Článek
Česká policie, konkrétně prvosledové hlídky a dopravka, nasazuje do služby druhogenerační speciály Škoda Kodiaq vybavené inovovaným předním rámem (vyšší kvalita) určeným pro takzvané PIT manévry. Jde o lehce kontroverzní techniku, kdy se pronásledované auto pomocí rámu „ťukne“ do boční zadní části, čímž přejde do rotace a zastaví.
Rovněž druhá generace je vybavená komponenty z Kodiaqu RS. Pod kapotou speciálu tedy tepe přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 195 kW (265 koní) a síle 400 Nm, kterou na všechna čtyři kola přenáší sedmirychlostní automat DSG.
Nechybí ani RS brzdy nebo adaptivní podvozek, nicméně tím úpravy nekončí. Automobil standardně startuje v režimu omezené stabilizace podvozku a má lehce posunuté i samotné zásahy stabilizace. Policisté tak díky tomu mohou efektivněji provádět onen PIT manévr.
Speciál má motor z RS, tedy dvoulitrový benzin o 265 koních.
Proti jedničce má dvojka Kodiaq litá kola, a to kvůli lepšímu chlazení brzd. Jinak mu nechybí vylepšené diodové majáky včetně oranžových světel, zadní přídavné couvací světlo, aerokryt střešního majáku nebo policejní polepy.
Kvůli rámu však musel jít pryč čelní radar, proto zde není samočinné brzdění nebo adaptivní tempomat. Hlídače jízdních pruhů taky nečekejte.
Policisté mohou dále využívat tlačítko, které vypne jinak standardně aktivní denní svícení, ale také takzvaný „stealth režim“ (tajný). Stiskem tohoto tlačítka se totiž kompletně vypne vnější a vnitřní osvětlení mimo brzdových a varovných světel. Policisté tak mohou stát, hlídkovat či někoho pronásledovat bez toho, aniž by na sebe upozornili světly.
Rám vpředu slouží pro takzvaný PIT manévr, který se aplikuje na ujíždějící vozidla.
A teď ta největší zajímavost, namontovaná na základě zpětné vazby od policistů. Uvnitř přibylo tzv. imobilizační tlačítko. Auto totiž můžete nechat nastartované (třeba jako uzávěru pruhu), zamknout ho a klidně odejít a řešit služební povinnosti. Jenže, co když někoho napadne se do zamčeného běžícího vozu vloupat a odjet s ním? Tehdy se při pokusu o rozjetí auto vypne.
Auto na míru
Navzdory tomu, že má speciál druhé generace střeva z RS, nekopíruje jeho vnitřní (ani vnější) výbavu. Ta je oholená. Standardem jsou tak digitální budíky, malý infosystém s bezdrátovou mobilní konektivitou, bezklíčový start, duální klima, výhřev předních sedadel, otočné ovladače smart dials nebo třeba multifunkční volant bez výhřevu.
Z další výbavy mají uvnitř své místo ochranné potahy sedadel, nově kvůli odolnosti s koženkou uprostřed. Také středový tunel byl upraven (chybí loketní opěrka) kvůli zástavbě vysílačky a přídavné výbavě.
Ta obsahuje například měnič napětí, USB porty, přídavnou baterii (živí třeba majáky), přídavné osvětlení, kladívko na rozbíjení oken, druhé středové zpětné zrcátko, dělící mříž kufru nebo upravený systém pásů pro převoz zadrženého vzadu.
V kufru pak dopravní policie má úložné prostory pro výbavu a stolek, zatímco prvosledové hlídky (pořádkové), tedy ty, které jsou na místě zásahu obvykle první, uvítají trezor na (dlouhé) zbraně.
Speciální Kodiaqy druhé generace s rámy budete mít šanci potkat ve vybraných krajích Česka, kam budou postupně nasazovány.

