převezme řízení, naučil se také automaticky zpomalovat nejen s dopravou před vámi, ale také podle dat z GPS (tedy třeba před začátkem obce apod.).
Součástí výbavy je také palubní kamera, která dokáže zaznamenat až 90 minut, nebo systém proti odcizení od Vodafone.
5. Cena
V současné době startuje výroba Lexusu ES v Japonsku, první vozy by k nám měly dorazit na jaře. Vůz si však již můžete předobjednávat. Cena hybridní verze ES 300h s pohonem předních kol startuje na akční ceně 1 499 000 Kč ve výbavě Prestige, varianta s pohonem všech kol je k dostání od 1 579 000 Kč. Splátky operativního leasingu Kinto One startují pro hybridní verzi na 16 990 Kč bez DPH měsíčně.
Plně elektrickou variantu ES 350e je možné ve výbavě Prestige pořídit již za akčních 1 649 000 Kč. Verze ES 500e s pohonem všech kol pak začíná na 1 749 000 Kč. Operativní leasing Kinto One na BEV variantu ES 350h startuje na 19 990 Kč bez DPH měsíčně.
A pokud je to na vás moc, vězte, že současná generace ES 300 h ve výbavě Business se loučí cenou 1,1 milionu a pořád zbývá pár desítek skladových kusů…







