Hlavní obsah

Elektromobilita je v ČR na vzestupu: Více elektroaut, více nabíječek a levnější dobíjení

Foto: Shutterstock

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozvoj elektromobility ztěžuje celá řada omezení, nabíjecí infrastruktura se však u nás rozvíjí tak rychle a efektivně, aby omezující nebyla. Přinášíme vám pár klíčových statistik za loňský rok, které to jasně dokládají.

Článek

V dnešní době to není moc časté, ale rok 2024 jsme začali dobrými zprávami z oblasti elektromobility – všichni tři velcí hráči zlevnili dobíjení ve svých sítích, takže s elektrickými auty můžete jezdit laciněji než s konvenčními, a to i když nemůžete nabíjet doma anebo v práci. Za loňský rok je těch dobrých zpráv ale víc, tak si je pojďme projít.

Více elektrických aut

Jde to pomalu, ale jistě – těch loňských 6 640 elektrických aut prodaných v ČR totiž představuje meziroční nárůst o 50 %, i když tvoří stále jen tři procenta všech prodaných nových vozů. Největší podíl na tomto růstu mají automobilky Škoda a Tesla, mnoho stovek však prodaly také Volkswagen, Kia a Hyundai, BMW nebo Mercedes.

Foto: Jiří Čermák

Agresivní cenová politika Tesly přiměla mnoho konkurentů zlevnit a také přesvědčila spoustu zákazníků, aby elektromobilitě dali šanci.

O elektrická auta je zájem i na druhotném trhu, cena ojetin totiž spadla o něco níž díky slevám na nové Tesly. Elektrické auto najednou představuje velmi zajímavou alternativu – zvlášť proto, že na rozdíl od vozu se spalovacím motorem přesněji víte, co kupujete.

Více nabíječek

Nárůst počtu elektromobilů podporuje také rychlý rozvoj nabíjecí infrastruktury – za loňský rok byly spuštěny více než čtyři stovky nových nabíječek. Díky ohromné snaze společností ČEZ, PRE a E.ON tak máme jednu z nejhustších a nejstabilnějších sítí v Evropě.

Foto: E.ON

Rychlostním rekordmanem je aktuálně E.ON se svou stanicí s výkonem 400 kW.

Rychlostně sice stále zaostáváme, ale čím dál častěji se staví HPC nabíječky (přes 150 kW) a ty nejrychlejší dnes dosahují výkonu 360 až 400 kW – efektivní dobíjení (10-80 %) je tak otázkou necelé půlhodinky.

Celkový početNárůst 2023
ČEZ660+144
PRE660+169
E.ON265+88
CELKEM1 585+401

Další desítky až nízké stovky nabíječek provozují menší subjekty na trhu dobíjení elektromobilů, uvedené číslo tedy není celkový počet provozovaných nabíječek na území ČR.

Foto: ČEZ

O prvenství v počtu stanic se přetahuje ČEZ s PRE, ČEZ má ale aktuálně nejširší a nejvytíženější síť.

O častějším využívání všech dostupných stanic také svědčí nárůst spotřeby energie. Stojí za zmínku, že do nabíjecích stojanů jde ve všech případech pouze „zelená“ elektřina, tedy vyrobená z obnovitelných zdrojů.

Spotřeba 2023Meziroční nárůst
ČEZ5,5 GWh+24 %
PRE5,27 GWh+69 %
E.ON2 GWh+65 %

Co čekat letos?

Bezesporu další růst – nové nabíječky se zprovozňují takřka každý den. A to platí nejen pro ty vysokovýkonné (HPC), které se hodí především na delších cestách, ale i pro ty pomalejší (AC a DC) dávající smysl jako šetrnější (pro baterii auta i vaši peněženku) varianta ve chvílích, kdy tolik nespěcháte (třeba při nákupech, návštěvě kina nebo večeři v restauraci).

Foto: Martin Jánský

PRE také rozvíjí síť pomalejšího AC dobíjení v městské zástavbě, kromě wallboxů na trafostanicích jde také například o kompaktní stojany nebo chytré lampy.

Ruku v ruce s tím jde také fyzická dostupnost a pohodlí, tedy aby nabíječky nebyly uprostřed ničeho a zcela bez komfortu v podobě nějakého občerstvení nebo aspoň toalety. Nabíječky se tak stále častěji staví u benzinek, na parkovištích nákupních center, u obchodů a restaurací (nebo alespoň rychlých občerstvení), abyste je měli vždy na dosah a těch pár (desítek) minut nutných k nabití nemuseli trávit na větru nebo zavření v autě.

Komfort nabíjení se zvyšuje i díky platebním terminálům, chytřejším aplikacím a rozšiřující se funkci Plug and Charge, kdy nemusíte mít žádný čip, ale stačí prostě jen zapojit nabíjecí kabel do auta a to se už s nabíječkou domluví samo.

Reklama

Načítám