Článek
Sami mladoboleslavští říkají, že Škoda 100 byla lidovým autem, byť toho času vlastnictví automobilu ještě zdaleka nebylo samozřejmostí. Přesto se „stovka“ stala nedílnou součástí našich cest a v letech 1969 až 1977 se jí vyrobilo 1 079 708 exemplářů. Šlo o prvního škodováckého „milionáře“, který navazoval na model 1000 MB, od něhož převzal koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Vrátit život kdysi úspěšnému modelu napadlo designéra Martina Paclta, který se stavbu rozhodl pojmout jako luxusní limuzínu. Proč právě „stovka“? Jednak si ji pamatuje ze svého dětství, za druhé jej fascinuje svými čistými a nadčasovými tvary. To je prý slušný základ pro aplikování novodobého designového jazyka Modern Solid.

Tak co, vidíte inspiraci předchůdcem? My taky ne…
Výsledkem je vize, jejíž tvary navazují na ikonický model, ale zároveň nese i řadu moderních prvků. Všimněte si třeba grafiky světlometů vpředu. Kapoty s prolisem a logem Škoda, nádechy vzduchu v zadních blatnících či nepřehlédnutelné vodorovné světelné lišty na obou koncích karoserie.

Povědomá by vám prý měla být boční linie.
Svérázně vyřešil designér především zadní partie, kde se nechal inspirovat tvary předního a zadního okna původního kousku: „Okna jsou si velmi podobná, zdají se být téměř zaměnitelná. A já jsem si říkal, že by bylo fajn toto propojení tvarů vpředu i vzadu nějak vtipně využít. Určitě to vyvolá emoce, ale to by design měl,“ popisuje Paclt.

Autor Martin Paclt se v rámci designérských prací pro Škodu podílel na modelech Enyaq, Karoq, Kamiq nebo Kodiaq. Spolupracoval také na konceptech Vision X, Vision 7S a naposledy Vision O.
A nasávací otvor na střeše tu není jen na parádu. Navádí vzduch do prostoru za kabinou, kde se nachází veškerá technika vozu. Projekt totiž zůstává věrný koncepci „vše vzadu“, byť nově v útrobách nevrní litrový čtyřválec, ale uslyšíte nanejvýš bzučení elektromotorů.
Paclt začínal s tužkou a papírem, než přešlo na 3D model, posloužila mu jako základ současná generace Superbu. A ač to tak z fotek nemusí vypadat, novodobá „stovka“ vlajkovou Škodovku dokonce přerůstá! Do sériové výroby sice nezamíří, ale i tak nám dole v komentářích dejte vědět, jak se vám nevšední vize z Mladé Boleslavi líbí.






