Hlavní obsah

Ochranná služba Policie vyfasovala nové Škodovky: Jezdí dobře, ale na jednu věc si stěžují. Nemůžeme souhlasit víc

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Ochranná služba Policie České republiky má ve svém vozovém parku řadu zajímavých kousků, mezi nimi i populární novogenerační škodovky. Zjistili jsme, k čemu ostré Kodiaqy a Superby slouží a co by na nich policisté chtěli vylepšit.

Článek

Jestli v provozu potkáte nějaké netradiční auto s modročervenými majáky, nemusí jít nutně o utajenou dopravní policii, detektivy nebo o nějakého odvážlivce s podomácku namontovanými výstražnými světly.

Ochranná služba Policie České republiky totiž má ve svém parku řadu různých vozidel. Jde třeba o modely značek Jaguar, Land Rover, BMW, ale i Mercedes (třeba V class) nebo Škoda.

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Škoda Kodiaq se ve flotile Ochranné služby objevila už v první generaci.

A právě poslední jmenované vozy nastoupily do služby po generační obměně, kdy se v garážích policejních ochránců objevil čtvrtý Superb a druhý Kodiaq. A rovnou ve svých vrcholných variantách, v různých barvách.

Škoda Superb

Přes 4,9 metru dlouhý liftback pořídila Ochranná služba ve výbavě Laurin & Klement, tedy v té nejvyšší. Najdete zde například Matrix LED světla, tažné zařízení, head-up displej, litá kola, třízónovou klimu, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, audiosystém Canton, navigaci, vyhřívaný volant a další prvky.

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Superb čtvrté generace doplnil řady vozidel Ochranné služby.

Pod kapotou vozu pracuje dvoulitrový turbobenzin naladěný na 265 koní a sílu 400 Nm přenášenou skrze sedmirychlostní automat na všechna čtyři kola. Z nuly na sto automobil zrychlí za 5,6 sekundy a jede nejvýše 250 km/h.

Škoda Kodiaq

Vlajkové spalovací SUV mají ochránci k dispozici ve variantě RS, tedy té nejsportovnější. V rámci výbavy zde najdete nezávislé topení, držák pro tablet, audiosystém Canton, adaptivní podvozek, head-up displej, výhřev sedadel, vyhřívané čelní sklo, možnost dálkového parkování, panoramatický kamerový systém, Matrix světla nebo přední sportovní sedadla.

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Kodiaq u Ochranné služby je v provedení RS.

Motor je stejný jako u Superbu, tedy dvoulitr TSI o výkonu 265 koní a točivém momentu 400 Nm, ten opět přenáší sedmirychlostní automat na všechna čtyři kola. Maximálka SUV je pak 231 km/h.

K čemu auta slouží?

Škodovky jsou využívány pro přepravu chráněných osob, což mohou být státníci, ale klidně i zahraniční návštěvy. Dále mohou převážet podpůrné týmy při zabezpečování pobytu „chráněnek“ mimo Prahu nebo sloužit jako doprovodné vozy. Škála použití je široká.

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Auta nemají zvláštní výbavu, nicméně díky majákům mohou policisté využít právo přednostní jízdy.

Jednou tak auta vezou chráněné ministry, podruhé ochránce zajišťující bezpečnost v jiném městě, potřetí třeba doprovod diplomata ze zahraničí.

Kromě modročervených majáků nemají vozidla žádnou speciální výbavu, díky jejich zástavbě tak smí dotyčný policista využít práva přednostní jízdy.

Co zlepšit?

Automobily pro potřeby Ochranné služby fungují trochu jinak než ty, co vozí nás ostatní. Ochránci musí zajistit mnoho věcí, myslet na řadu „kdyby“, dodržovat interní předpisy, jezdit ve formacích nebo specificky parkovat.

Zjistili jsme, že novogenerační škodovky mají pro potřeby Ochranné služby prý až příliš citlivě nastavené asistenční systémy. Z praxe víme, že takový čtvrtý Superb a jeho předkolizní pomocník (samočinné brzdění) jsou občas až zbytečně moc aktivní.

Dalším problémem je příprava před výjezdem. Víme totiž, že kvůli předpisům Evropské komise jsou některé asistenty povinně aktivní po každém startu, a ne vždy úplně přívětivě naladěné.

Foto: Zdeňka Janásková (@foto.zdenka)

Vozový park Ochranné služby je vskutku rozmanitý.

Speciálně u škodovek nejdou vypnout jedním tlačítkem, ale musí se jít do menu a tam postupně vypínat (hlídání jízdy v pruzích, rychlost, předkolize…).

Zástupci Ochranné služby prý jednají s výrobcem o omezení asistentů, což se stalo třeba u policejního Kodiaqu 2 s rámem. Legislativně je tento proces ošetřen tím, že tato auta jsou zapsaná v kategorii SG speciální, takže se na ně určité předpisy nevztahují.

Takže až uvidíte v provozu RS Kodiaq nebo Laurin & Klement Superb s majáky, tak dost možná půjde o vozidlo Ochranné služby, zvlášť když bude za volantem sedět chlapík v obleku.

Načítám